Klacht: bussen op tijd vertrekken vanaf breda centraal

op 12 oktober 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Hallo,

Ik zit in breda op school en ik reis dagelijks van Rijswijk (NB) -> Tol west Sleeuwijk (op de terugweg oost) -> Breda centraal -> oude baan Breda.
Wat ten eerste voor mij een groot probleem is, zijn de overvolle 401 en 402 die vanaf tol west in de ochtend vertrekken. Dit is bij jullie geen onbekend probleem, soms komen er extra bussen, die vaak ook vol zitten. Wanneer ik om 6:45 van huis vertrek, kom ik heel vaak pas tussen 9 en half 10 op school aan, terwijl het met de auto maar een half uur reizen is, maar hier gaat de voornamelijke klacht niet over omdat ik begrijp dat dit momenteel moeilijk op te lossen is in verband met de problematiek van de Merwedebrug.

Wat voor mij ook een groot probleem is, is dat de bussen die ik pak breda centraal naar breda oude baan, en andersom, op erg onhandige tijden gaan; vaak gaan er in een korte tijd 3 bussen achter elkaar, en daarna duurt het ineens 20 minuten voordat de volgende bus gaat. Erg onhandig dus. Maar vooral de tijden waarop de buschauffeurs komen opdagen vind ik onacceptabel. Het is tegenwoordig een uitzondering dat de buschauffeur van deze bussen op tijd komt opdagen (bus 117, 122, 123). Dagelijks komen de chauffeurs van deze bussen 5 tot 10 minuten op hun dode gemak te laat aanlopen met hun koffie en duurt het zelfs nog een tijd voordat ze vertrekken. Dit vooral bij de 122 van 8:49; als deze op tijd vertrekt kom ik gewoon op tijd op school, maar dit is bijna nooit het geval.
Ik vind dit werkelijk niet kunnen en dit wekt bij mij en mijn medepassagiers enorme frustratie op omdat men zich helemaal blauw betaald aan dit verwaarloosde vervoer.
Ook gebeurt het met zekere regelmaat dat er geen chauffeur komt opdagen.

Ook wil ik een klacht indienen over de verwaarlozing van de 401 en 402 die vanaf breda centraal vertrekken in de namiddag (vanaf 4 uur omdat ik dan uit ben). Heel vaak komen de chauffeurs van deze bussen te laat aan, terwijl de bussen al aanwezig zijn, ik krijg dus echt de indruk dat dit gewoon komt door slordig gedrag en verwaarlozing door de chauffeur.

Ik ben dagelijks om 4 uur uit. Als ik na enkele minuten lopen de Oude Baan halte heb bereikt, zijn er net 3 bussen vertrokken waardoor ik lang moet wachten, of lopen naar het station (frustratie bij elke student op het Radius College die naar breda CS moet), om daar vervolgens een lange tijd op de 401/402 te wachten vervolgens bij tol oost 3 minuten later aan te komen dan het buurtbusje 121 richting Almkerk vertrekt (die langs Rijswijk gaat). Ik moet dus ELKE dag 25 minuten wachten op de volgende 121 bus richting Den Bosch. Deze verbinding is dus heel slecht.

Vandaag en gisteren was ik vroeger uit, wat ik erg fijn vond omdat ik dan een half uur eerder thuis kon zijn. Ik was beide dagen rond 15:50 op het station WAARNA ER VERVOLGENS 4 BUSSEN (401/402) NIET ZIJN KOMEN OPDAGEN WAARDOOR IK ZELFS EEN HALF UUR LATER DAN GEWOONLIJK THUIS KWAM.
De schuld kan hierbij niet gelegd worden bij het feit dat er geen bussen meer over de Merwede brug konden aangezien beide keren de bussen al aanwezig waren, maar er geen chauffeur kwam opdagen.

Ik ben door al deze problemen dus zeer ontevreden over de service van Arriva, deze problemen spelen al erg lang en zijn een frustratie voor elke reiziger. Ik vind het werkelijk onacceptabel dat het vervoer zo wordt verwaarloosd als je kijkt hoeveel bakken geld ik al heb uitgegeven aan dit vervoer. Ik vind dus echt dat hier verandering in gebracht moet worden.

U kunt gerust contact met mij opnemen. Ik denk graag mee aan oplossingen hiervoor.

