Klacht: Weigering inleveren schoolboeken

Diana Hoogvorst op 30 oktober 2017 over VanDijk in de categorie Boekhandel

2 schoolboeken van onze dochter zijn op de inleverdag op school geweigerd doordat er een zeer lichte waterschade opzit.
Rekening €34,50 + €55,70 + €5,95 administratiekosten = € 96,15.
Meteen heb ik telefonisch bezwaar gemaakt bij VanDijk en waarop de medewerkster zei dat wanneer het nieuwe boeken zijn, het gehele aanschafbedrag in rekening wordt gebracht.
Ik kon volgens haar wel een verzekering nemen om dit te voorkomen, maar blijkt achteraf, dus niet voor dit soort zaken.
Maar ik mocht een email sturen, daar heb ik even mee gewacht tot de schoolboeken van mijn kinderen voor het nieuwe schooljaar waren bezorgd.
1 schoolboek uit het pakket van de oudste had een boek met veel waterschade, melding van gemaakt, bladzijden zaten zelfs aan elkaar geplakt.
Toen kwam het schoolboekenpakket van de jongste, de staat van 2 boeken waren zodanig met waterschade dat zij niet eens te kaften zijn.
Email gestuurd met foto’s van de boeken die geweigerd zijn, en de boeken die voor het nieuwe schooljaar zijn.
Toen was en bleef het stil, tot ik een email op 27 oktober kreeg met de mededeling om de boeken alsnog te betalen.
Zojuist heb ik wederom gebeld, en gevraagd waarom ik voor boeken die een zeer lichte waterschade hebben, de volledige nieuwprijs moet betalen, terwijl als de lichte schade er niet was geweest de boeken al een jaar in bruikleen zou zijn geweest.
Als antwoord krijg ik dat zij daardoor hierdoor wel nieuwe boeken moeten kopen.
En op de vraag hoe zij dan in het bezit komen van boeken met heel erge waterschade, daar krijg ik geen duidelijk antwoord op. (Zie foto, links zijn geleverde boeken voor dit lopende schooljaar en rechts de boeken die zijn geweigerd.)
Maar de mederwerkster blijft voet bij stuk houden, en ik heb duidelijk aangegeven dat ik hierover een klacht zal indienen.
Even later verbreekt zij gewoon de verbinding.

Kwijtschelding rekening.

4 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar VanDijk over deze klacht.

4 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door VanDijk in behandeling genomen

4 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat VanDijk een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

VanDijk

Heeft op 30 oktober 2017 om 13:00 geantwoord

Beste Diana Hoogvorst,

Naar aanleiding van uw reactie kunnen wij meedelen dat de betreffende boeken zoals aangegeven inderdaad nieuw aan u geleverd zijn. Wanneer bij inlevering blijkt dat de boeken meer dan normale gebruikersschade hebben dan is die schade ontstaan in de periode dat de boeken in uw bezit zijn geweest en worden niet geaccepteerd. Vervolgens wordt de nieuwwaarde als schadebedrag in rekening gebracht.
Wij zien dat u voor dit schooljaar 2 boeken met schade heeft gemeld. U heeft echter aangegeven dat de boeken nog wel te gebruiken zijn. Indien u had aangegeven dat de boeken niet bruikbaar zijn worden de boeken kosteloos voor u omgeruild. Er moet immers wel een jaar met de boeken gewerkt worden.

Tevens geeft u aan een e-mail te hebben gestuurd maar daar geen antwoord op heeft ontvangen. Dit hebben wij nagekeken maar helaas hebben wij geen e-mail van u ontvangen.

Het gesprek wat u heeft gevoerd met onze telefoniste is inderdaad onterecht verbroken. Dit is niet onze werkwijze en wij zullen de betreffende telefoniste hierop aanspreken.

Uw gewenste oplossing is kwijtschelding van de rekening. Hierin kunnen wij helaas niet meegaan aangezien de schadefactuur volgens ons terecht is.

Vriendelijke groet,
Janet
Afdeling klantenservice VanDijk.

Bericht van VanDijk

4 jaren geleden - Wij houden er uiteraard rekening mee dat boeken een heel schooljaar gebruikt worden. En normale gebruikersschade wordt ook niet in rekening gebracht. Het gaat hier om nieuw geleverde boeken welke waterschade hebben. Deze schade is ontstaan in de periode dat de boeken in uw bezit zijn geweest en de schade valt niet onder de normale gebruikersschade. Wanneer een boek niet- of beschadigd wordt ingeleverd (en dus niet is geaccepteerd) wordt de nieuwwaarde van het boek in rekening gebracht. Dit staat aangegeven in onze algemene voorwaarden. Hoeveel jaar een boek al is uitgeleend is hierbij niet van belang. Vriendelijke groet, Janet Afdeling klantenservice VanDijk.

Reactie van de melder van de klacht

4 jaren geleden - Dit staat in jullie algemene voorwaarden? Opgesteld door Van Dijk Educatie, waardoor de ouders van leerlingen nergens staan, en dus geen enkele rechten hebben aangezien ouders geen keuze hebbeb waar de boeken kunnen of mogen worden besteld.

Diana Hoogvorst

Heeft op 07 november 2017 om 20:46 geantwoord

In de correspondentie van 3 maanden terug over de volgende klacht https://www.klacht.nl/waterschade-20/ beantwoorden jullie de klacht dat jullie de boeken niet innemen i.v.m. schimmelontwikkeling in de boeken. Hierbij staat ook dat jullie ze niet innemen omdat zij anders bij de klant terecht komen. Raar dat er dan staat dat mijn dochters boeken zo worden opgestuurd.

Verder kan ik nergens de risico over de waterschade bij boeken vinden. Omdat mijn dochter elke dag een halfuur heen en een halfuur terug naar school fietst is dit voor ons overmacht. Wat we ook zouden doen, de boeken worden toch nat. Neem aan dat jullie dit soort risico's wel zouden incalculeren?

Jullie mogen deze kromme regeling weleens uit gaan leggen. Op internet is genoeg te vinden hoe nieuwe boeken met waterschade wel ingeleverd worden. Waarom mijn dochter haar boeken dan niet?

Bericht van VanDijk

4 jaren geleden - Wij begrijpen uw teleurstelling. Helaas kunnen wij dit niet incalculeren wanneer kinderen op de fiets naar school gaan en hierdoor boeken waterschade oplopen. Boeken met waterschade kunnen wij niet meer hergebruiken. Wij willen u adviseren de schadefactuur te voldoen. Vriendelijke groet, Annemiek Afdeling klantenservice VanDijk

Alle klachten die gemeld zijn door