Klacht: Alle data kwijt na crashen harde schijf webhost

op 16 juli 2012 over Abasprix.nl in de categorie Websites - Building en Hosting

Eind april 2011 heb ik een webhost reseller pakket aangeschaft bij Abasprix.nl.
Op dit pakket draaide naast mijn eigen website ook de websites van een aantal vrienden en het voorraadbeheersysteem van het bedrijf waar ik tot afgelopen januari werkte.

Dinsdagavond 10 juli merkte ik dat er geen e-mails meer bij mij binnen kwamen terwijl ik zeker wist dat deze verstuurd waren. Na het bezoeken van een van mijn eigen websites wist ik dat er iets aan de hand was.
Ik keek op de website van mijn aanbieder en daarop viel te lezen: ‘All data lost, please contact sales@abasprix.nl’.
Dit heb ik gedaan en de enige oplossing die mij geboden werd was het opnieuw instellen van mijn reseller-account welke vervolgens uiteraard leeg was. Dit houdt in: mijn eigen websites en databases kwijt, maar ook de ongeveer 8 websites van mijn vrienden, oud collega en van mijn voormalige werkgever, die nu een half jaar voorraadbewegingen opnieuw moet doen.

Dit is het bericht dat ik terugkreeg:

========================
Dag *

Hardschijf is gecrashed. RAID array is defect. Backup = weg.
Zwarte dag. Je hebt zojuist mail gehad met reseller login gegevens.
Zelf graag even alles toegevoegen.

Vanwege dit feit stopt onderneming per 01-01-2013.

Regards,

Abasprix.nl Hosting
=======================

Per jaar betaalde ik € 65,39 inclusief BTW voor de hosting plus € 5,95 voor een domeinnaam, de overige domeinnamen heb ik elders geregistreerd.

In mijn antwoord heb ik hem erop gewezen dat hij adverteerde met een dubbele extern gehoste backup (veilig en dé oplossing wanneer dit soort problemen zich voordoen. De reactie die ik terugkreeg was als volgt:

========================

Dag *

Ik hoor wat je zegt en begrijp je frustratie en deel deze met je.
Ben de hele dag al uitleg aan het geven.
Gisteren kreeg ik om 5 uur de melding van een defecte schijf en dat ze zouden proberen deze te herstellen.
Vrij vlot daarna de vervelende mededeling dat de RAID array defect was en herstel niet mogelijk.
Ik had daarvoor nog dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse offsite backups, waarmee ik voor mij vakantie nog bezig ben geweest om deze aan te passen, waarbij ik deze opgeschoont heb, lees dus verwijderd.
De backup heeft al deze tijd niet gelopen, waarbij ik dacht ik regel dat wel als ik terug kom.
Het heeft voor mij geen nut meer om de onderneming verder te runnen, aangezien ik zelf 2 jaar data, configuratie, optimalisatie en mijn complete klantenbestand kwijt ben, welke ik met geen mogelijkheid meer boven water krijg.
Iedere optie is al aangehaald en ben radeloos op dit moment.

Daar bovenop kamp ik ook nog met de ziekte van Pfeiffer, welke geen pretje is op een wat latere leeftijd kan ik je vertellen.

Je had een reseller account. Ik heb geen overzicht welke gebruikers met welke bijbehorende domeinen je hebt aangemaakt.
Vanwege deze gebeurtenis zit ik op een persoonlijk vlak bijna aan de grond.

=======================

Dit is iets wat niet mag en niet kan gebeuren wanneer je voor een dergelijke service betaald hebt. Ik vertrouwde erop dat mijn gegevens daar veilig stonden en zodoende heb ik van het merendeel geen recente kopie. Hier baal ik enorm van maar ik had er nooit rekening mee gehouden dat dit zou kunnen gebeuren, gewoonweg omdat dit iets is wat niet kan en mag gebeuren.

Het beste zou zijn dat de defecte harddisk alsnog uitgelezen zou kunnen worden, de RAID array hersteld en alle data nog intact. Ik ben echter bang dat dit niet meer gaat gebeuren. Wel weet ik dat er technieken zijn om beschadigde harddisks uit te lezen, mijn inziens zou dit dan ook moeten gebeuren.

Het volgende beste zou zijn om schadeloos gesteld te worden. Dit is echter moeilijk in te schatten; het project waar ik al enige jaren aan bezig ben en waar bijzonder veel tijd in zit is verloren gegaan, privé websites van mijn vrienden inclusief de enige kopieën van hun privé-foto's zijn weg en daarnaast het voorraadsysteem van mijn voormalig werkgever waar op dit moment enorm veel werk voor wordt verzet om weer actueel te maken. Dit zou een claim inhouden van enkele duizenden euro's.

Ten slotte zou wel het minste dat ik mijn geld terug krijg.
De algemene voorwaarden van abasprix.nl zijn van de website gehaald, maar uiteraard nog wel te vinden via Google ( http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CAsQIDAA&url=http%3A%2F%2Fwebcache.googleusercontent.com%2Fsearch%3Fq%3Dcache%3Ah7Y_loVExCYJ%3Awww.abasprix.nl%2Falgemene-voorwaarden%2F%2B%26cd%3D1%26hl%3Dnl%26ct%3Dclnk%26gl%3Dnl%26client%3Dfirefox-a&ei=7M__T6mWI8m2hQe6pdj7Bw&usg=AFQjCNGz6jKFLE454Dv3uqoxPYtSl9F9Dg&sig2=uwZ754xvP-ZetnY-qHgNwg ).
Artikel 11.3 lijkt mij hier van toepassing: de schade is het gevolg is van (opzet of) grove schuld van leidinggevend personeel van Leverancier.
Zoals u hierboven in de reactie van Dhr. * kon lezen betreft het hier absoluut geen overmacht, maar is dit een gevolg van zijn eigen handelingen.

Wat voor advies kunt u mij geven en welke rechten heb ik?

Alle klachten die gemeld zijn door Johan87