Klacht: ‘Ultieme summerjob’ = HORROR

op 18 juli 2012 over Adecco in de categorie Uitzendbureaus

Sinds vorige week ben ik begonnen met werken bij Van Dijk boeken educatie. Uiteraard een vakantiebaantje. Toen ik me bij Adecco aanmeldde om wel te willen werken, (want al het ander vakantiewerk was al weg) kreeg ik als allereerst niet eens een mailtje dat ik was aangenomen en dat ik op gesprek moest komen ofzo, maar ik kreeg alleen mijn rooster doorgestuurd. Dit was voor zes weken. Nou vond ik dat prima, want nu wist ik in iedergeval dat ik werk had, en op internet staat het ook zo mooi met de ‘ultieme summerjob, lekker met je vrienden werken en (veel) geld verdienen’ ..

Nou echt niet dus! Eerste werkdag kwam ik daar, je werd behandeld als iemand met een IQ van 0! Dat maakt verder ook niets uit. Nou de eerste werkdag ben ik alleen maar wezen sjouwen met zware boeken, en tillen en je krijgt van die bouwschoenen aan met stalen neuzen want anders kun je je tenen verbrijzelen door die zware karren met boeken. Dat is dan wel weer een pluspunt dat je die schoenen aankrijgt. Maar een zere rug krijg je er wel van! De eerste werkdag zat er op, en het was nog wel te doen vond ik zelf.

Ik was net thuis of ik werd gebeld door Adecco. Of ik de volgende dag niet op een andere afdeling wou werken want er was niet genoeg werk. (pardon, niet genoeg werk? Heb me uit de naad gewerkt deze dag) Maar oke, op naar een andere afdeling. Prima werk om te doen, dan deed je tenminste nog eens wat en nog eens wat afwisselend. Deze dag ging gewoon snel voorbij. Ook op deze dag heb ik behoorlijk moeten werken, lopen door het hele gebouw heen en boeken op de karren stapelen en maar weer verder slepen met die karren. Nou toen kwam ik thuis, werd ik wéér gebeld door Adecco..

‘Hallo met …… van Adecco. Zeg, …… zou je morgen geen dagje vrij willen? Want er is weinig werk om te doen. ‘ -slik, niet weer toch. Nou wel dus. Ik kon een dag vrij nemen. De derde dag dat ik moest werken en dan al vrij. Dat belooft nog wat de komende zes weken.- Nou heb ik een heel fijn dagje vrij gehad, belden ze ’s avonds weer van Adecco. Als ik de donderdag ook niet vrij wou hebben. PARDON? Maar oke! Prima ik de donderdag ook vrij.

Vrijdag kon ik wel werken, maar wéér op een andere afdeling. Ik heb vrijdag de hele dag gewerkt met Polen. Je moest op deze afdeling met zn tweeën werken. Maar je mocht niet praten. In ieder geval, niet veel praten. Sta je daar 7 uur lang hetzelfde werk te doen en bijna niks te zeggen. Word je toch flauw van.. Ook werd ik de hele tijd onder werktijd gebeld door iemand. Ik dacht ‘wie is dat toch, is er iets ergs gebeurd ofzoiets?’ Heb ik in de pauze een keer opgenomen, bleek dat Adecco te zijn! Wat mankeert hen om mij onder werktijd te bellen? Ze wisten toch dat ik aan het werk was.. Maar ik moest m’n contract ondertekenen, want anders werd ik niet uitbetaald. Nu had ik alvast gekeken op internet wat ik zou moeten verdienen in het uur, en als ik werd afgebeld als ik dan door betaald moest krijgen. En daar kwam uit dat ik (16 jaar) minimaal 3,22 (bruto) moest verdienen, want dat is voor een week waarin je 36 uur werkt. Nu werk ik 35 uur in een week. (nouja, hoor ik te werken, als ik niet word afgebeld)
Dit kun je allemaal zien op: http://financieel.infonu.nl/geld/11030-minimumloon-jeugdloon-juli-2012-jan-2013-uurloon.html

Ook heb ik gekeken als je moest worden doorbetaald, dit blijkt dus te moeten!
Dit kun je zien op:

