Klacht: Slechte afhandeling voor schade aan telefoon door attractie

op 12 februari 2018 over Efteling in de categorie Attractiepark

Zondag 26 november 2017 ben ik met mijn vriendengroep voor mijn verjaardag naar de Efteling gegaan. Een leuke dag stond voor de boeg. Echter na een ritje in het schommelschip zat er een barst in mijn telefoonscherm en die van een vriend van mij. Ik heb een medewerker van de Efteling hierover geïnformeerd en hij vertelde mij dat ik dit bij het verlaten van het park bij de Gastenservice moest melden. Zo gezegd, zo gedaan. Eenmaal bij de Gastenservice heb ik samen met mijn kameraad de melding gedaan van de schade en de teammanager en een bewaker zijn ter plaatse gekomen voor de afhandeling. Zij vertelden dat zij dit soort schade vaker hebben gezien en dat dit zo gepiept zou moeten zijn. Er zijn destijds geen foto’s gemaakt van de schade omdat dit volgens hen ‘niet nodig was’. Zij gaven mij de indruk dat de schade vergoed zou worden. Ik zou binnen 2 weken iets te horen krijgen.
Bijna 2 weken verder heb ik gebeld omdat ik toch wel nieuwsgierig was en kreeg ik te horen dat het dossier niet doorgekomen was omdat meldingen van schade schriftelijk gedaan moeten worden. Ik zou dus alsnog een brief moeten sturen, maar om mij tegemoet te komen heeft de medewerker van de Gastenservice, Frans, gezegd dat ik ook het contactformulier via de website kon gebruiken. Nadat ik het contactformulier ingevuld had, kreeg ik een bevestiging en daarop moest ik reageren met foto’s van de schade… Terwijl dit eerst dus niet nodig was?! Omdat de afgesproken termijn van afhandeling al verstreken was, heeft Frans mij beloofd dat dit een spoedkwestie was geworden.
De bevestigingsmail bleef echter uit en ik hier 2 dagen na het invullen van het contactformulier telefonisch contact opgenomen waarna een extra mail mijn kant op kwam. 1 dag na dit belletje kreeg ik alsnog een mail waarop ik kon reageren met een drietal foto’s van de schade. In mijn antwoord had ik een termijn vermeld waarop de Efteling mij uiterlijk antwoord kon geven, maar dit bleef uit. Ik stelde deze termijn omdat er al veel loze beloften zijn gedaan.
Bijna 1.5 week later kreeg ik antwoord van Wilma waarin zij stelde dat mijn gegevens en de gehele kwestie zijn doorgestuurd naar de aansprakelijkheidsverzekering Interpolis met het verzoek om zo spoedig mogelijk contact met mij op te nemen. 9 dagen later heb ik zelf weer contact opgenomen met Wilma over de stand van zaken, maar zij kon mij niet meer helpen omdat de zaak bij Interpolis lag. Ik had van haar het dossiernummer van deze kwestie. Tijdens het beëindigen van het telefoongesprek werd mij verteld pas in de tweede week van januari 2018 te bellen met Interpolis. Dit vond ik erg vreemd.
Direct na het beëindigen van het telefoongesprek heb ik Interpolis toch gebeld en heeft de dame aan de telefoon mij beloofd op 28 of 29 december iets te laten weten omdat er nog niet naar gekeken was sinds 19 december. 29 december kreeg ik dan ook een e-mail van Annet van Interpolis waarin zij schrijft dat zij moet overleggen met de Efteling omtrent deze zaak. Waarom moest ze overleggen als ik eerst te horen kreeg dat het niet meer bij de Efteling ligt…?!
3 januari 2018 heb ik gebeld met Interpolis over de stand van zaken, maar er was nog steeds niet naar gekeken, wel gaf de medewerker aan dat er in de tweede week van januari naar gekeken zou worden. Waarom is mij nog een raadsel.
10 januari kreeg ik een afwijzing van de aansprakelijkheid. Ik heb daarna contact opgenomen met Annet en gevraagd of zij nogmaals zou kunnen kijken naar de door mij aangehaalde wetsartikelen en op basis daarvan nogmaals beslissen. 18 januari kreeg ik nogmaals een afwijzing met de vraag of ik een van mijn wetsartikelen kan onderbouwen. Waarom onderbouwt zij haar stelling niet? De afwijzing is letterlijk: “… u bent verantwoordelijk…” waarom dan? Ik heb haar nogmaals gevraagd het gehele dossier door te kijken en op basis daarvan een nieuwe beslissing maken. Ook heb ik haar vermeld dat er geen bordjes hangen bij het schommelschip waarop een waarschuwing staat voor een telefoon of iets dergelijks, zoals bijvoorbeeld bij de Python wel is. 24 januari kreeg ik nogmaals een afwijzing, dit maal was de afwijzing een mening, namelijk: “De Efteling en wij zijn van mening dat dit voorval uw eigen verantwoordelijkheid is.” En weer wordt er verwezen naar de Efteling terwijl mij is verteld dat de Efteling hier niets meer mee kon doen. Erg vreemd allemaal. Ik heb diezelfde dag de Efteling opgebeld en de hele situatie uitgelegd. Ik kreeg John B. aan de telefoon van Guest Relations en hij vertelde mij nogmaals dat hij niets aan de situatie kan doen omdat het bij Interpolis ligt, maar Interpolis verwijst naar de Efteling dus ergens gaat het fout.
Hij heeft een gevraagd met de medewerker die namens de Efteling met Interpolis praat en of zij een verzoek kan doen om vanuit de Efteling en Interpolis een reactie te laten weten waarom de aansprakelijkheid wordt afgewezen, dus een duidelijke en wettige onderbouwing zoals ik ook heb moeten doen… Vandaag 12 februari heb ik nog steeds niets gehoord van de Efteling en Interpolis. Ik heb contact opgenomen met Interpolis en Annet zat in een bespreking waarna Esther mij vertelde dat ik deze week teruggebeld zou worden. Hier heb ik weinig vertrouwen in gezien de voorgaande correspondentie…

