Klacht: Dokken voor ongebruikte MB’s

op 21 september 2016 over Simpel in de categorie Mobiele Telefonie

Allemaal prima om 2 uur \’s middags 16 september 2016: ik zit op m\’n 3G en zie in Instellingen dat ik 300 MB heb verbruikt.

Een aantal minuten later krijg ik uit het niets een SMS\’je dat ik 80% van m\’n internetbundel heb gebruikt. Wiskunde is niet mijn sterke kant, dus of dat echt zo is laten we maar even in het midden.

Afijn, allemaal leuk en aardig, krijg ik een aantal minuten later een SMS\’je (zonder in de tussentijd nog mobiel internet te gebruiken) dat ik 100% heb gebruikt. Wattes? Hoe krijg ik het voor mekaar om van 80% naar 100% te gaan binnen 10 minuten zonder m\’n 3G überhaupt te gebruiken?

Om precies te zijn:
– 14:17 — \”Je hebt 80% van je internet bundel [sic] verbruikt\”
– 14:25 — \”Je hebt 100% van je internettegoed verbruikt\”

Knap! En als kerst op de taart: zelfs de 100% klopt niet, want van de ene minuut op de andere gaf Instellingen (iPhone 6) ineens aan dat ik niet 300 of 500 MB (volledige bundel, 100%) had gebruikt, maar 699 (!!).

Okay, allemaal leuk en aardig, log ik in op Simpel én krijg ik een SMS\’je dat ik, voor MB\’s waarvan ik niet eens wist dat ik ze gebruikte en waarvan ik 2000% zeker ben ze ook niet heb gebruikt omdat de chronologische volgorde voor geen meter klopt, 50 euro mag dokken en alles geblockt is. Even logisch redeneren mannen: hoe kan ik in 10 minuten, zonder 3G te gebruiken, van 80% naar 100% verbruikt gaan én geeft Instellingen dan ook nog eens 699 MB i.p.v. 500 MB (100%) aan?

Consequentie: abonnement geblokkeerd en 50 euries overmaken naar Simpel. Dacht het dus even niet.

En alleen omdat jullie \”niets aparts\” kunnen zien klopt dit ineens wel? De logica is ver te zoeken hier.

Ik hoor graag hoe jullie dit willen gaan oplossen.

Niet betalen, dit is rechttoe rechtaan bullshit.

2 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Simpel over deze klacht.

2 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Simpel in behandeling genomen

2 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Simpel een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Simpel

Heeft op 21 september 2016 om 09:24 geantwoord

Beste meneer Edwards,

Bedankt voor uw reactie.

Ik snap dat het wat verwarrend kan zijn dat u internet verbruikt, terwijl u niet actief internet gebruikt heeft.

Wij hebben geen inzicht welke applicaties of websites uw gebruik veroorzaken. Echter vermoed ik dat dit verbruik mogelijk is geweest wegens passief gebruik. Applicaties en websites blijven namelijk, wanneer zij niet gesloten worden en blijven functioneren op de achtergrond, data verbruiken. Hierdoor is het mogelijk gedurende een periode van een dag een grote hoeveelheid MB's ongemerkt te verbruiken.
De tijd die u bij deze sessie vermeld ziet staan betreft de eindtijd van deze activiteit.
Een datasessie die u overdag begint kan 's nachts worden beëindigd, waardoor u op Mijn Simpel in de belspecificatie 's nachts internet verbruik kunt terugzien. De tijden die u op uw belspecificatie terugziet zijn namelijk de tijdstippen waarop een datasessie is gestopt.

Ook is het zo dat applicaties op een mobiele telefoon altijd internet blijven verbruiken als mobiel internet niet is uitgeschakeld. Applicaties zoals bijvoorbeeld e-mail, Facebook en WhatsApp kunnen blijven zoeken naar updates en nieuwe berichten, waardoor u internet blijft verbruiken. Dit kan zelfs als u de mobiele telefoon niet gebruikt, zolang deze niet uitgeschakeld is. Om te voorkomen dat de telefoon ongemerkt data verbruikt, raden wij u aan de mobiele data uit te schakelen zodra het toestel zich verbindt met Wi-Fi, om te voorkomen dat de verbinding overschakelt van Wi-Fi naar 3G wanneer het signaal even wat zwakker is.
Daarnaast kunt u ook de automatische updates van uw toestel uitschakelen, zodat uw telefoon geen updates kan downloaden via mobiel internet van Simpel.
Wanneer u zowel Wi-Fi als mobiel internet hebt aanstaan maakt uw simkaart verbinding met het beste signaal. Het Wi-Fi signaal krijgt van uw mobiele telefoon altijd prioriteit. Wanneer het signaal van Wi-Fi wegvalt, zal uw toestel wel verbinding maken met mobiel internet. Dit kan ongemerkt gebeuren. Hierdoor kan het voorkomen dat u onbewust toch gebruik maakt van mobiel internet in plaats van Wi-Fi. U kunt eventueel mobiel internet op uw telefoon uitschakelen als u thuis bent verbonden met Wi-Fi . Zo voorkomt u dat uw mobiele telefoon ongevraagd overschakelt naar mobiel internet. U kunt dan thuis geen kosten maken voor gebruik van mobiel internet.

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Laura

Simpel

Reactie van de melder van de klacht R16

2 maanden geleden - Klacht is nog steeds niet opgelost.

Bericht van Simpel

1 maand geleden - Beste heer Edwards, Ik heb u een e-mail gestuurd met een meer passende oplossing. Met vriendelijke groet, Stefan Simpel

Heeft op 17 oktober 2016 om 19:14 geantwoord

Wij hebben tot op heden niets ontvangen, Stefan. Wellicht loont het om de email nogmaals te verzenden aangezien wij uiteraard niet akkoord gaan met minder betalen, bij een factuurtje van -50 is het opgelost...

Reactie van de melder van de klacht R16

1 maand geleden - Mijn oprechte excuses, na wat beter zoeken zie ik inderdaad dat deze ontvangen is (echter wel in de spammap). Dit neemt echter de ethiek uit voorgaande bericht niet weg.

Alle klachten die gemeld zijn door R16