Ik moest dus in de pauze naar Adecco toe om mijn contract te ondertekenen. Een vrouw kwam naast mij zitten en keek echt precies mee wat ik allemaal deed. Ik was dus van plan om het hele contract door te gaan lezen en vragen gaan stellen als er iets verkeerds in stond. In het contract stond dus als allereerst een puntje van:
– als mijn werkgever mij afbeld omdat er onvoldoende werk is, word ik niet uitbetaald.
Ik zei zo dat ik dan wel doorbetaald moest krijgen, omdat het dan de fout van Adecco was dat er geen werk was. Nu werd die vrouw al lichtelijk geïrriteerd want zij was natuurlijk niet gewend dat ‘de jeugd’ contracten gingen lezen. Maar ze zei dat dat bij Adecco niet het geval was. Ik weigerde dus om dat papier te tekenen.
Verder zat er nog een a4 tussen waarin stond dat ik bruto 3,02 zou verdienen. Daar maakte ik dus een opmerking over dat dat wel erg onder het minimumjeugdloon was. Toen keek ze me even heel ongemakkelijk aan en zei toen snel dat het per 1 juli 2012 omhoog is gegaan naar 3,04 bruto. Ik zei dus dat dat nog steeds onder het minimum zat, waarbij ze flipte en ongelofelijk onvriendelijk uitviel tegen mij dat hoe ik het in mijn hoofd haalde om te gaan denken dat zij mij willen onderbetalen, want daar streefden ze niet eens naar en nog van alles meer. De rest van de papieren (Ong 10 stuks) Heb ik dus wel getekend want daar stond niets opmerkelijks in. Alleen de a4’tjes met het puntje dat ik niet zou worden doorbetaald en met mijn loon had ik niet ondertekend. De vrouw griste deze a4’tjes van tafel en hield ze onder mijn neus en zei ‘Deze moet je ook nog tekenen.’ Dus ik stomverbaasd heb maar gezegt, ‘vooruit, moet dan maar’ …

Dat wat dus super stom van mij was! Ik had nooit moeten tekenen want nu zeggen ze dat ik er mee akkoord ben gegaan terwijl het dus gewoon onder dwang is gegaan. Ook stond er in mijn contract dat ik tot 2 september ben aangenomen. Dat is dus wel een hele poos.

Afgelopen maandag had ik vrij genomen (moest een week van te voren, ik had toestemming gekregen) en toen belde Adecco ’s middags waar ik was.. Het is allemaal zo slecht geregeld daarzo, je bent een nummertje en verder weten ze niks van je!

Gisteren werd er op mijn oude afdeling de helft weggestuurd. En dat terwijl er ontzettend veel werk te doen was bij hen. Vakantiewerkers die voor 6 of meer weken zelfs waren aangenomen werden in één keer weggestuurd! Dat is toch abnormaal! Zo mag je niet eens met mensen omgaan lijkt mij. Denk je vakantiewerk te hebben word er na een week tegen je gezegd dat je kunt ‘oprotten’. Fijn is dat! Nu valt er bijna geen vakantiewerk te vinden dus wat moet je dan doen de hele vakantie? Aangezien er ook in het contract staat dat je niet word uitbetaald als ze je afbellen..

Het is nu woensdag, ik zit nu op anderhalve week, en ik werd precies net gebeld dat ik niet hoef komen te werken. Gaan we weer..!!!! Ik had anders ploegendienst van 3 tot kwart voor 11 ’s avonds. Oja, zelfs in de avonddienst word je niet meer uitbetaald. O zó slecht organisatie die Adecco.. Heb er geen één goed woord meer over!

Dit was m’n klacht over de eerst anderhalve week, moet je nagaan, wie weet hoe lang deze klacht zou zijn als na zes weken!

Ik zou heel graag gewoon willen verdienen wat ik hoor te verdienen en als ze me afbellen zou ik graag willen worden uitbetaald. Het is hen fout dat zij geen werk voor mij hebben.

Bericht van Adecco

5 jaren geleden - Beste Marja, We hebben je klacht gelezen en vinden het jammer dat je een ontevreden gevoel hebt overgehouden aan het werken voor Adecco bij Van Dijk Educatie. Bedankt voor het indienen van de klacht. Je helpt hierbij onze dienstverlening te verbeteren. Deze klacht nemen we in behandeling en we zullen op korte termijn contact met jou opnemen. Met vriendelijke groet, Dajnah Vonk Afdeling Quality & CSR

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Adecco in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Adecco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Adecco

Heeft op 09 augustus 2012 om 13:58 geantwoord

Inmiddels is er contact geweest met de indiener van de klacht en een passende oplossing geboden.

Alle klachten die gemeld zijn door Anoniem1996