Mijn Klacht:
Mijn 84 jarige moeder had een Yiggers abonnement wat gestopt is in juni 2014. In de brief van Yiggers van maart 2014 hebben wij samen aangegeven dat mijn moeder een KPN Belvrij Altijd wil, dat past bij haar belgedrag. Dat abonnement is inmiddels ingegaan.
Nu heeft Pretium mijn moeder telefonisch benaderd en zegt Pretium dat zij een Belvrij Avond en Weekend heeft afgesloten. Mijn moeder geeft aan dat zij gezegd heeft dat ze altijd vrij wil bellen. Dit weekend was ik bij mijn moeder en lag er een stapel aan enveloppen van Yiggers, KPN en Pretium. Het heeft mij een half uur gekost voordat ik door had hoe de vork in de steel zat, dit is voor een 84 jarige niet meer te volgen.
De volgende werkdag heb ik Pretium gebeld (ik heb geen mailadres gevonden om klachten schriftelijk te melden) en werd mij verteld dat mijn moeder een contract van 1 jaar heeft afgesloten, hier begin juli 2014 een map voor heeft ontvangen (die heb ik niet bij de stapel enveloppen gezien) en dat daarin een contract zat wat binnen 14 dagen nog geannuleerd had kunnen worden. Inmiddels was er een bevestigingsbrief uitgegaan (dat klopt, die zat wel bij de stapel) op 23 juli 2014 waarin wordt aangekondigd dat het abonnement op 11 augustus 2014 wordt overgezet.
Mijn toelichting dat dit niet de bedoeling was, omdat dit niet past met het belgedrag van mijn moeder etc, werd beantwoord met het verzoek om een brief te sturen waarin ik vraag om het telefoongesprek te mogen beluisteren. Die brief heb ik direct gestuurd.
Mijn klacht is dat er nu een administratief proces opgezet gaat worden waar, als je door het geheel heen kijkt alleen maar onnodig gedoe uit voortkomt. Een moeder die niet snapt wat er gebeurt en bang is dat ze straks geen telefoonaansluiting meer heeft. Een dochter die weer van alles moet gaan bellen en mailen om de stand terug te krijgen naar KPN Belvrij Altijd.
Gewenste Oplossing:
Als Pretium onderkent dat dit abonnement niet bij het belgedrag van mijn 84 jarige moeder past en dat Pretium de reeds ondernomen acties richting KPN (overdracht per 11 augustus 2014) annuleert.
Daarna dat Pretium haar contracten zo opstelt dat klanten actief bevestigen dat contracten gesloten worden, en niet zoals nu, dat als je niet binnen 14 dagen reageert dat het dan ingaat. In ieder geval voor de doelgroep waarvan je kunt verwachten dat er misverstand kan zijn. Als mijn moeder graag Pretium had gehad, dan had ik op de brief van Yiggers die actie wel ondernomen om haar bij Pretium aan te melden.
Nu dat steeds meer ouderen langer thuis blijven wonen, is het voor de kinderen (en vrijwilligers) die deze ouderen daarbij ondersteunen, bijzonder lastig dat we veel tijd kwijt zijn aan het regelen van de dingen die mis gaan. Die tijd willen we aan kwalitatieve activiteiten met de ouderen besteden en niet aan gekizzebis met ondernemingen die abonnementen afgesloten hebben.
Als Pretium niet had aan kunnen zien komen (geboortejaar 1930 geeft een indicatie, maar dat geldt natuurlijk niet voor allen) dat dit contract was afgesloten met iemand die het niet overziet, dat kan, dan had 1 telefoontje van mij voldoende moeten zijn om het te annuleren. De ingangsdatum is nog in de toekomst!