Klacht: Bus 122

op 22 december 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Sinds jullie bedrijf het openbaar vervoer hier heeft overgenomen kan ik niks positiefs zeggen over hoe reizen met het openbaar vervoer is veranderd. Ik heb 6 jaar lang naar het Mencia de Mendoza lyceum in Breda moeten reizen en vaak was de bus 122 deel van die reis, maar na jullie overname zijn er keer op keer momenten geweest dat de bus niet komt opdagen of veel te laat is, vaak zonder dat daar iets van wordt gemeld. Dan kun je alle apps en sites wel checken maar veel heb je er niet aan als er nog steeds staat dat de bus om 7:09 vertrekt terwijl je telefoon aangeeft dat het inmiddels al 7:21 is. Het zal dan ook niet als een verrassing komen wanneer ik zeg dat dit niet de eerste klacht is die ik indien. Dit is wel de eerste klacht die ik online indien en ik hoop dat hij op die manier beter overkomt en wordt verwerkt. Ik gebruik deze bus amper meer maar wel ben ik wakker gemaakt door de berichten die mijn broertje naar de familie chat stuurde toen de bus wéér eens niet was komen opdagen, waar hij vol frustratie meldde dat hij had overgegeven van de zenuwen omdat hij, naast het feit dat hij een brugklasser is en geen verkeerde indruk wil maken op zijn leraren, ook nog eens het eerste uur een belangrijke wiskunde toets had waar hij lang voor had geleerd en waar hij nu dus te laat voor zou komen. Dit bracht herinneringen bij me op aangezien mij ongeveer een jaar geleden hetzelfde is overkomen toen ik op school moest zijn voor een wiskunde examen wat dus mee zou tellen voor mijn eindcijfer voor vwo. Dit was al na de aanpassing van de bustijden van lijn 122 en hij reed dus maar 1x per uur, zelfs tijdens de spitsuren. Hierdoor had ik niet speciaal een eerdere bus genomen omdat de bus die ik nu nam er al voor zorgde dat ik 45 minuten te vroeg op school zou zijn. Wat ik niet had verwacht is dat de bus niet zou komen opdagen. Ik woon in Lage Zwaluwe, een erg klein dorpje dat het eindpunt is van de rit van lijn 122. Desondanks wachtte ik met een redelijk groot groepje mensen op de bus omdat dit de enige manier is voor de minderjarigen hier om het dorp uit te komen en naar hun scholen te reizen die voor velen rond de 20 kilometer verderop liggen. Arriva heeft er niet alleen voor gezorgd dat het normaal is voor mensen uit lage zwaluwe om een uur op het station van breda te moeten wachten op de bus, maar het heeft er inmiddels ook voor gezorgd dat het schoolleven ingewikkelder wordt. Dat wiskunde examen heb ik niet kunnen maken en dus heb ik de herkansing ervan moeten maken, dat ik veel liever voor een ander vak had gebruikt. Mijn examencijfers zijn dus aangetast door jullie bedrijf.

Deze bussen komen niet af en toe te laat; het is elke dag gokken hoe laat hij er is en hopen dat de jas en sjaal en handschoenen die vandaag zijn aangedaan wat beter beschermen tegen de kou, zodat de verkoudheid die ’s ochtends tijdens het wachten op de bus wordt opgelopen in ieder geval niet nog erger wordt. Het feit dat mijn broertje en zusje die jullie bussen gebruiken hier dagelijks last van hebben begint ook een enorme invloed op de rest van het gezin te krijgen. Het avondeten moet nog maar even wachten; de school moet voor de zoveelste keer worden gebeld om te melden dat de kinderen te laat zijn omdat de bus niet is gekomen; vrienden zullen moeten wachten omdat de reis naar hun ineens drie kwartier langer gaat duren. We hebben al vaker geklaagd maar de situatie is alleen maar erger geworden.

Vertrouwende op een verbetering, verblijf ik,
Hoogachtend,
Ajda Gültuna

Als naar de klachten wordt geluisterd en de bussen komen wanneer de afspraak is dat ze komen: volgens de officiele bustijden.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

4 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 22 december 2017 om 15:17 geantwoord

Beste Ajda,

Ik vind het jammer om te lezen dat het reizen met lijn 122 bij jullie in de familie niet mee zit. Begrijpelijk dat jullie als familie er van balen dat de bus met vertraging rijdt of dat de bus helemaal niet komt opdagen. Ik stuur je bevindingen over lijn 122 intern door naar de regio zodat deze ter evaluatie van de huidige dienstregeling van lijn 122 meegenomen kunnen worden en er op de punctualiteit van lijn 122 gelet kan worden.

Excuses voor de extra reistijd van je broertje en zusje en mijn oprechte excuses voor al het ervaren ongemak in het gezin. Ik hoop dat jullie in de toekomst verbetering ervaren!

^Manon
Webcareteam Arriva

Alle klachten die gemeld zijn door Ajda