Klacht: Te hoge electriciteit verbruik

op 10 oktober 2017 over Stedin in de categorie Energieleveranciers

Dit is de mail die heb gestuurd omtrent de forse verhoging meterstand
Geachte mevrouw,/mijnheer,
Wij zijn 23 juni aangesloten op een slimme meters
De electriciteit meters
Analoog daltarief van 11-9-2016 t/m 20-06/2017 146
Analoog normaal tarief 265
Totaal. 401 dat is in 261 dagen

Slimme meter
Van 20/6/2017 t/m 2/10/2017.
Daltarief. 272
Normaal tarief. 414
Totaal 686 dat is in 104 dagen

U ziet een enorm verschil, niet in ons gebruik of nieuwe apparatuur of meer mensen
Maar wel het verschil tussen de analoge meter en de slimme meter
Wat gaan we hier aan doen?
Oplossing
De voorgeschiedenis.
Omdat er een nieuwe meters geplaatst zouden worden hebben we even het internet afgezocht.
En kwamen heel veel afwijkingen tegen met hoger gebruik
We hebben bij Stedin geïnformeerd of dat opgelost was, en kregen de mededeling dat de niet geijkte meters nu 100% waren (niet geijkt 100%?)
Dus er is maar 1 conclusie mogelijk u heeft bij ons een niet geijkte slimme meter geïnstalleerd
Oplossing
U plaats de analoog meters terug op uw koste, of komt de niet geijkte meters ijken op uw kosten.
Met vriendelijke groet
Antwoord

Bedankt voor uw bericht. Ik kan me goed voorstellen dat u na de berichten in de media en bij de constatering van een hoger verbruik u vragen heeft over de kwaliteit van de meters. Ik help u graag verder.

Het onderzoek waarnaar de berichten in de media refereren, was al bekend bij de netbeheerders in Nederland. Het doel van dit onderzoek was het manipuleren van de meters, dit gebeurde in extreme laboratoriumomstandigheden die in een gewoon woonhuis niet plaatsvinden. Meteen na dit onderzoek zijn de meters wel gecontroleerd en daaruit is niet naar voren gekomen dat de meters onjuist registreren in een normaal woonhuis.

Alle meters, ook de meters die geplaatst zijn voor 2015, zijn 100 % geijkt, omdat ze anders niet geplaatst mogen worden. Uit ervaring blijkt dat hoogverbruik in veel gevallen te wijten is aan een defecte installatie, defecte apparatuur of het verbruikspatroon van u als klant. Slechts zeer sporadisch blijkt dat de meter defect is. Om deze reden adviseer ik u om eerst een installateur in te schakelen die uw binneninstallatie kan doormeten en u kan adviseren over uw gebruik. De installateur meet uw installatie en apparatuur ter plekke door en zoekt een verklaring voor het hoge verbruik.

Mocht u een conventionele digitale meter willen laten plaatsen, dan is dit uiteraard mogelijk. Het is alleen niet mogelijk om dit kosteloos te doen. De kosten hiervan bedragen €72,60 inclusief BTW.

Antwoord op Stedin

Uw bedrijf heeft nieuwe meters geplaatst, en u legt het probleem bij mij neer.
U als leverancier is aansprakelijk voor de niet goed fungerende meters.
We hebben heel netjes gevraag hoe we dat op lossen, u komt niet met een oplossing.
Met dit soort standaard brieven komen we echt niet verder.
Want ik zou het op prijs stellen als u antwoord geeft op mijn mail
1 Foute voorlichten omtrent dat de slimme meters 100% zijn.(dus niet )
2 Dat de meters in de zomer geplaatst zijn dus geen sprake van meer gebruik .
3 Normaal huishoudelijk gebruik door twee personen.
4 Dus geen meerdere personen.
5 Alle voorgaande jaren zijn deze hoge meter standen niet aan de orde.
6 Als ik de elektriciteit meters standen op de slimme meter bekijk gaat mijn elektriciteit rekening 3 tot 4 maal voor 2017/2018 hoger worden.
7 Ik verzoek u te overleggen een bewijs van ijking van al mijn meters.
8 Door geen eerlijke voorlichting, en u bent aansprakelijk voor de geleverde meters
Dat alles op uw kosten naar tevredenheid word opgelost.
Toevallig gisteren Radar gezien 3000 klachten, en u blijft met droge ogen beweren dat het aan mij ligt.
En geregistreerd in een normaal woonhuis kijk Rader van gister even terug dat ziet u de conclusies
9 Als u stelt dat de meters allemaal geijkt zijn, hoe kunnen er dan meer dan 3000 klachten zijn.
Ik verzoek u op alle 9 punten schriftelijk te reageren.

Welk verschil is er tussen slimme en conventionele digitale meter ?

6 dagen geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Stedin

3 dagen geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Stedin nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Slimme energievreter