Klacht: Bezwaar boete

op 06 februari 2018 over U-OV in de categorie Openbaar Vervoer

Op 18-12-2017 reisde ik met de bus vanuit de Uithof richting Utrecht Centraal. Bij instappen in de bus heb ik netjes ingecheckt. Halverwege de rit heb ik me blijkbaar perongeluk uitgecheckt zonder het te horen omdat ik aan het worstelen was met wat tassen die ik bij me had. Een paar haltes voor centraal stappen er mannen in gele uniformen binnen die vervoersbewijzen wilden controleren en toen werd vastgesteld dat ik niet ingecheckt was en dus geen geldig vervoersbewijs had op moment van controle. De man (van nederlandse afkomt) reageerde hier gelijk op een heel onaangename en neerbuigende manier op alsof ik een of andere crimineel was die probeerde zwart te rijden met het openbaar vervoer en reageerde erg fel en kortaf toen ik de situatie wilde uitleggen. Ik was voelde me al overvallen vanwege het feit dat ik geen geldinge vervoersbewijs had, maar dit legde een flink dosis extra druk op me in een drukke bus. Vervolgens aangekomen bij Utrecht Centraal moest ik me de desbetreffende man buiten wachten zodat hij zijn boete kon afmaken. Wederom heb ik de situatie geprobeerd uit te leggen maar tevergeefs; de beste man had al een heel goed oordeel klaar staan voor mij. Op dit punt had ik er ook helemaal geen behoefte meer om met de man in gesprek te gaan. Zijn collega sprak mij er ook op aan en vroeg of ik het gevoel had dat ik niet gehoord werd door zijn collega. Ik bevestigde dit. Nog nooit in mijn leven heb ik me zo minderwaardig gevoeld in het openbaar vervoer dat ik zelfs moeite had om niet in tranen uit te barsten. Alsof ik opzettelijk eerst zou inchecken om vervolgens vervroegd uit te checken. Toen ik om zijn naam vroeg, wilde deze meneer die niet kwijt om ‘privacy redenen zodat ze niet achtervolgd en lastig gevallen kunnen worden’.

Vervolgens heb ik contact gehad met de klantenservice over hoe ik deze klacht. Op advies van de dame die ik sprak heb ik een bezwaarschrift ingediend bij de boeteadministratie en heb ik de klantenservice in de cc meegenomen.

Tot mijn verbazing ontving ik op 12 januari vooralsnog een verhoging van de boete omdat er nog geen betaling van mij was gevonden.
Ik heb toen nog een keer gebeld met de klantenservice, omdat de boeteadministratie natuurlijk enkel schriftelijk bereikbaar is, en nagevraagd hoe dat zat. Diegene die mij te woord stond kon me wel gelijk vertellen dat een verhoging niet is toegestaan als je bezwaarschrift hebt ingediend, maar kon me verder ook niet helpen omdat zij ook geen contact hebben met de boeteadministratie.

14 dagen later ontvang ik WEDEROM een herinnering van het verhoogde bedrag met een deadline van 10 dagen om vooralsnog het bedrag over te maken. Dit wees erop dat de boeteadministratie waarschijnlijk mijn bezwaar niet binnen gekregen had, en daardoor wederom een brief is gestuurd. Door omstandigheden prive is die brief mij echter ontgaan en dacht ik daar op precies de 10de dag (5-2-2018) weer aan. Ik belde vervolgens om half 5 ’s middags weer naar de klantenservice en ditmaal werd mij verteld dat ik het beste de volgende ochtend kon bellen, want de afdeling die erover ging, de backoffice, die waren er niet meer. Dat zou echter buiten die 10 dagen vallen.

Op advies van de dame heb ik de dag erna gelijk om iets over 9 gebeld in de hoop de backoffice te kunnen spreken. Tot mijn verbazing kreeg ik van de dame die mij vandaag te woord stond te horen dat de informatie die ik de dag ervoor kreeg onjuist was en de backoffice hier helemaal niets mee te maken heeft… Inmiddels zijn de 10 dagen voorbij en zou ik bij niet betalen nu een incasso brief moeten verwachten. Medewerker aan de lijn gaf me tip om de boete vooralsnog te betalen en NOG EEN KEER bezwaarschrift in te dienen en het bedrag terug te vragen als het blijkt dat ik in mijn recht sta. Ik volgde haar advies op en heb het gevorderde bedrag betaald met de boetekenmerk.

Ik heb tot 3 keer aan toe dus mijn klacht moeten indienen over mijn op een racistische en stereotyperende wijze behandeling in het openbaar en dat ik het oneens was met de boete. Ik vind het dan ook ongelooflijk dat er anno 2018 in een multiculturele land als Nederland, mensen in uniform het gevoel hebben dat ze hoger staan dan een ander, en de ander ook zo kunnen behandelen. Het feit dat ik met deze man totaal geen gesprek heb kunnen houden zonder dat het gelijk een gesprek met vingertjes aanwijzen werd, vind ik absurd. Met zijn collega kon ik namelijk wel praten, die probeerde mij nog een beetje rustig te houden.

Om die reden vind ik dat deze boete ingetrokken moet worden en het bedrag teruggestort moet worden.

Alle klachten die gemeld zijn door pmhn