Het is erg vreemd dat de teammanager en bewaker allebei zeggen dat dit soort schade vaker voorkomt, waarna Interpolis zegt dit nog nooit te hebben gehoord. Het is erg vreemd dat de Efteling niets kan doen voor mij, maar heeft wel continu contact met Interpolis na een contactopname van mij. En ik kon als bezoeker niet weten dat mijn telefoon ‘in gevaar was’ omdat er nergens bordjes hingen bij het schommelschip. De spoedkwestie die mij is beloofd is natuurlijk ook nergens te vinden.

Mijn telefoon is een Samsung Galaxy S8+ en de kosten voor het maken van het beeldscherm bedraagt €329,-. Mede door dit hoge bedrag denk ik dat het niet uitgekeerd wordt, want als het bijvoorbeeld €75,- was dan zou het een heel ander verhaal zijn. Het mooie is dat toen ik dit vertelde Annet reageerde met: "Het bedrag maakt niet uit, ik heb deze week ook telefoonschade van €60,- afgewezen" maar hiervoor vertelde ze nog dat zij nooit over telefoonschade had gehoord (zie beschrijving klacht bijna onderaan). Ik ben tevreden als de Efteling mijn geleden schade van €329,- voor het maken van mijn telefoon zal vergoeden. Er zijn meerdere fouten gemaakt en te vaak loze beloften gedaan, ik ben het beu.

Nogmaals, het betreurt mij ook dat het bedrag erg hoor ligt voor het maken van het beeldscherm, maar hier kan ik niets aan doen en wil gewoon het volledige bedrag vergoed hebben. Ik weet niet of de 3 foto's geüpload zijn, maar anders stuur ik u deze graag toe.

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Efteling

8 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Efteling nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Lucr