Klacht: Leveren van ondeugdelijk product (badkamerradiator)

KlachtvanIngrid op 12 november 2021 over Wooning Keukens, Sanitair in de categorie Keukenleveranciers

De feiten: wij hebben een badkamerradiator van Wooning (door hen zelf op die plek ingetekend toen we een geheel nieuwe badkamer bij hen lieten ontwerpen en bij hen bestelden). Die roestte binnen de garantietermijn door. Wij hebben dat in 2017 aangekaart en de radiator werd vervangen door hetzelfde type. Die roestte vervolgens binnen twee jaar wederom door. Toen kwam de leverancier zelf kijken en constateerde dat onze klacht terecht was. De radiator werd in 2019 vervangen. Nu, wederom twee jaar later, is de radiator weer doorgeroest. Na een lange mailwisseling, weigert Wooning de roestige radiator te vervangen.

De roestvorming komt door condens, en die is normaal in een badkamer. Wettelijk gezien gaat het daarmee om een zogenaamd “ondeugdelijk product”. Een badkamerradiator hoort niet al na twee jaar roestig te zijn bij normaal gebruik. Volgens de Nederlandse wet hebben wij in een dergelijk geval recht op een vervangend product (“wettelijke garantie”). Wooning wijst vervanging nu echter af, hoewel de situatie dezelfde is als twee jaar geleden toen de producent de situatie kwam controleren.

Wij gaan niet akkoord met de afwijzing van Wooning om de radiator te vervangen of door een deugdelijk model van een ander merk te vervangen. De wet geeft de koper in een dergelijk geval recht op kosteloze vervanging, en dat verwachten wij nu ook van Wooning. Wij hebben Wooning aansprakelijk gesteld voor het ingebreke blijven van het – telkens weer – leveren van een deugdelijk product.

Wij verwachten van Wooning dat zij de roestige radiator kosteloos vervangen (hetzelfde model, want dat past het beste in de beschikbare ruimte en daarvoor zijn al gaten in muur en vloer) of een ander type dat ook past.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Wooning Keukens, Sanitair over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Wooning Keukens, Sanitair in behandeling genomen

7 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Wooning Keukens, Sanitair een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Wooning Keukens, Sanitair

Heeft op 15 november 2021 om 15:31 geantwoord

Beste mevrouw Larmoyeur,

Spijtig om te vernemen dat u een klacht hebt betreft de radiator. Hierbij verwijs ik u naar onderstaande antwoord welke u ook via mail hebt ontvangen van mijn collega.

Hoe vervelend ook, het is wederom dat bij u de radiator gaat roesten aan de rechter onderste zijde. U heeft de vorige keer, na bezoek van de fabrikant, een nieuwe radiator gekregen omdat zij achter hun product staan en bij twijfel opnieuw zullen leveren.

Inmiddels bestaat er geen twijfel meer als de nieuwe radiator ook aan dezelfde zijde wederom gaat roesten. Hiermee kan een product fout worden uitgesloten en ligt de oorzaak bij u in de badkamer. Denk hierbij aan gebruik/onderhoud.
Bij normaal gebruik van de radiator is dergelijke roestvorming niet mogelijk, laat staan voor de tweede keer.

Daarnaast is uw garantietermijn, die in is gegaan in 2012, ruimschoots verlopen. Als een product tijdens de garantieperiode wordt gerepareerd of vervangen, gaat de garantie niet opnieuw in.

Wij wijzen uw claim af en zullen niet overgaan tot het kosteloos leveren van een nieuwe radiator. Indien gewenst kan er een offerte opgemaakt worden voor levering van een nieuwe radiator.

Thea Verhoeven - Wooning Keukens en Badkamers

KlachtvanIngrid

Heeft op 15 november 2021 om 15:37 geantwoord

Dit is geen oplossing. Ik krijg hetzelfde antwoord als eerder van Wooning. Maar daarmee ga ik dus niet akkoord. De radiator is op die plek door Wooning ingetekend. Inmiddels doen ze dat niet meer. Maar wij zitten nu met de ellende. Het is duidelijk een fout van Wooning of de fabrikant. Wooning probeert het te verklaring door ons gedrag, maar dat is absurd. Het is een inschattingsfout van Wooning. Zij hebben daarmee een ondeuglijk product geleverd. Nee, wij gaan niet akkoord met hun toelichting en zij hebben met hun antwoord op geen enkele wijze een oplossing hiervoor geboden.

Alle klachten die gemeld zijn door KlachtvanIngrid