Klacht: De krantenwereld werkt zo?!

op 29 september 2016 over Volkskrant in de categorie Kranten - Landelijk

Op 23 september 2015 sluit ik via de telefoon een zaterdagabonnement af op de Volkskrant. Voor €10.98 euro per maand lees ik op zaterdag de krant.
Bijna een jaar lang met veel plezier de krant gelezen. Het loopje naar de kiosk mis ik. Maar het tarief is scherper dan de losse verkoop. Maar dan….
Op 21 augustus 2016 via incasso €21.95 betaald en vier weken later €22.95.
Ik bel met de klantenservice. Wat gebeurt er?

Nou meneer, in de krantenwereld werkt het zo dat een maand vier weken is. Dus na 12 X betaalt u het normale tarief €22.95. Er staat vast wel dat die 11 euro na een jaar is afgelopen. Nee, dat staat nergens. Ik vat samen:
Dus na 48 weken betaal ik 23 ipv 11 euro. En dat staat nergens in de bevestiging die wij hebben ontvangen. Geen ander tarief en geen jaar maar 48 weken.

Weet u, vertel ik de dame, dat ik voor €50 meer per jaar(!) 250 kranten meer ontvang van jullie. Ik betaal nu 13×23 = €299 en een jaarabonnement kost €349. Ik betaal nu bijna €6 per zaterdagkrant en voor €50 krijg ik 250 kranten meer. Die kosten maar €0.20 per krant. Wel een enorm verschil, vind u niet?

Dat begreep ze niet helemaal.
Ik kan uw abonnement beëindigen m.i.v. 14 november. Waarom pas dan, vraag ik. U heeft een maand opzegtermijn. Dat is vreemd, zeg ik. Net zegt u dat in de krantenwereld een maand vier weken is en nu duurt bij u een maand zeven weken.
Dat wist ze niet. Ik stuur u een bevestiging,zegt ze.

Ik ontvang inderdaad een bevestiging. En een nieuwe aanbieding of ik niet toch lid wil blijven.
En ik vraag mij nu af: Waar staat hier in deze kersverse lokker van de Volkskrant in mijn opzeggingsdata dat ik na 24 maanden een ander bedrag ga betalen, waar staat hier dat het vierwekelijks is en dus geen 24 maanden, en prijstechnisch ontvang ik nu 20 kranten per vier weken extra voor een bedrag van €4.20. Dat is €0.21 per krant.

De kranten wereld. Ik begrijp er helemaal niets van.

Kopie mailtekst bevestiging beëindigen abonnement:
Wij vinden het uiteraard jammer dat u uw abonnement heeft stopgezet. Wij waarderen u als lezer enorm en hopelijk kunnen wij u met onderstaande aanbieding wederom enthousiast maken om de Volkskrant te blijven lezen.

Met de Volkskrant haalt u de grootste kwaliteitskrant van Nederland in huis. Laat u gidsen langs nieuws, actualiteit, achtergronden, opinie en debat door journalisten die weten wat telt. We berichten ook over cultuur en het aangename leven, want de Volkskrant moet ook uitermate plezierig zijn om te lezen.

Blijf de Volkskrant lezen met een aantrekkelijke korting van 20 % en geniet van:

Elke dag de krant in de bus en altijd toegang tot de digitale krant
Volkskrant magazine & Sir Edmund
De Volkskrant select app

NU! 24 maanden de Volkskrant compleet voor slechts € 27,16 pm

De Volkskrant moet zijn abonnees vertellen dat een maand vier weken is. En dat een jaar 48 weken is. En dat 24 maanden eigenlijk 96 weken is.

De Volkskrant moet dan consistent zijn bij het stopzetten van een abonnement. Ook vier weken ipv een volledige maand startend aan het eind van de lopende maand.

De Volkskrant moet de prijsverschillen tussen een zaterdag en een volledig abonnement beter inzichtelijk maken.

De Volkskrant moet aangeven dat het gaat om eenaangepaste tarief. En aangeven dat na X periode dit het nieuwe tarief zal zijn.

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Volkskrant

2 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Volkskrant nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Peter van Bavel