Klacht: Vouwfiets geweerd

op 06 augustus 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Ik zat recent in de 1e klas op het traject Zwolle-Emmen (Vechtdallijn) met mijn vouwfiets. Ik heb de vouwfiets (zoals altijd) ingeklapt naast mij neergezet in een halfvolle coupe zodat hij geen zitplek inneemt en niet in de weg staat, niemand had er last van. Nadat de trein al enige tijd vertrokken was werd ik ineens aangesproken dat ik mijn vouwfiets in het fietsgedeelte neer moest zitten. Dit fietsgedeelte zit helemaal aan andere kant van de trein. Ik heb uitgelegd dat ik het probleem niet begrijp, dat dit bij andere maatschappijen geen probleem is, dat het een vouwfiets is en dat ik geen slot bij mij heb dus mijn dure vouwfiets daar dan onbeheerd neer moest zitten. Ik kreeg geen antwoord op mijn vraag wat het probleem was, ik moest dan maar in de buurt van de fiets gaan zitten in de 2e klas (ik heb echter betaald voor de 1e klas??), enige antwoord: zo zijn de regels; geen enkele begrip of coulance. Mijn opgevouwen vouwfiets is even groot als een groot stuk bagage (waar niemand moeilijk over doet). Ik heb contact opgenomen met Arriva en kreeg hetzelfde antwoord: “zo zijn de regels”, wederom geen uitleg wat het probleem is en waarom dit zo is. De regels zijn overigens helemaal niet duidelijk, er staat niet expliciet dat vouwfietsen ook apart geparkeerd dienen te worden (en dat is ook helemaal niet logisch aangezien het gezien wordt als handbagage en gratis mee mag).

Wanneer ik ofwel uitleg krijg wat het probleem is ofwel dat de regels duidelijk worden weergegeven ofwel aangepast worden.

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

2 weken geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

2 weken geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 06 augustus 2017 om 07:35 geantwoord

Beste Matthijjj,

Balen dat je met je vouwfiets naar het fietsgedeelte in de tweede klas moest, terwijl je een eerste klas-kaartje had.

Zoals je eerder verteld is, staat het inderdaad in de spelregels voor het meenemen van een vouwfiets dat deze in het fietsgedeelte geplaatst dient te worden. \"Parkeer in het fietsgedeelte van de trein\", kun je lezen op http://bit.ly/2wvOgtQ.

Hiervoor is gekozen vanwege het reisgemak en de veiligheid van jezelf, personeel en andere reizigers. Het zal met jouw dure fiets vast niet gebeuren, maar rijden over een wissel is soms genoeg om een losse fiets door een gangpad te zien rollen.

Het is natuurlijk wel zuur dat je een 1e klas-kaartje hebt en moest verhuizen naar de tweede klas. Ik raad je aan hiervoor een restitutieverzoek in te dienen via: http://bit.ly/2vaEDkZ.

Ik stel het zeer op prijs dat je de moeite hebt genomen om ons op de hoogte te stellen van je ervaring. Zo kunnen wij blijven werken aan onze dienstverlening en de verbetering ervan.

Excuses voor het ervaren ongemak. Mocht je nu of in de toekomst nog vragen hebben over deze melding of een ander voorval, dan adviseer ik je om contact met ons op te nemen via onze Twitterpagina onder @Arriva_NL , Facebookaccount www.facebook.com/ArrivaNederland of ons online contactformulier: http://bit.ly/2vdW5aL.

^WB
Arriva Webcareteam

Heeft op 07 augustus 2017 om 08:52 geantwoord

Het is Arriva helaas weer niet gelukt om uit te leggen wat het verschil is tussen handbagage in de vorm van een opgevouwen vouwfiets of andere handbagage. Vouwfietsen moeten wel heel gevaarlijke dingen zijn als ik het zo lees: de veiligheid van mijzelf, reizigers en personeel staat op het spel! Ik kan ook een hoes of koffer om deze vouwfiets heen doen, dan is het gevaar geweken en is het gewone handbagage geworden waar geen rare spelregels aan vast zitten? Graag uw reactie.

De regels zijn (nogmaals) niet zo duidelijk, er staat niet expliciet vermeld dat óók vouwfietsen in het fietsgedeelte geparkeerd moeten worden. Vreemd genoeg staat er wel dat ze niet in een bagagerek mogen liggen, maar... dat kan toch ook helemaal niet als ze in het fietsgedeelte moeten staan? Niet zo heel duidelijk dus...

Arriva stelt dat hiervoor gekozen is vanwege het reisgemak en de veiligheid voor mijzelf, personeel en andere reizigers. Ik heb gevraagd aan reizigers in de coupé of ze last last/hinder hadden van de vouwfiets, niemand had dat, ook degene die mij wegstuurde kon het eigenlijk niet zo goed uitleggen wat het probleem was. Hij kon wel heel goed een verhaal vertellen over regels.

Dat het voor mij alles behalve reisgemak oplevert lijkt mij duidelijk: de eerste klas en het fietsgedeelte zijn namelijk 3 wagons van elkaar verwijderd. Als je al een tijdje in de trein zit is het best wel irritant om naar de andere kant van de trein te moeten lopen. Ik snap ook niet zo goed waarom het niet gelijk gezegd werd toen ik de coupè binnen kwam maar misschien moest hij wel eerst even een tijd bestuderen wat de regels waren. Het fietsgedeelte is overigens één grote open ruimte waar de kans op rollen en schade door andere fietsen juist veel groter is (en als ik het zo lees heeft iemand die in de buurt zit eigenlijk risico op direct levensgevaar). Als de vouwfiets opgevouwen naast mij staat is die kans er overigens niet (en inderdaad, hij is voorzien van een rolrem dus hij rolt ook niet weg). Gaat arriva de schade aan mijn vouwfiets vergoeden als een andere fiets in het fietsgedeelte tegen mijn vouwfiets knalt?

Ik trek vanwege het omslachtige '#regelneuken' maar voorzichtig de conclusie dat jullie dan iets tegen vouwfietsen hebben ofzo. Ik zal de vechtdal trajecten dan maar in zijn geheel vermijden en de fietsersbond eens om hun mening vragen. In het vervolg pak ik wel de auto als ik weer naar dit specifieke stukje Nederland moet, dan zet ik hem als handbagage in de achterbak.

PS: Ik heb geen behoefte aan financiële compensatie.

Alle klachten die gemeld zijn door Matthijjj