Klacht: TUNDRA Laminaat vloer

johnx op 01 november 2015 over IKEA in de categorie Woonwarenhuizen

Afgelopen weekend hebben we mijn moeder verhuisd, die omdat ze al niet zoveel geld heeft, lekker praktisch haar oude laminaat vloer mee verhuist, een 2 jaar oude IKEA Tundra vloer van 35m2 (met 10 jaar garantie!) en een 1 jaar oude IKEA Tundra vloer van 20m2 en omdat ze blij was met die vloer heeft ze afgelopen vrijdag ook nog 11 pakken nieuwe pakken van deze zelfde Tundra vloer bijgekocht, dan kon ze mooi haar hele huis netjes in dezelfde vloer leggen.. daar zou je toch vanuit mogen gaan als je bij dezelfde winkel, hetzelfde product koopt?…

HELAAS..

Wat blijkt nu, deze TUNDRA vloeren zijn niet meer op elkaar aan te sluiten, volgens IKEA is het klik mechanisme ‘ verbeterd’, goede actie zo op het oog. Maar dit betekend wel dat wij er dit weekend achterkwamen dat we dus met 3 verschillende vloeren. met 3 verschillende klik systemen zaten die NIET OP ELKAAR AAN TE SLUITEN ZIJN!! en die elke individueel niet groot genoeg waren om aansluitend op de beneden verdieping of de eerste verdieping te leggen. Het meisje van de klachtenservice was erg vriendelijk hoor maar de strekking van de boodschap bleef wel gewoon, tja, BALEN EN JAMMER DAN, MAAR WIJ KUNNEN NIETS VOOR U DOEN…. Dit wil je een week voor een verhuizing niet horen! Dit betekend dus dat er ter plekke een nieuwe vloer aangeschaft moest worden, hierdoor zit ze nu dus met een flinke schadepost en een overschot aan laminaat waar ze niets mee kan.

Waarom maken jullie dit niet kenbaar bij het product, meld dan dat het niet meer compatibel is met de oude serie of geef anders het ‘ verbeterde product’ een andere naam? Nu komen mensen die denken dat ze hetzelfde product aanschaffen van een koude kermis thuis en erger nog worden ze met een onvoorziene KOSTENPOST opgezadeld zoals dat in onze situatie het geval was!

en als laatste vraag, hoe verhoudt dit zich met jullie leggarantie want hoe ik het oog geprobeerd heb, ik krijg deze Tundra vloeren met geen mogelijkheid aan elkaar gelegd…
Leggarantie

We zijn zo overtuigd van het gemak waarmee onze vloeren te leggen zijn, dat als je er niet in slaagt de vloer naar tevredenheid te leggen, we de vloer en alle bij IKEA gekochte accessoires van je terugkopen.

Wij zouden graag zien dat IKEA met een oplossing over de brug waarmee de hierdoor veroorzaakte financiële kostenpost gecompenseerd wordt!

7 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door IKEA in behandeling genomen

7 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat IKEA een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

IKEA

Heeft op 03 november 2015 om 14:08 geantwoord

Hej John, we begrijpen dat het vervelend is dat het nieuwe laminaat niet past. Het assortiment laminaatvloeren is in februari 2014 gewijzigd en vernieuwd. Zo zijn de kleuren veranderd en is ook het kliksysteem gewijzigd. Tijdens het vernieuwen van het assortiment, werd dit aangegeven op de betreffende afdeling. Ook heeft het nieuwe laminaat andere artikelnummers. IKEA wisselt haar assortiment regelmatig om vernieuwend en inspirerend te blijven, maar we begrijpen je teleurstelling in deze.
De leggarantie betekent dat je, wanneer het niet lukt om de vloer te leggen, je met de bon en het nieuwe laminaat terug kan gaan naar de klantenservice van de IKEA vestiging, ook de planken die verzaagd zijn.
Mocht je momenteel of in de toekomst nog vragen of klachten hebben, dan raden we je aan contact op te nemen met onze collega’s van de IKEA klantenservice, via één van de volgende directe contactkanalen: http://www.ikea.com/ms/nl_NL/customer_service/contact_us/contact_us_intro.html
IKEA Nederland

johnx

Heeft op 05 november 2015 om 08:06 geantwoord

We begrijpen dat er een wijziging in een product kan plaatsvinden, maar wat we wel verbazingwekkend vinden is dat het onder dezelfde naam en noemer wordt uitgebracht. Dat is namelijk waar de Ikea consument naar kijkt. De Billy kast is een algemeen begrip in NL , maar we denken dat geen enkele consument het daadwerkelijke artikelnummer kan benoemen. Het lijkt ons handiger om in de omschrijving nadrukkelijk aan te geven dat het een vernieuwde versie is, die niet aangesloten kan worden op de oude versie. We hebben eerder contact gehad met de klantenservice en zij gaven aan dat dit niet de eerste klacht is geweest die ze hierover hebben ontvangen... Waarom wordt er geen andere naam aan gekoppeld of wordt er Tundra.2 gehanteerd mèt een duidelijke waarschuwing dat het niet aan te leggen is op eerdere versies van dit type.
Hoewel we een grote fan zijn van de Ikea, komen we namelijk niet heel regelmatig voor een nieuwe vloer en als er geen duidelijke aanduiding staat dat er zaken zijn gewijzigd, ga je er vanuit dat het dus gewoon aan te leggen is (kleurverloop daarin meegenomen, we snappen dat verschillende productie runs kleurverschil ten gevolg kunnen hebben, maar het aanpassen van een legsystem is niet iets waar je direct vanuit gaat). Zoals eerder aangegeven is er door dit gebeuren een behoorlijke kostenpost ontstaan en is er een compleet nieuwe vloer aangeschaft, waardoor de 35m2 die reeds in ons bezit was compleet waardeloos is geworden. Gelukkig heeft Ikea de vloer die zou worden aangelegd terug genomen. waar we erg blij mee waren, maar we zouden het niet meer dan fair vinden dat er binnen Ikea gesproken zou worden over een compensatie van het deel wat onbruikbaar is geworden.

We horen graag iets van jullie!

Alle klachten die gemeld zijn door