Klacht: Van Zumba Fitness mag ik het woord ‘zumba’ niet gebruiken!

op 30 maart 2013 over Zumba in de categorie Sportwinkel

Van Zumba Enforcements mag ik het woord ‘zumba’ niet gebruiken in een simpele advertentie van tweedehands dansschoenen op de website van marktplaats.
De advertentie van de dansschoenen die ik aanbood (waarbij ik de woorden ‘voor fitness, jazzdance en zumba dance’ gebruikte) is zonder pardon verwijderd namens Zumba Fitness.

Ik kreeg hierover de volgende mails:

Geachte meneer/mevrouw,
** Wij verzoeken u deze e-mail met betrekking tot uw advertentie aandachtig te lezen **
Het is niet toegestaan op Marktplaats om advertenties te plaatsen die inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten, zoals auteursrecht en merkenrecht. Dergelijke advertenties worden door de wet verboden en ook onze beleidsregels staan deze niet toe.

Hierbij laten we u weten dat we de volgende advertentie hebben verwijderd:
649518791

Een eigenaar van intellectuele eigendomsrechten heeft ons namelijk in een ondertekende verklaring laten weten dat met deze advertentie inbreuk wordt gemaakt op een auteursrecht, handelsmerk of ander recht.

Marktplaats is bereid om uw vragen te beantwoorden, maar aangezien de advertentie is verwijderd op verzoek van de rechthebbende, kunt u het beste eerst contact met hem of haar opnemen. Wij hebben namelijk geen inzicht in de inhoud van de intellectuele rechten waarop de rechthebbende zich beroept en kunnen u dus onvoldoende hierover informeren.

Hij/zij kan u precies uitleggen waarom uw advertentie verwijderd is. Bij een onterechte verwijdering, kan de rechthebbende ervoor zorgen dat de advertentie weer op de site wordt geplaatst.

Indien u van mening bent dat deze advertentie ten onrechte is verwijderd of als u vragen heeft over het verwijderen van deze advertentie, kunt u direct contact opnemen met de eigenaar van de intellectuele eigendomsrechten op het volgende e-mail adres:

[email protected]

Als u deze advertentie echter opnieuw plaatst of andere soortgelijke advertenties op Marktplaats plaatst , kunnen we u weren van www.marktplaats.nl. We vinden het belangrijk om u als gebruiker van Marktplaats te hebben en te houden. Daarom vragen we u de beleidsregels na te leven.

Alvast bedankt voor uw medewerking.
Het team van Marktplaats

Met deze mail en de verwijdering van de advertentie ben ik het absoluut niet eens, dus heb ik het volgende terug gemaild:

Geachte heer, mevrouw,

Van marktplaats kreeg ik het bericht dat mijn advertentie is verwijderd.
Ik begrijp niet waarom? Kunt u me uitleggen waarom dit is?
Ze melden uw email adres voor verdere vragen.
Gaarne uitleg, want ik begrijp het niet.
Vr gr,

Daarop kreeg ik het volgende antwoord weer terug:

Dear,
We are writing to you from the Zumba Fitness Legal Support Team. Our attorneys have reviewed your listed items and reasonably believe that the products listed are counterfeit based on proprietary information we have about authentic products. In order to protect consumers, jobs, and the economy, it is our policy to remove listings of item(s) that we reasonably believe are counterfeit.

We would be happy to look into this further and, if your listed product is legitimate, reinstate the listing. If you still believe that your items are genuine, please send us each of the following:

1) Your full legal name, address, telephone number, and email address
2) Your seller name
3) Your Item ID number for the item or items that were removed
4) A copy of your receipt for purchase of the product listed
5) At least three (3) photographs of the item or items that were removed.

In addition to the information requested above, and in order to protect you and others from the sale of counterfeit products incorporating our intellectual property rights, please provide us with any information (e.g., name, contact info, website, seller name, etc.) you have regarding the seller from whom you purchased the product(s) you listed. Unless your provide the information we request, we must conclude that our reasonable beliefs are correct. Your assistance will aid us in our investigation into the suppliers and manufacturers of counterfeit Zumba® merchandise. We thank you in advance for your assistance and appreciate your wanting to aid us in our efforts to protect consumers, jobs and the economy.
If you have any further questions or comments please do not hesitate to contact us.

Best Regards
Legal Support Specialist
Zumba Fitness, LLC

Vervolgens heb ik in een lange mail alle gegevens verstrekt waarom ze vroegen, maar wel met de vraag wat nu de reden is van het verwijderen van de advertentie, welke ik nog steeds niet begreep. Dit stuurde ik terug:

Beste ‘Legal Support Specialist’ (zonder naam?),
Dank voor uw respons.

