Klacht: Te vroeg vertrokken trein

op 29 mei 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Zondag 29-5-2016 ging ik naar perron Apeldoorn de Maten om de trein richting Zutphen te pakken. Deze trein vertrekt normaal om 19:39. Toen ik aan kwam lopen vertrok de trein net, op mijn telefoon zag ik net mijn tijd overspringen van 19:37 naar 19:38. De trein is dus te vroeg vertrokken waardoor ik nu minimaal een uur vertraging oploop. Als de trein gewoon op de juiste tijd vertrokken zou zijn had er niks aan de hand geweest.

Een vergoeding en een excuses voor de vertraging zou netjes zijn. Tijd is nou eenmaal kostbaar.

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Arriva een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Arriva

Heeft op 30 mei 2016 om 13:55 geantwoord

Beste Wesley,

Binnen het treinverkeer is veiligheid voor personeel en reizigers prioriteit nummer ??n. Om dit te kunnen bieden is het treinvervoer gehouden aan strenge regels en procedures.

Het op tijd vertrekken is een bij ProRail vastgelegde afspraak. Om de veiligheid op het spoor te garanderen is de dienstregeling van de vervoerder vastgelegd. De machinist, verantwoordelijk voor het vervoer van vele reizigers, heeft daarom opdracht zich hieraan te houden.

Als de vertrekprocedure is opgestart (als het sein door ProRail op veilig is gezet) dan moet een machinist vertrekken. Hij kan dan niet op eigen initiatief de vertrekprocedure onderbreken om nog reizigers te laten instappen. Het onderbreken van de vertrekprocedure zou veel problemen geven, o.a. vertraging van de trein maar ook de tegentreinen zullen vertraging oplopen omdat er dan niet op tijd gekruist kan worden.

Heeft op 30 mei 2016 om 18:26 geantwoord

Beste Arriva,

Hier schiet ik dus vrij weinig mee op. Laat ik het op een andere manier omschrijven, misschien dat dan mijn punt duidelijk wordt.

Ik als reiziger check mijn reis via de 9292 app en zie daar staan dat de trein om 19:39 vertrekt. Niet alleen via die app, ook via jullie eigen website staat deze tijd als vertrektijd aangegeven. Het feit dat de trein om 19:38 al vertrekt (om wat voor reden dan ook) is gewoon het niet nakomen van de afspraken. Dat er intern zaken zijn als het automatische startsein en dergelijke heb ik als reiziger niks mee te maken. Bij deze leg ik ook de volgende oplossing voor:

Ik vul het document in wat jullie mij in een eerder bericht gestuurd hebben. Ik eis daarmee ook meteen, sinds het gaat om meer dan een uur vertraging (de trein een uur later kwam namelijk 3 minuten te laat aan) en een bedrag van boven de €2,20, dat ik bij deze de reis volledig vergoed krijg. Tot de tijd dat ik géén geld teruggestort heb zal deze klacht absoluut NIET afgesloten worden.

Met vriendelijk groeten (bij mij kan het er nog wel vanaf),
Wesley Koole

Bericht van Arriva

11 maanden geleden - Hoi Wesley, Begrijpelijk dat je baalt dat de trein volgens je telefoon en stationsklok 1 minuut te vroeg is vertrokken. Ik heb je melding zondagavond al intern doorgegeven in de regio zodat het verder uitgezocht kan worden door de teammanager en besproken kan worden met de desbetreffende machinist. Het is inderdaad verstandig om het formulier op onze website in te vullen. Je krijgt dan via email een terugkoppeling. Ik kan en mag lang deze weg helaas geen uitspraken doen over vergoedingen. Dit moet inderdaad aangevraagd worden via onze website. Mijn collega van de desbetreffende afdeling zal je verzoek in behandeling nemen. Nogmaals excuses voor het ervaren ongemak van zondagavond. Met vriendelijke groet, ^LH Arriva Webcareteam

Alle klachten die gemeld zijn door Wes K.