Klacht: Aanpassing schuld marktwaardeverhouding

op 08 mei 2017 over ING in de categorie Banken

In november 2016 heb ik spaargeld aangewend om mijn hypotheek gedeeltelijk af te lossen.
Eind april 2017 heb ik telefonisch contact opgenomen om een lagere opslag te verkrijgen door middel van rentevermindering.
Op 2 mei heb ik een schrijven ontvangen dat vanaf 1 mei 2017 deze wordt toegekend. Mijn inziens zou dit echter vanaf 1 december 2016 moeten gelden.
Vanzelfsprekend heb ik hiervoor contact opgenomen met de klantenservice en hun gewezen op hun meldplicht maar die wijzen dit af. Waarschijnlijk gaan ze dit in de toekomst wel melden bij de hypotheeknemers.

Ik ben tevreden wanneer de nieuwe rente vanaf 1 december 2016 verrekend wordt.

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar ING over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door ING in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat ING een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

ING

Heeft op 09 mei 2017 om 17:57 geantwoord

Hoi Erna,

Vervelend dat het zo gelopen is.

Heb je gelijk, met de aflossing, de huidige waarde van je woning aangetoond of zijn we uitgegaan van de waarde die bij ons bekend was? Of heb je dit misschien een aantal maanden later gedaan zodat wij inderdaad op de maand mei uitkomen?

Anita ING Webcare

Bericht van ING

5 maanden geleden - Wanneer je wilt dat wij uitgaan van de huidige marktwaarde van de woning, dan kun je deze niet telefonisch bij ons doorgeven. Wij hebben hiervoor een WOZ beschikking of een taxatierapport nodig waaruit de huidige waarde van je woning blijkt. Het lijkt me verstandig dat je toch telefonisch contact opneemt met onze afdeling hypotheken om dit te bespreken. Het telefoonnummer is 020 22 888 99. Met vriendelijke groet, Anita ING Webcare.

Reactie van de melder van de klacht Erna53

5 maanden geleden - In aansluiting op uw reactie laat ik u weten dat het wel degelijk mogelijk is gebleken dat het rentepercentage werd aangepast. Zie hiervoor het schrijven gedateerd 2 mei 2017 welke ik van de ING heb ontvangen.

Reactie van de melder van de klacht Erna53

5 maanden geleden - Ik ben benieuwd of er door ING nog gereageerd wordt op mijn reactie van 9 mei. Tot op heden geen duidelijk antwoord gekregen waarom opslagkosten vanaf mei in mindering worden gebracht in plaats van december 2016.

Bericht van ING

5 maanden geleden - Hallo Erna, Ik kan me voorstellen dat je hier niet tevreden over bent. Ik heb nog eens voor je geïnformeerd maar ik kan het niet voor je terugdraaien. Mocht je toch nog eens van gedachten willen wisselen, dan kun je gebruik maken van deze link https://www.ing.nl/particulier/hypotheken/afspraak-met-hypotheekadviseur.html voor een terugbelafspraak. Vriendelijke groet, Hilde ING Webcare

Reactie van de melder van de klacht Erna53

5 maanden geleden - Op zaterdag 13 mei jl zijn bij het consumentenprogramma Kassa de klachten uitgebreid behandeld. Daar bleek dat het probleem al jaren bekend is en dit duizenden hypotheken betreft en de banken een miljoenenclaim moeten verwachten.

Heeft op 14 mei 2017 om 12:19 geantwoord

Ik heb dit nieuwe bedrag zoals in mijn klacht gemeld inderdaad eind april telefonisch doorgegeven.
Ik vind dat de hypotheekverstrekker dit bij een aflossing moet melden.
Mede gezien ik jarenlang klant ben van ING en nooit 1 dag te laat aan mijn verplichting heb voldaan.

Alle klachten die gemeld zijn door Erna53