Klacht: Defecte lightning port iPhone 5S niet onder garantie bij KPN

op 28 april 2016 over KPN in de categorie Alles-in-1

Beste,

Recent is er bij mijn iPhone S5 een probleem ontstaan met het opladen, de lightning port reageert op het toestel niet meer naar behoren (maakt 95% van de gevallen geen contact meer bij invoeren van diverse lightning opladers).

Vervolgens heb ik contact opgenomen met KPN, deze konden nadat ik mijn hele verhaal gedaan had enkel melden dat zij niks konden doen en ik maar naar de winkel moest.
Dit terzijde heb ik nog wel even nagevraagd hoe het zit met de garantie, en de persoon gaf bij mij nadrukkelijk aan dat als het de lightningpoort zou betreffen deze onder de garantie valt.

Eenmaal bij de winkel (Zaandam) aangekomen mijn verhaal gedaan waarop een verkoper mijn klacht in behandeling heeft genomen en de telefoon gelijk begon te testen.
Bij het testen op een iPhone lader in de winkel gaf de telefoon tot 2 maal toe teken van leven bij het lichtelijk kantelen van de lader in de lightningpoort.

Constatering: Poort defect.

Wederom navraag gedaan m.b.t. de garantie omdat naast dit probleem mijn scherm ooit lichtelijk is gaan loszitten door het lang in de zon te hebben gelegen op het dashboard in een warme auto.

De medewerker verzekerde mij dat dit geen probleem was omdat zij bij de constatering van de defecte poort het toestel toch wel zouden omruilen.

Vervolgens heb ik de mobiel in goed vertrouwen afgegeven en kreeg ongeveer een week later bericht terug waarin aangegeven werd dat het toestel BUITEN GARANTIE is! (Zie onderstaand het bericht)

==================================================
Toelichting schade buiten garantie

Wij hebben uw toestel onderzocht en hebben het defect vastgesteld. Het defect valt buiten de garantiebepalingen. Hieronder

noemen we de meest voorkomende situaties.

Vochtschade

Vochtschade. Het toestel is vochtig geworden waardoor corrosie op het elektronisch binnenwerk van het toestel is ontstaan.

Een foto vindt u op e-repair.nl

Valschade

Valschade. Het toestel is gevallen of ergens tegenaan gekomen. Een kleine val kan al voldoende zijn om de printplaat te breken.

De verbinding tussen de verschillende onderdelen in het toestel wordt dan verbroken. Soms is de behuizing nog ongeschonden,

maar kunnen er binnenin toch breuken zijn ontstaan.

Een foto vindt u op e-repair.nl

Drukschade

Drukschade. Is schade die ontstaat door (hevige) druk op het toestel. Net als bij valschade hoeft drukschade niet altijd van

buitenaf te zien te zijn.

Verlopen van garantietermijn.

Een prijsopgave volgt ook als de garantietermijn is verlopen.
==================================================

Na het lezen van het bovenstaande bericht steeg het irritatie niveau bij mij naar ongekende hoogte waarna ik gelijk telefonisch contact zocht met KPN.

Wederom mijn verhaal gedaan waarbij de persoon weer aangaf niets te kunnen doen, zelfs als dit inhield dat ik als goed betalende klant (meerdere jaren lang) mijn abonnement zou beëindigen omdat ik mij o.a. niet serieus genomen voelde!

Vervolgens ben ik vol frustratie naar de KPN winkel gegaan en heb daar mijn beklag gedaan.
De medewerker die mij de desbetreffende zaterdag te woord stond heeft vervolgens aangegeven het heel vervelend te vinden (voor wat het waard is) en zou de maandag erop contact opnemen met de reparatie afdeling.

Ondertussen is het donderdag, waarbij ik zelf contact ben gaan opnemen met KPN.
WEDEROM hetzelfde liedje, men kon weer niets voor mij betekenen en ik moest naar de winkel gaan want deze is telefonisch niet bereikbaar.

Toevallig ben ik eind van de dag nog teruggebeld met daarbijd e informatie dat men zich vasthoud aan het eind oordeel en dat de reparatie niet zal plaatsvinden op basis van het buiten de garantie vallen van het toestel n.a.v. de schade.

Kort samengevat: Lightningpoort van het toestel defect binnen de garantie
Vraag om dit te repareren NIET mogelijk om..

Valschade -> Niet aan de orde, tevens was de mobiel voorzien van een volledig beschermende bumper rondom (gezien door de winkelmedewerker)!
Drukschade -> Geen idee waar men dit uit opmaakt, grootste onzin ooit!
Vochtschade -> Algemeen bekend met iPhones dat er corrosie op kan voorkomen door het gebruikte materiaal, dit houd niet direct in dat er ook daadwerkelijk vochtschade aanwezig is!

Onderstaand de diagnose:
————————————————–
Diagnose : Behuizing defect / Verkleurd
Uit te voeren reparatie : Toestel wordt omgeruild
Garantie : Nee
Reparatiekosten(incl. 21% BTW) : € 302,00
————————————————–

Ik heb voor dit laatste geen woorden meer over.

In mijn ogen is het heel simpel, valt de defecte lightningpoort binnen de garantie, LOS DIT DAN OOK OP!!!

In plaats van een oplossing krijg ik een waslijst aan excuses om het defect keihard af te ketsen!

Voor mij is de enige oplossing dat de poort gerepareerd wordt.

Dit is absoluut geen rare eis aangezien dit binnen de garantie valt.

Met alle irritatie en frustratie om dit probleem heen zal dit mij mij in elk geval een hele tijd nodig hebben om dit voorval te kunnen vergeten.

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over KPN

10 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over KPN nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door K uit Z