Klacht: aanvraag DigiD in het buitenland

op 28 februari 2017 over DigiD in de categorie

Ik woon sinds 8 jaar in Piemonte-Italië. Was blij te vernemen dat ook ik een DigiD kon aanvragen om direct inzage te krijgen bij de belasting.
Helaas kwam ik er al snel achter dat het niet zo simpel is. Leve internet is het aanvragen geen probleem maar de code die ik moet ophalen bij een speciale balie. Hiervoor moet ik naar Rome afreizen. Een reis van gemiddeld 5 uur. Nu is Rome natuurlijk een prachtige stad maar om even een DigiD code op te halen, daar voel ik niets voor.
Waarom kan die code niet gewoon per (aangetekende) post worden opgestuurd.
Het volgende probleem is dat mijn man geen DigiD kan aanvragen omdat hij de Italiaanse nationaliteit. Hij is ook 8 jaar geleden, samen met mij naar Italië verhuisd. Hij heeft vanaf 1972 in Nederland gewoond en gewerkt. Grotendeels in een eigen bedrijf en dus belasting betaald.
Nu hij met pensioen is krijgt hij ook een klein pensioen van het Pensioenfonds Horeca & Catering. Voor specificatie en jaaropgave kunnen wij online inloggen. Helaas kan dit alleen met zijn DigiD.
Hij kan dus geen gebruik maken van die service. Terwijl hij wel een dossier heeft bij de belastingdienst en hij(wij) nog steeds belasting betalen in Nederland. Slecht geregeld…….

Ten eerste zou ik willen zien dat de code wordt opgestuurd. Als dat echt een probleem zou zijn, dan is er altijd nog een afdeling van de ambassade in Turijn. Waarom kan daar de code niet worden opgehaald, voor mensen die in het noord-westen van Italië wonen.
EN
Mijn man heeft volgens mij ook recht op een DigiD. Zeker omdat hij al die jaren gewoon belasting heeft betaald, en nog steeds.
Hoe zit het dan met al die buitenlanders in Nederland, met of zonder eigen bedrijf, die belasting betalen.

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over DigiD

1 jaar geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over DigiD nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door marjasasso