Klacht: Spookbetselling

op 18 augustus 2017 over Van Dijk Educatie in de categorie Boekhandel

Onze dochter doet Havo 5 komend schooljaar en heeft het pakket N&T. Nu kregen we ineens 2x het boek BSM (sport) thuisgestuurd van Van Dijk met daarbij dus 2x een rekening van 52 Euro. Op zich geen ramp, foutjes kunnen gebeuren maar wat mij wel zorgen baart is dat de boeken op het persoonlijke account van mijn dochter zijn besteld en daar ook gewoon bij staan. Volgens van Dijk heeft de school die boeken besteld maar hoe komen ze dan op de persoonlijke account van mijn dochter terecht? Bellen met van Dijk leverde een antwoordnummer op waar ik de boeken naartoe kon sturen en een hakkelende mevrouw die dit nog nooit had meegemaakt. Op mijn vraag hoe zo\\\’n datalek kon ontstaan werd al helemaal onthutst gereageerd, er was geen datalek. Ik wilde graag de naam van degene van de school die de zaken met van Dijk regelt maar die kreeg ik niet. De teruggestuurde boeken zijn binnen volgens een medewerkster maar er staat nog steeds een niet betaald boek open van de 2 op de site van van Dijk, die trouwens verrassend vaak plat ligt.

Het moet niet mogelijk zijn dat de school via het account van een leerling iets kan bestellen en zo de rekening bij de leerling neer kan leggen. Van Dijk mag ook nooit toestaan dat een derde partij op een met wachtwoord beveiligd account kan \\\"inbreken\\\". De afhandeling van zulke retouren, inclusief restitutie en creditnoita moet veel beter en sneller.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Van Dijk Educatie over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Van Dijk Educatie in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Van Dijk Educatie een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Van Dijk Educatie

Heeft op 18 augustus 2017 om 11:56 geantwoord

Beste meneer van Hoeve,

Wanneer een school een leermiddelenlijst samenstelt, gaan zij hierbij uit van een compleet en volledig opgestelde lijst. Echter kan het zo zijn dat een school er samen met VanDijk na publicatie van de lijst op onze website achter komt dat er een artikel ontbrak. De school vraagt bij VanDijk dan een collectieve actie aan; dit betekent dat VanDijk voor een gehele jaarlaag of een gehele klas een nabestelling doet.

Voor deze collectieve nabestelling wordt niet ingelogd op persoonlijke accounts van leerlingen; dit is niet mogelijk voor VanDijk of voor de school. Deze bestelling wordt klassikaal geplaatst voor de leerlingen waarvoor de school dit nodig acht. Er is hier derhalve geen sprake van misbruik van de persoonsgegevens van uw dochter; er wordt niet in haar beveiligde klantomgeving besteld.

Onder de regeling gratis schoolboeken die de school met ons afspreekt mogen zij klassikale nabestellingen plaatsen voor leerlingen. Voor verdere vragen over een deze collectieve nabestelling kunt u tevens bij de school terecht.

We hebben inmiddels uw beide retourzendingen ontvangen en deze administratief handmatig gecorrigeerd middels een op- en afboeking. U hoeft voor deze artikelen geen factuur te voldoen.

We vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vriendelijke groet,
^Gerda
Afdeling klantenservice

Reactie van de melder van de klacht benxx

1 maand geleden - Allemaal leuk, maar hoe kan een klassikale nabestelling van de school dan op het account van mijn dochter verschijnen en de factuur aan ons gericht? Zou lachen worden als Bol of Amazon zoiets zou doen, ze houden geen klant meer over. Update 21 augustus. Het wordt nog leuker, net een mail gekregen van van Dijk of we toch maar even de factuur willen betalen. Bijgevoegde tekst: "Je hebt aangegeven het factuurbedrag van jouw bestelling zelf over te willen maken. ". We hebben helemaal niks aangegeven over betalen. Ik hou m'n hart vast voor het inleveren van de boeken.

Heeft op 21 augustus 2017 om 14:29 geantwoord

Er is helemaal geen oplossing. Van Dijk kan niet verklaren hoe de bestelling op onze naam geplaatst kan worden, ze weigeren de naam van de contactpersoon van school door te geven en sturen alsnog de rekening terwijl de boeken al 3 weken terug binnen zijn.

Alle klachten die gemeld zijn door benxx