Klacht: Vertraging

op 13 juli 2017 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

Ik volg vanaf februari 2015 een opleiding bij de LOI, dit volg ik via het bedrijf waar ik werk. Inmiddels heb ik deze opleiding afgerond en wacht ik al bijna 2 maanden op mijn diploma. Deze ligt inmiddels 1,5 week bij een extern bedrijf die de diploma dient te ondertekenen.
Omdat ik al 3 jaar werkzaam ben in dit bedrijf verdien ik als een medewerker in opleiding.
Helaas zit ik nu inmiddels al 4 maanden langer dan gepland in deze schaal omdat ik door fouten bij de LOI vertraging heb opgelopen…

– Ik heb 2 juni mijn diploma aanvraag gedaan en de diploma is nog niet binnen.

– Eerder dit jaar had ik een examen gepland waarvoor ik tot op 1 dag voor het examen geen boeken voor had ontvangen terwijl ik deze 3 maanden van te voren heb aangevraagd. 1 dag van te voren kon ik toch het desbetreffende boek via de mail ontvangen (100 pagina’s). Omdat ik voor dit examen niet voldoende heb te kunnen leren heb ik een herexamen moeten doen. Hier ging uiteraard ook een tijd overheen.

-Ik had een afspraak gepland staan voor gesprek met mijn begeleider van de LOI. Vlak van te voren kreeg ik te horen dat ik overgeplaatst was van begeleider dus dat de verwerking van het portfolio nog even kon duren omdat mijn nieuwe begeleider mijn documenten nog moest nakijken.

-De telefonische klantenservice is ook niet altijd even vriendelijk. Het is begrijpelijk dat iemand soms zijn dag niet heeft, dat hebben we allemaal wel eens. Omdat er problemen waren met de praktijkovereenkomst die niet door LOI ondertekend was moesten mijn werkgever en ik een verklaring schrijven dat ik daadwerkelijk in totaal 3980 uur heb stage gelopen. Omdat mijn werkgever dit eventueel telefonisch wilde toelichten en wat vragen had belde zij naar de klantenservice. Zij werd echter vriendelijk verzocht om zich hier niet mee te bemoeien?! Terwijl LOI beroep op mijn werkgever heeft gedaan…. De manier waarop stonden wij beide van te kijken en vonden wij totaal niet klantvriendelijk.

Ik vind het erg teleurstellend dat de communicatie en de organisatie niet op de juiste manier verlopen is en dat ik hierdoor dus zeker 4 maanden heb moeten wachten. Zoals bij waarschijnlijk ieder bedrijf is tijd geld, en dat is in mijn geval ook zo. Ik heb door deze fouten ongeveer 400 euro per maand misgelopen en dat ik vind ik erg zonde.
De leerstof en examens zijn allemaal erg goed verlopen en waren duidelijk en hierdoor was ik daar ook erg snel doorheen.

Ik heb het gevoel alsof ik de lading van fouten inmiddels wel heb gehad en heb daarom ook gevraagd om een versnelling bij het ontvangen van mijn diploma. Helaas ook dit wederom niet gelukt en gaat dit ook nog ongeveer 2 weken duren.

Jammer dat het bij z’n grote organisatie zo enorm misloopt.

Compensatie en diploma

2 weken geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 17 juli 2017 om 15:17 geantwoord

Beste Demi,

Het termijn van een diploma-aanvraag is 4 tot 6 weken. Bij een definitieve goedkeuring en aanmaak van een diploma zijn wij afhankelijk van externe partijen. Wij hebben ons best gedaan deze aanvraag voor jou te versnellen, maar bleek onder andere hierdoor in de praktijk helaas niet mogelijk.
Jouw aanvraag is op 8 juni 2017 door ons in behandeling gekomen, waardoor wij op dit moment nog in het gegeven termijn zitten. Naar aanleiding van je bericht heb ik contact opgenomen met het Examenbureau om na te gaan wat de status hiervan is. Zoals het er naar uitziet, zullen wij jouw ondertekende diploma vrijdag ontvangen. Hij kan dan maandag naar jou worden toegestuurd. Wij zullen dit in de tussentijd in de gaten houden, zodat jij hier niet meer achteraan hoeft.

Het is inderdaad erg spijtig dat het toen ter tijd is gelopen zoals het is. Wij hebben in maart op verzoek van jou het lesmateriaal voor de module Kwaliteitszorg en deskundigheidsbevordering toegezonden. Waarom jij dit nooit hebt ontvangen is na verder onderzoek voor ons niet duidelijk gebleken. Desondanks hebben wij uit coulance jou het lesmateriaal digitaal toegezonden en je erna een kosteloze herkansing aangeboden. Als dit eerder bij ons was aangegeven, hadden wij het lesmateriaal uiteraard meteen weer naar je verzonden, waardoor je deze vertraging niet had gehad.

Ik snap goed dat het niet prettig voor je is geweest om zo kort van te voren te horen te krijgen dat je een andere praktijkbegeleider toegewezen zou krijgen. Wij vinden het belangrijk dat onze studenten een zo juist mogelijke begeleiding krijgen, zeker bij een stagetraject waarbij het van belang is dat één docent het hele traject begeleidt. Het kan in de praktijk helaas wel voorkomen dat een docent een andere uitdaging tegenkomt en besluit het werk bij de LOI te stoppen/minderen. Deze situatie heeft bij jou gespeeld. We hebben na deze terugkoppeling meteen een andere docent benaderd, maar het was hierdoor inderdaad wel noodzakelijk dat deze wat tijd kreeg om zich in te lezen.

Sinds februari 2016 hebben wij jou erop gewezen dat wij jouw Praktijkovereenkomst nodig hebben om de BPV te kunnen goedkeuren. In januari 2017 hadden wij deze helaas nog steeds niet ontvangen, waardoor de gelopen stage-uren niet golden. Uit coulance is er in overleg met de Examencommissie besloten dat een werkgeversverklaring ook goedgekeurd zou kunnen worden.
In Nederland geldt de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Dit houdt in dat, als een student 18 jaar of ouder is, niemand anders contact kan opnemen over de opleiding. Ook niet als deze de opleiding betaalt. Wanneer dit wel gewenst is, kan de student ons altijd een machtiging sturen. Wij voegen deze dan graag voor je toe aan je studentgegevens. Wij hebben deze machtiging niet ontvangen, waardoor het niet mogelijk was je werkgever te woord te staan. Dit neemt niet weg dat het niet de bedoeling is dat onze dienstverlening hierdoor als onprettig wordt ervaren. Ik zal de desbetreffende medewerker hier daarom op attenderen en wil je graag bedanken voor je terugkoppeling.

Naar aanleiding van bovenstaande zie ik niet voldoende reden om jou een compensatie aan te bieden voor het opgelopen ongemak. Mocht je hier nog vragen over hebben, dan lezen wij het graag.

Lianne
LOI Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door Demi schischke