Ik ben tevreden bij:
-Meer extra 401/402 bussen die op tijd aankomen, richting breda vanaf tol west in de ochtend.
-Extra 117, 122, 123 bussen, of een betere verdeling over het uur, zodat er niet in 10 minuten 3 van deze bussen gaan en vervolgens 20 minuten geen een. Zowel vanaf het centraal station, als naar het centraal station. Met nadruk in de ochtend en de namiddag.
-Chauffeurs van de 117, 122 en de 123 die s'ochtends WEL op tijd komen opdagen. Ook wil ik dat het niet meer voorkomt dat er (helemaal onaangekondigd) geen chauffeurs komen opdagen bij deze bussen.
-Betere verbinding voor mensen die vanaf Breda Centraal naar tol oost/west gaan en hier de 121 richting Den Bosch pakken (Buurtbusje zit vrijwel altijd vol, voor de rest te weinig bussen).
-401 en 402 vanaf breda centraal in de middag op tijd komen opdagen.
-chauffeurs van de 401 en 402 vanaf breda centraal in de middag MOETEN komen opdagen.
-Extra 401 en 402 vanaf breda centraal in de middag zou mij erg helpen voor een betere aansluiting, maar vooral ook studenten van het avans die bij Bijster of Claudius Prinsenlaan instappen, omdat er daar ALTIJD mensen worden achtergelaten omdat de bus vol zit.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 16 oktober 2016 om 22:11 geantwoord

Beste Matteo,

Ik vind het jammer om te lezen dat je ervaart dat de bussen naar Breda te vol zitten en naar ervaring ook niet op tijd komen. Ik kan me goed voorstellen dat je daar van baalt, helemaal omdat je aangeeft dat je dit al geruime tijd ervaart. Ik heb je klacht intern doorgestuurd naar de betreffende regio zodat jouw bevindingen ter evaluatie van de dienstregeling van de verschillende buslijnen meegenomen kan worden.

We bieden je onze excuses aan voor het ervaren ongemak en de extra reistijd die je hebt gehad. Ik hoop dat je in de toekomst verbetering zult gaan merken.

^MR
Webcareteam Arriva

Heeft op 31 oktober 2016 om 22:01 geantwoord

Hallo,
Dankuwel dat u mijn klacht in behandeling heeft genomen. Ik moet echter wel zeggen dat ik hier nog niets van heb gemerkt, de chauffeurs van de bussen die van centraal station Breda vertrekken zijn nogsteeds dagelijks te laat. Ook vind ik het jammer dat er alleen op de klacht over het te laat komen van de chauffeurs in Breda is in gegaan, en niet op de rest.

Een van mijn problemen is dus mijn verbinding van halte Rijswijk (NB) Veldweg naar Sleeuwijk Tol west/oost. Er gaat om het uur een buurtbusje, die s'ochtends en s'middags altijd vol zit, en daarnaast een normale bus. Omdat er dus maar 1 grote bus is die om het uur rijdt is deze op drukke tijdstippen overvol. Helemaal s'ochtends. Ik had dus nog voorgesteld om het buurtbusje te vervangen voor een normale bus, of nog beter; een extra 121 naar Den Bosch vanaf tol west/oost. Niet alleen voor mij, maar alle passagiers die moeite hebben met deze slechte verbinding.
Vervolgens heeft Arriva de grote bus die om 7:30 s'ochtends rijdt vervangen voor een soort 12 mans busje. (?!?!?!)
Vanochtend stond hier 25+ man ingepropt en mocht ik alleen naar binnen als ik voor in het busje, half tegen de deur, half tegen de chauffeur aan, op de grond ging zitten. Vervolgens bij de volgende halte 10+ man laten staan omdat er niemand meer bij kon.
Ik vind dit werkelijk niet kunnen, ik heb het gevoel dat er geen rekening wordt gehouden met de reizigers. Er wordt hierover al zo lang geklaagd en het lijkt alsof het alleen maar achteruit gaat.

Bericht van Arriva

1 maand geleden - Hallo Matteo, Dank voor je feedback. We sturen je suggesties door naar de vervoerskundige in de regio, zodat dit meegaat in de evaluatie. Met vriendelijke groet, ^DK Webcareteam Arriva

Alle klachten die gemeld zijn door Matteo Tedesco