Klacht: al 2 maanden geen antwoord!

Diana13 op 11 oktober 2020 over Telegraaf in de categorie Kranten - Landelijk

vanaf augustus meerdere keren klantenservice gemaild, totaal geen reactie meer gehad, digitale versie op android werkt ook niet meer.

Onderwerp: Ik heb een vraag over mijn abonnement op De Telegraaf
Uw vraag: Geachte heer, mevrouw; Mijn schoonouders hebben vele jaren een abonnement op uw krant gehad, al werd de krant de laatste jaren amper gelezen. Mijn schoonvader is in 2015 opgenomen in een verpleeghuis vanwege de gevolgen van de ziekte van Parkinson met progressieve dementie. Zijn vrouw heeft de krant nog lange tijd aangehouden en meegenomen naar het verpleeghuis waar de krant vervolgens ongelezen in de papierbak verdween. Hierop heb ik het abonnement voor haar opgezegd, samen met andere abonnementen/diensten, omdat het haar financieel ook te veel werd. Naar mijn weten heb ik toen al bij de opzegging vermeld dat zij niet meer gebeld mag worden, al is dat volgens uw collega nergens terug te vinden. Vervolgens is zij door meerdere bedrijven/instanties telefonisch benaderd met nieuwe aanbiedingen e.d. waarop zij geen nee wilde zeggen en vervolgens weer enkele maanden gebonden was aan een (proef)abonnement. Nu blijkt mijn schoonmoeder rond 16 juni telefonisch benaderd te zijn door een medewerker van de Telegraaf en is zij weer overstag gegaan en een abonnement te hebben afgesloten. Toen mijn vrouw en ik bij haar thuis de krant weer op de tafel zagen liggen hebben wij haar gevraagd wat zij met die krant wilde en toen gaf zij schoorvoetend toe dat zij weer een abonnement had af laten sluiten. Toen wij haar naar de brief vroegen welke zij had ontvangen om te zien wanneer het inging en voor welke periode, kregen wij de brief welke bijgesloten is via een bijlage. De brief dateert van 10 juni 2020 maar er staat dat het abonnement start op 11 oktober 2017 (!). Toen wij vroegen of zij wist tot wanneer het abonnement loopt gaf zij aan dat het een abonnement voor 2 of 3 maanden was dus besloten wij om het hier dan maar bij te laten en ik voor de zekerheid begin augustus op zou zeggen. Omdat het abonnement toch al in was gegaan, heb ik daarna een mail gestuurd om het premium voor mobiele telefoon te activeren, wat ook is gedaan. ( deze activatie is trouwens wel direct na de opzegmail stopgezet…) Op 4 augustus wilde ik het abonnement vast opzeggen maar het wachtwoord werkte niet om in te loggen dus heb ik een nieuw wachtwoord aangevraagd. Nadat dit was geactiveerd heb ik direct opgezegd waarop er een mailwisseling volgde waar later uit bleek dat het om een abonnement van 3 jaar ging… Ik geef toe dat ik nogal kortaf was in de daarop volgende mail waarin ik aangaf dat ik niet gebeld wilde worden en mijn schoonmoeder al helemaal niet en alleen maar wilde dat het abonnement z.s.m. afgesloten zou worden, maar toen volgde de onderstaande mail: Geachte heer Van den Berg, Hartelijk dank voor uw bericht met aanvullende informatie. Wij zonden u bij aanvang van het abonnement een welkomstmail toe waarin de actieperiode en het 3-jarig karakter van het abonnement duidelijk staan omschreven. In de welkomstmail staat ook het herroepingsrecht vermeld, binnen twee weken na ingangsdatum had het abonnement herroepen kunnen worden. Op 23 juni ontvingen wij nogeen bericht dat het lezen op de telefoon niet lukte, dit is hersteld en op 4 augustus is er nog een wachtwoord reset gedaan. Wij zien geen reden het abonnement eerder af te wikkelen en houden vast aan de einddatum 23 juni 2023. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u uiteraard contact met ons opnemen via onderstaande contactgegevens. Hierin wordt vooral gerefereerd aan de welkomstmail waarin het driejarig karakter duidelijk staat omschreven, terwijl u in de brief uit de bijlage al kunt lezen dat er is getracht om een bevestiging per email toe te zenden helaas niet is gelukt… Ook is –door onjuiste start en einddatum- voor ons hier niet uit op te maken dat het om een lange periode van 3 jaar gaat. Ik wil u dan ook vragen om de hele gang van zaken nogmaals te bestuderen en dan met de bovengenoemde situatie van mijn schoonmoeder in uw achterhoofd te besluiten om het abonnement alsnog op korte termijn te beëindigen.

Als het abonnement opgezegd is

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Telegraaf in behandeling genomen

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Telegraaf een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Telegraaf

Heeft op 13 oktober 2020 om 15:59 geantwoord

Geachte mevrouw Berg,

Hartelijk dank voor uw bericht waarin u vraagt om ontbinding van het driejarig contract.

Het abonnement eerder ontbinden dan de looptijd van drie jaar is helaas niet mogelijk.

Bij aanvang van het abonnement is er gekozen voor het allerlaagste maandtarief. Deze abonnementen hebben een zeer hoge korting maar een vaste looptijd van drie jaar.

In het contract en de bevestiging hebben wij uw schoonmoeder op de hoogte gebracht van alle voorwaarden van het aangegane abonnement.
Een klant heeft op dat moment een wettelijke herroepingtermijn van twee weken. In deze weken kan een klant kosteloos annuleren en afzien van het abonnement. Na deze periode geldt de looptijd van drie jaar.

U heeft inmiddels via de e-mail en telefonisch contact met ons gezocht en wij hebben u geïnformeerd dat het tussentijds openbreken van het contract niet mogelijk is.

Ook via deze weg zien wij geen legitieme reden voor het openbreken van het contract.

Wij vertrouwen erop u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd.

MH- Webcare Team

Diana13

Heeft op 25 oktober 2020 om 10:43 geantwoord

Lees mijn klacht en uw antwoord nog eens goed door en u zult zien dat u zelf aangeeft dat het allemaal niet duidelijk was: de verkeerde data op de brief (11 oktober 2017) en dat een bevestiging per mail helaas niet gelukt was.... het digitale abonnement werd op mijn verzoek hersteld (dus toen hadden zij een contact met email en telefoonnummer maar hebben hier niets meer mee gedaan) maar dit digitale abonnement is wel direct na mijn opzegging stopgezet....!

Alle klachten die gemeld zijn door Diana13