Klacht: Te veel prive gegevens nodig om hulp te kunnen bieden

op 24 juni 2021 over MyHeritage in de categorie Zoekdiensten

Sinds november 2021 lid van MyHeritage met het meest uitgebreide abonnement. Omdat ik beginner was 2x een proefstamboom met meer dan 50.000 personen online gezet en tenslotte de definitieve. Verder heb ik veel foto’s online gezet en was dus binnen de kortst mogelijke keren door de beschikbare schijfruimte heen. Mijn abonnement bied ruimte voor onbeperkte schijfruimte dus een ticket aangemaakt met het verzoek om meer ruimte beschikbaar te stellen en de 2x proefstambomen te verwijderen (meer dan 50.000 personen kan niet door de gebruiker zelf verwijdert worden) Na anderhalve week nog geen reactie dus een nieuwe email verstuurt met de vraag hoe lang dit kan duren. Zowaar binnen 24 uur zonder enige vraag of wat dan ook had ik extra schuifruimte beschikbaar, echter de 2 stambomen stonden nog online.

Inmiddels is de extra ruimte weer vol, dus opnieuw een ticket aangemaakt met dezelfde vragen, meer ruimte en het verwijderen van de 2 stambomen.
De reactie van MyHeriage:
Helaas kan ik met het e-mailadres van waaruit u ons schrijft geen account vinden bij MyHeritage (klopt dit was een ander adres, geen probleem) Verder hebben ze nodig de namen en geboortedata van 3 levende personen in uw stamboom (??);
De naam van uw boom en uw website (logisch);
De informatie die u voor het laatst hebt toegevoegd of bewerkt op uw website (ongeveer) (?);
De geschatte datum waarop uw account is gemaakt (?)
De laatste 4 laatste cijfers van uw creditcard die u heeft gebruikt toen u uw aankoop bij ons deed (als u geen creditcard heeft gebruikt bij het betalen, geef me dan de betaalmethode die u heeft gebruikt (?????)
Factuuradres zoals vermeld op de factuur.
Als u DNA-kits op uw account heeft: Geef alle DNA-kitcodes op die u beheert en de naam aan wie deze kit is toegewezen (???)

Omdat ik verder wil met mijn stamboom heb ik enkele gegevens vrijgegeven, echter geen cijfers van een creditcard en DNA-kitcodes. Ik snap dat er gecontroleerd moet worden of het verzoek van de juiste gebruiker is, maar dat gaat erg ver! Dit heb ik ook vermeld in mijn antwoord. Bovendien had ik in mijn beide tickets ook al mijn account id vermeld.
Na ongeveer een week van dezelfde persoon een vriendelijke email gekregen bedankt voor de antwoorden, maar of ik toch maar even de ontbrekende gegevens wil toevoegen omdat ze anders niet helpen.

Dit heb ik met een paar korte woorden geweigerd en gesteld dat ik nu geholpen wilde worden. Sindsdien is het stil.

Telefonisch zou het een stuk gemakkelijker zijn, maar aangezien de email Engelstalig is met daarbij een Nederlandse vertaling en het telefoonnummer dat ik kan vinden een buitenlands nummer is gaat dit het niet worden. Verder is er de mogelijkheid om een telefoonnummer te geven waar ze mijn kunnen terugbellen, maar als ik zo op Internet lees, wordt daar aardig misbruik van gemaakt.

Als een account id niet voldoende is om te controleren of ze te maken hebben met de juiste eigenaar, dan zijn er meer mogelijkheden om dit vast te stellen en niet door persoonlijke informatie op te vragen van levende personen die hier volledig buiten staan. Ook doet het vragen om de laatste nummers van een creditcard of privé adressen wel heel erg lijken op phishing.
Beheer stambomen geheel vrij te geven, ook bij stambomen met meer dan 50.000 personen.
Bij het aanmaken van een ticket niet alleen een auto reply te geven, maar ook een geschatte tijd die nodig is om het verzoek in behandeling te nemen.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar MyHeritage over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door PE1PTQ