Klacht: Verkeerd advies matras/topmatras

op 18 februari 2018 over Beter Bed in de categorie Bedden

Vorig jaar kochten wij een Arendal boxspring combinatie bij Beter Bed.
Vanaf het begin vonden wij dit bed veel te hard en wij kregen beiden
lage rugpijn klachten. Voorheen hadden wij nooit rugklachten.
Ons werd verteld dat we 30 dagen moesten wennen aan het bed. Maar na ruim een maand verdwenen deze klachten niet.
Wij hadden sterk de indruk dat het matras gewoon te hard was.
Het matras was een pocketveren Arendal III extra matras. Extra duidt op de hardheid. Later blijkt er ook een zachtere standaard variant van dit matras te bestaan ipv extra (hard). Volgens de voorwaarden mag dit matras niet geruild worden en uit coulance werd aangeboden het topmatras te ruilen voor een zachtere, met een meerprijs van 200 euro en 80 euro omruilkosten. De rugklachten namen echter toe en het leverde ook nog een pijnlijke schouder op. Daarom zou er iemand langskomen. Omdat er geen contact werd opgenomen voor een afspraak belden we zelf maar. De desbetreffende collega gaf nu aan dat we de matrassen mochten omruilen naar de standaard variant. Hiervoor zou wel weer 120 euro omruilkosten in rekening worden gebracht waar wij mee akkoord gingen. Los daarvan wilden we het oorspronkelijke topmatras terug aangezien dat niet beter lag, duurder was en een slechtere vochtbalans gaf.
De medewerker moest dit overleggen en gaf aan dat het oude topmatras nog in de winkel was, waarop wij opmerkten om het nog niet retour te sturen. Later werd ons echter per voicemail gemeld dat we het topmatras niet mogen wisselen omdat het al eens geruild was.
We hebben vervolgens een klacht bij de Customer Service neergelegd, die zeer begrijpend reageerde, maar uiteindelijk ook niets voor ons bleek te kunnen doen omdat het filiaal hier uiteindelijk over beslist.
Sterker nog, de toezegging over het omruilen van het matras werd ook ingetrokken en hiermee werd de deur volledig dichtgegooid.

Mijn visie hierover is dit:
Ik vind dat wij tot tweemaal toe verkeerd advies hebben gekregen.
Het is vreemd dat wij een extra hard matras geadviseerd hebben gekregen. Iets wat collega’s trouwens later ook in twijfel trokken.

Op de volgende site lees je een paar vuistregels:

Help, mijn matras is te hard

Vuistregels voor uw matraskeuze
U bent zijslaper > soepeler matras
U bent rugslaper > steviger matras
U weegt minder dan 80 kg > soepeler matras
U weegt 80 kg of meer > steviger matras
U draait veel > matras met pocketvering kern
U heeft het snel warm > matras dat goed ventileert

Wij wegen allebei minder dan 80 kilo en zijn zijslaper/buikslaper.
Hoe kom je dan uit op een extra hard matras?
Op een site over chiropractie (https://www.chiropractiekes.nl/onderzoek-en-behandeling/juiste-matras)
vind ik het volgende:
“Een recent onderzoek geeft aan dat medium-hard matrassen gewoonlijk meer ontspanning voor de rug geven dan harde matrassen
Effect of firmness of mattress on chronic non-specific low-back pain: randomised, double-blind, controlled, multicentre trial.
The Lancet. 2003 Nov 15;362(9396):1599-1604).”

Natuurlijk hebben wij ook gelegen op het testmatras in de winkel.
Ik ben er zeker van dat dat matras vele malen zachter ligt dan het
gekochte matras en het totaal geen representatieve test is.

Het tweede advies dat we kregen is de vervanging van het topmatras. Daarover lees je dat het het comfort kan verbeteren. Maar ook dat de matras/boxsspring combinatie de belangrijkste factor is voor de hardheid en dat een topmatras dat niet altijd kan compenseren. Wij kregen te horen dat het topmatras het belangrijkst is voor het comfort en dat de hardheid van het matras niet veel uitmaakt. Dit lijkt mij flauwe kul na het lezen van vele bronnen. Het lijkt erop dat dit advies, wat indruisde tegen ons gevoel, vooral gegeven is omdat volgens de voorwaarden het matras niet geruild mag worden. In ieder geval hielp het niet maar werd het erger, wat mijns inziens aantoont dat dit een slecht advies was.

We zijn uiteindelijk minstens 7 keer langsgeweest bij het filiaal waarbij het initiatief altijd bij ons lag. Na ruim 3 maanden rugklachten en slaapproblemen eindigen we met een bed waarop we totaal niet kunnen slapen en waarbij we nog 280 euro extra uitgaven terwijl.
Het is niet langer lichamelijk en geestelijk verantwoord op de huidige combinatie te slapen. Het logeerbed en een uitklapbedje geven op dit moment betere slaap. Een bedrijf met als slogan “Kopen bij Beter Bed is een grote geruststelling”, schept toch heel andere verwachtingen. In ons geval is het een grote teleurstelling.

Als de matrassen worden omgeruild van arendal extra naar arendal standaard en het oude topmatras (vildar HR) omgeruild wordt met het huidige (vildar latex).
Voor het topmatras hebben we 200 euro extra betaald. Dat bedrag willen we terug. Voor het omruilen van de matrassen betalen we 120 euro omruilkosten (2 x 60). Per saldo zouden we dan nog 80 euro terugkrijgen.

10 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Beter Bed over deze klacht.

10 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Beter Bed in behandeling genomen

Bericht van Beter Bed

10 maanden geleden - Beste heer/ mevrouw de Jong, Graag willen we deze klacht telefonisch met u bespreken. Helaas kunnen we u momenteel niet bereiken, u kunt ons eventueel bereiken op telefoonnummer 0413-338800. Met vriendelijke groet, Beter Bed

Alle klachten die gemeld zijn door de.jongj