Klacht: Getover met wisselkoersen bij buitenlandse nota’s en geen hulp bij spoedsituaties

MandyRobin op 18 januari 2022 over Ditzo in de categorie Verzekering

In december zijn wij op vakantie geweest naar Dubai. Op dag 1 is mijn vriend met een blindedarmontsteking met spoed opgenomen in het ziekenhuis. Vanuit het ziekenhuis hebben wij met de spoed-lijn van Ditzo gebeld. Daar kregen wij te horen dat er niemand beschikbaar was en dat wij teruggebeld zouden worden. Ook werd ons nog ‘een fijne dag’ gewenst, niet heel passend als je met spoed in het buitenland in het ziekenhuis wordt opgenomen, maar dat terzijde. Vervolgens zijn wij niet meer teruggebeld.

Aangezien de operatie met spoed uitgevoerd moest worden en er (deels) vooraf betaald moest worden, hebben wij de helft van de operatie voorafgaand aan de operatie betaald. Dit ook in verband met de limiet op onze betaalpas in het buiteland (het gaat hier om enkele duizenden euro’s). Het resterende deel hebben wij de volgende dag betaald. De nota’s van deze deelbetalingen hebben wij ingediend bij Ditzo op 19 december 2021. Ditzo heeft ons toen bericht dat zij op basis van deze nota’s niet uit kon betalen, zij had een andere nota nodig. Wij hebben vervolgens contact opgenomen met het ziekenhuis in Dubai. Deze verzekerde ons dat de nota die wij gekregen hadden, een ‘definitieve’ nota was. Het was immers een soort bon van onze betalingen. Desondanks kon het ziekenhuis nog wel wat op papier zetten zodat de twee deelbetalingen op 1 nota vermeld werden. Deze nota hebben wij als aanvulling op de eerste nota bij Ditzo ingediend.

Nu, bijna een maand later, wil Ditzo de kosten alleen vergoeden op basis van de wisselkoels ten tijde van het indienen van de aanvullende stukken. Dit bedrag valt een stuk lager uit dan de nota’s die wij daadwerkelijk in het ziekenhuis hebben betaald.

Wij vinden het belachelijk dat Ditzo ons niet heeft geholpen en/of niet heeft doorverwezen naar SOS International toen wij met hun spoed-lijn hebben gebeld. Indien Ditzo dit wél had gedaan, dan had SOS-international de spoed betalingen van ons overgenomen en hadden wij niet ter plekke DUIZENDEN euro’s hoeven betalen, waar wij nu dus ook niet alles van terug krijgen door getover met wisselkoersen door Ditzo. Ditzo stelt nu dat zij alleen uit kan gaan van de wisselkoers op de datum waarop de aanvullende stukken ingediend zijn. Dit terwijl de oorspronkelijke nota al op 19 december 2021 is ingediend. Op basis van de algemene voorwaarden van Ditzo wordt ook gekeken naar de datum dat de nota wordt ingediend. Er wordt in de algemene voorwaarden niet gesproken over de situatie waarin aanvullende stukken aangeleverd dienen te worden.

Wij wensen dat Ditzo de daadwerkelijke ziektekosten vergoedt, of ten minste uitgaat van de wisselkoers op 19 december 2021, de datum dat wij de oorspronkelijke nota hebben ingediend.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

2 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Ditzo over deze klacht.

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Ditzo in behandeling genomen

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Ditzo een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Ditzo

Heeft op 21 januari 2022 om 11:29 geantwoord

Onze klachtbehandelaar heeft contact met u opgenomen en excuses aangeboden voor de gang van zaken. Wij hebben verder met u gesproken over het verloop van het contact met SOS International die verantwoordelijk is voor de hulpverlening. Ook hebben wij het met u gehad over uw declaratie en de wisselkoers. Uw klacht hebben wij vervolgens in overleg met u gesloten. Voor vragen kunt u altijd nog contact met ons opnemen. Met vriendelijke groet, Ditzo

Alle klachten die gemeld zijn door MandyRobin