Klacht: Niet naleven regels telefonische marketing die vanaf 13 juni 2014 van kracht zijn, cf. de ACM

Angelique Bergers op 04 september 2014 over Pretium in de categorie Vaste Telefonie

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Mijn moeder van 82 is op 26/8/2014 gebeld door Pretium. Tijdens dit gesprek is haar een aanbieding gedaan, waarop mijn moeder te kennen gaf de aanbieding per post toegestuurd te willen krijgen, zodat zij kon beoordelen of ze daar al of niet op in wilde gaan. Op 29/8 ontving zij een brief van Pretium (gedagtekend 27/8) waarin ze welkom wordt geheten als abonnee van Pretium, dat ze niets hoeft te doen en dat binnen een maand de overdracht door Pretium zal zijn geregeld. Dit is i.t.t. de regels van de ACN die sinds 13/6/2014 van kracht zijn: telefonische aanbiedingen moeten bevestigd worden met een schriftelijke bevestiging die ter ondertekening aan de consument wordt toegestuurd. Pretium heeft zich niet alleen niet aan de regels gehouden, maar heeft mijn moeder ook misleid door de indruk te wekken dat zij nu al abonnee is en dat zij verder niets zou hoeven te doen. Ik vindt het schandalig, juist omdat het al sinds 2008 klachten regent over de handelswijze van Pretium t.o.v. (kwetsbare) ouderen, er diverse rechtszaken zijn geweest en de regelgeving is aangepast.

Gewenste Oplossing:

Ik wil:
- in een schriftelijke en getekende bevestigingsbrief met excuses van Pretium aan mijn moeder met erkenning van het feit dat niet cf. de regels van de ACM is gehandeld en met erkenning van misleiding;
- in dezelfde brief wil ik de bevestiging van Pretium dat mijn moeder niet is gehouden aan welke telefonische aanbieding van Pretium dan ook, laat staan de telefonische aanbieding die met de brief van 27/8 is 'bevestigd';
-indien Pretium zou kunnen bewijzen dat ze niet aan de regelgeving van de ACN d.d. 13 juni 2014 zijn gehouden, wil ik in dezelfde bevestigingsbrief daarvan schriftelijk bewijs zien;
- indien dit bewijs er is, wil ik in de bevestigingsbrief lezen hoe en wanneer ik een volledige voicelog van het volledige telefoongesprek van Pretium met mijn moeder kan krijgen;
- in dezelfde bevestigingsbrief wil ik in dat geval ook teruglezen dat mijn moeder afziet van welk abonnement van Pretium dan ook en i.h.b. het abonnement waarvan Pretium in de brief van 27/8/2014 beweert dat zij daarop heeft toegezegd.

Ik wil verder graag weten welke instantie Pretium nu werkelijk en afdoende op de vingers kan tikken zodat deze praktijken stoppen. Ik wil in staat worden gesteld om bij die instantie mijn klacht in te dienen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Pretium in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Pretium een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Pretium

Heeft op 05 september 2014 om 16:14 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste mevrouw Bergers,

Naar aanleiding van uw melding op klacht.nl van 30 augustus, hebben wij u inmiddels schriftelijk van de oplossing op de hoogte gesteld. We zijn blij dat we u hierbij van dienst konden zijn.

Met vriendelijke groet,
Marjolijn - Webcare team Pretium

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Pretium beoordeeld.

Angelique Bergers

Heeft op 05 september 2014 om 19:05 geantwoord

De oplossing die Pretium heeft geboden is géén oplossing. Pretium houdt zich niet aan de regels die vanaf 13 juni 2014 van kracht zijn en misleid ouderen. Ik heb dit Pretium vandaag ook laten weten. Mijn klacht is ook ingediend bij Consuwijzer en er zijn inmiddels ook Kamervragen over gesteld door de PvdA aan de minister van Economische Zaken.

Alle klachten die gemeld zijn door