Klacht: Afwijzing verzoek tot restitutie

op 22 september 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Referentie van Arriva naar aanleiding van afwijzing verzoek tot restitutie 186215.

Ik ben donderdag 21 september 2017 mijn ov kaart vergeten van huis. Ik heb een OV studentenreisproduct waarmee ik gratis kan reizen doordeweeks. Ik heb een kaartje gekocht en de kosten hiervan gedeclareerd bij Arriva met het verzoek tot restitutie. Nu heb ik een afwijzing van Arriva ontvangen dat mijn verzoek is afgewezen omdat ik zelf verantwoordelijk ben voor het beheer van mijn OV jaarkaart. Dit snap ik van de ene kant. De andere kant is dat ik het coulancebeleid van Arriva nogal zwart-wit vindt. Het kan een keer gebeuren dat iemand vergeet zijn OV kaart mee te nemen. Voor mij is de prijs van een treinkaartje behoorlijk duur als student. De NS heeft het zo geregeld dat een reiziger 1 keer in het jaar zijn/haar abonnement ‘mag’ vergeten en restitutie mag aanvragen. Bij Arriva mag dit geen enkele keer. Ik vind dit geen teken van coulance naar de reizigers toe en het roept nogal wat frustratie bij mij op. Als ik vaker dan 1 keer mijn OV vergeet dan snap ik dat Arriva het reisgeld voor een kaartje niet vergoed. Maar als dit maar 1 keer gebeurt, vind ik dat Arriva coulant moet zijn en de reiskosten dient te vergoeden van de reiziger. Op deze manier wordt de reiziger ook op zijn verantwoordelijkheid gewezen en maakt Arriva de reiziger ook bewust om zijn/haar OV kaart mee te nemen, maar is Arriva wel coulant als de reiziger één keer zijn/haar OV kaart vergeet.

Ik zou graag eenmalig mijn gemaakte reiskosten terug willen van Arriva onder het mom van 'het kan een keer gebeuren dat iemand zijn OV kaart met abonnement erop vergeet'. Ik vind het vanzelfsprekend dat een bedrijf als Arriva éénmalig coulant is naar haar/zijn reizigers. Als dit vaker dan 1 keer gebeurt snap ik dat Arriva de reiskosten niet meer vergoed.

Als bijlage heb ik mijn kaartjes die ik 21 september heb gekocht als bewijs toegevoegd.

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 22 september 2017 om 10:17 geantwoord

Beste ElineRogaar,

Jammer om te lezen dat je gisteren je Studentenreisproduct bent vergeten en je daardoor een kaartje moest kopen. Ik snap dat je daar van baalt maar zoals al is aangegeven, is het meenemen van het Studentenreisproduct jouw eigen verantwoordelijkheid. Wij kennen de regeling zoals NS die kent niet. Wij kunnen de reiskosten dan helaas ook niet vergoeden. Sorry!

^MR
Webcareteam Arriva

Heeft op 22 september 2017 om 10:26 geantwoord

Geen coulance naar de reiziger, behoorlijk zwart wit zet Arriva zichzelf neer. Erg ontevreden over het coulancebeleid van Arriva.

Alle klachten die gemeld zijn door ElineRogaar