Klacht: Boete

op 01 augustus 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Het hoofd vol na een drukke dag werk, lekker op tijd bij de trein om in alle rust naar een familiefeestje te gaan.
In de trein komen twee conductrices langs. De controle van mijn OV-kaart duurt wel erg lang… ik ben niet ingecheckt! In een fractie van een seconde heb ik het door, per abuis heb ik bij NS ingecheckt in plaats van Arriva. Kan de besten gebeuren.
Mevrouw de conductrice zegt wel te zien dat ik normaal gesproken altijd in- en uitcheck, dus ze begrijpt dat dit vergissing is. Ze geeft aan toch een kaartje (met boete a 50 euro) te moeten schrijven, want ik heb geen geldig vervoersbewijs. Dat kan ik niet ontkennen en mevrouw doet ook maar haar werk.
Vervolgens merkt ze op dat ik bezwaar tegen de boete kan indienen en wekt de indruk dat daar niet moeilijk over gedaan wordt.
Eenmaal thuis heb ik een bezwaar geschreven waarin ik de situatie korte uitleg. Dat ik inzie dat het mijn eigen fout is, maar dat ik hoop op begrip en coulance gezien eerste keer is dat ik een dergelijke misser maak. Daarnaast is het aantoonbaar dat ik wel bij NS heb ingecheckt; ik ben geen kwaadwillende zwartrijder.
De reactie van Arriva, of beter gezegd, de formele uitspraak van Arriva: verzoek tot kwijtschelding is afgewezen, eigen verantwoordelijkheid, pas geldig vervoersbewijs wanneer is ingecheckt, etc.
Waarom geeft de conductrice zulke misleidende informatie? Waarom wordt een trouw betalende reiziger bij een foutje gelijk gestraft met 50 euro boete? Waarom krijg ik niet (om me toch tegemoet te komen) de keuze uit te stappen bij eerstvolgende halte? En waarom wordt er gereageerd met zo’n formeel, denigrerend antwoord, compleet voorbijgaand aan mijn ervaring? Ik weet wel dat ik alleen nog bij hoge uitzondering en met ontzettende tegenzin met Arriva reis.

Wanneer de (betreffende) medewerkers niet meer zo schijnheilig doen en ik de 50 euro boete terugkrijg.

4 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

Arriva

Heeft op 01 augustus 2016 om 21:08 geantwoord

Beste,

Niet leuk om te lezen dat je bezwaar tegen je boete is afgewezen. Ik kan me voorstellen dat je hiervan baalt.

Een steward moet inderdaad een boete uitschrijven als iemand niet in het bezit is van een geldig vervoersbewijs. Ik begrijp dat dit niet fijn is aangezien je niet opzettelijk verkeerd bent ingecheckt. Natuurlijk heb je het recht om bezwaar te maken tegen een boete. Dit wil helaas niet zeggen dat ook je ook gelijk krijgt.

Als je het niet eens bent met de reactie die je hebt ontvangen wil ik je adviseren om dit via het contactformulier op onze website door te geven http://bit.ly/209OoYU . Zou je dan het referentienummer, van de eerdere reactie die je van ons hebt ontvangen, erbij willen vermelden? Langs deze weg kan en mag ik geen uitspraken doen over boetes en restitutie.

^LH
webcareteam Arriva

Heeft op 03 oktober 2016 om 16:12 geantwoord

Via contactformulier bericht gestuurd, GEEN reactie ontvangen. Ik ga nogmaals bericht sturen, in afwachting of ik dit keer wel enige reactie ontvang.

Alle klachten die gemeld zijn door Sg. V.