Klacht: Ongevraagde en gedwongen overname door Oxxio

op 28 december 2018 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Samenvatting: Oxxio neemt mij ongevraagd over van mijn huidige energieleverancier en hierdoor dreig ik een opzegboete te moeten betalen bij mijn huidige energieleverancier. Telefonische navraag bij de klantenservice van Oxxio blijkt dat zij niets weten van een overname en mij niet verder kunnen helpen.

Tot 2 december dit jaar was ik (tevreden) klant bij Oxxio geweest. Daarna ben ik overgestapt naar Nuon. Alles was toen keurig afgehandeld door Oxxio door middel van eindafrekening.

Nu krijg ik ineens per 27 december opzegbevestiging van Nuon en dat mijn contract wordt beeindigd per 31 december dit jaar en dat ik opzegkosten moet betalen vanwege contractbreuk. Ik heb hiervoor gebeld naar Nuon en zij geven aan dat in hun systeem staat dat Oxxio mij zal overnemen per 1 januari. En zij gaven aan dat dit op 24 december door Oxxio is aangegeven. Als ik de overname door Oxxio ongedaan wil maken, dat ik hiervoor contact moet opnemen met Oxxio en dat Nuon hier verder niets aan kan doen.

Nu heb ik gisteren gebeld met de klantenservice van Oxxio. De medewerker gaf aan dat zij niets kunnen vinden van een overname in hun systeem. Het enige dat zij zien is dat ik klant was geweest tot 2 december, maar dat zij mij verder ook niet meer kunnen helpen. Er is niets bekend over een overname.

Vervolgens heb ik weer naar Nuon gebeld en aangegeven dat Oxxio hierover niets weet. Nuon geeft aan dat in het zogenaamde overkoepelende systeem van energieleveranciers er echt staat dat Oxxio mij gaat overnemen per 1 januari.

Hoe kan het zijn dat Oxxio mij ineens kan overnemen zonder mijn toestemming? De enige reden waarom ik denk dat dit kan gebeuren is omdat zij al reeds mij gegevens hebben omdat ik al klant was geweest in het verleden en dat Oxxio deze gegevens heeft gebruikt – zonder mij toestemming – hebben aangemeld voor een overname. Een andere reden kan ik niet bedenken, aangezien ik niet telefonisch of aan de deur ben benaderd door Oxxio om (weer) klant te worden.

Als het gevolg door het handelen van Oxxio wordt: 1. ongevraagd mijn energiecontract bij mijn huidige energieleverancier beeindigd (inclusief alle bedongen kortingen); 2. mij een opzegboete van EUR 100,- opgelegd door Nuon vanwege het maken van een contractbreuk.

1. Oxxio moet mijn opzegging aan Nuon terugdraaien.
2. Oxxio zal moeten uitzoeken hoe het kan gebeuren dat mensen zonder toestemming worden overgenomen.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 28 december 2018 om 13:00 geantwoord

Beste heer, mevrouw,

Wat een vervelende situatie. Helaas is gebleken dat een andere klant een foutieve aanmelding heeft gedaan, voor uw adres. Een typefoutje. Wij gaan dit terugdraaien. Binnen 4 tot 6 weken bent u weer klant bij de originele leverancier. In de tussentijd blijven wij leveren, om afsluiting te voorkomen. De kosten hiervan hoeft u niet te voldoen. Als u vragen heeft, laat het dan alstublieft weten. We staan voor u klaar en houden u per mail op de hoogte.

Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door WKC