“Counterfeit”?
Ik verbaas me over dit woord, welke ik vrij kan vertalen als ‘vervalst’.
Het gaat hier (even voor de duidelijkheid!) om een tweedehands product dat ik aanbied via een website voor tweedehands gebruiksgoederen. Het gaat om dansschoenen van Pappilon die geschikt zijn voor zowel jazzdance, streetdance als zumba dans.
Deze dansschoenen zijn absoluut niet vervalst en geen ‘counterfeit’, het zijn slechts schoenen die wellicht van eigenaar kunnen wisselen. Ik verbaas mij dan ook gigantisch over uw ‘attorneys’ die mijn advertentie van tweedehands schoenen via marktplaats hebben verwijderd.
Maar goed.
Daar kan ik hopelijk iets aan veranderen m.b.v. deze mail.
Ik geef u dan ook de gegevens waarom u vroeg:

[alle persoonlijke gegevens waarom Zumba Fitness heeft gevraagd]

Ik stuur tevens een CCtje van deze mail naar het team van marktplaats en naar mijn eigen administratie zodat Marktplaats ook op de hoogte is van de impliciete beschuldiging van ‘counterfeit’ van mijn advertentie van tweedehands schoenen. Ik hoop ook dat Marktplaats deze impliciete beschuldiging zou willen verwijderen van mijn naam of profiel, dan wel verwijderen uit hun eigen administratie, want ik ben ten slotte al meer dan drie jaar een betrouwbare verkoper van diverse tweedehands verbruiksartikelen via Marktplaats. Het spijt mij dan ook zeer dat uw ‘attorneys’ mij impliciet betichten van ‘counterfeit’. Wellicht kunt u, voordat u te kust en te keur advertenties gaat verwijderen eerst de advertentie toch wat beter bekijken om u er eerst van te verzekeren dat u redelijkerwijs ook kunt aannemen dat het om vervalsing gaat, alvorens u enkel selecteert op titels o.i.d.

Ik ben erg benieuwd naar uw reactie en zie uit naar een vervolgantwoord. Aangezien ik mijn volledige privégegevens (!) aan u heb toevertrouwt kunt u mij hopelijk ook iets meer verklaren en/of uitleg bieden over uw werkwijze met betrekking tot het verwijderen van dergelijke advertenties. Ik zie erg uit naar een dergelijke verklaring en naar uw werkwijze m.b.t. het selecteren van dergelijke advertenties.
Vr gr.

Zumba Finess heeft vervolgens zo’n week of drie niets meer van zich laten horen. Daarna komen ze enkel met dit korte mailtje:

Dear,
Thank you for your email. The reason that we requested the removal of your item was because of its use of our registered trademark, Zumba®, as a keyword. Such use may create an unauthorized association of your product with our brand. We have no issues with you re-listing your item so long as you refrain from using Zumba®, Zumba Fitness® or any other trademarks belonging to Zumba Fitness, LLC as a keyword or any other use in promoting your product.
We appreciate your cooperation.
Best Regards,
Legal Support Specialist
Zumba Fitness

Hieruit begrijp ik dat ik niet meer de naam ‘Zumba’ in een advertentie van tweedehands schoenen mag gebruiken. Ik ben het hiermee niet eens. Ten eerste heb ik de moeite genomen om al die persoonlijke gegevens te mailen, waar ze om vroegen. Dit was erg veel tekst en was naar mijn idee onnodig. Ze hadden me gelijk het laatste mailtje kunnen sturen om hun standpunt duidelijk te maken. Ten tweede ben ik het niet eens met hun standpunt dat ik het woord ‘zumba’ niet mag gebruiken in de advertentie. Het woord ‘Zumba’ op zich is heden ten dage meer dan alleen een merk. Het is ook een soort werkwoord geworden, net als bijvoorbeeld ‘sonjabakkeren’. Ik vind het dan ook waanzin dat Zumba Fitness mij verbied om gebruik te maken van dit woord.

Dat Zumba Fitness dat dwangmatige beleid laat varen en de teugels wat losser laat. Mensen die tweedehands spullen aanbieden en daarbij het woord \'zumba\' gebruiken vervolgens verbieden om dat specifieke woord te gebruiken, waar zijn ze nu mee bezig? Dat is naar mijn idee niet alleen triest, maar ook neurotisch.

7 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Zumba

7 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Zumba nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door panda