Klacht: extreem hoge eindnota

op 12 juli 2019 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

In mei dit jaar ontving ik een eindnota van Oxxio van bijna 900 euro. Behoorlijk vreemd als er a) geen bijzondere veranderingen in je persoonlijke situatie hebben plaatsgevonden en b) je het jaar daarvoor nog 100 euro terug kreeg. Ik wilde kijken waar het verkeerd ging in de Oxxio app (waar ik al 2 jaar lang mijn standen bijhield) maar alle gegevens waren verdwenen. Dan maar contact met de klantenservice. Na heel veel bellen en mailen kom je er dan achter dat de rekening zo hoog is omdat ik volgens Oxxio nooit beginstanden heb doorgegeven en ze daarom met een schatting moesten werken. De reden dat ik een jaar daarvoor nog geld terugkreeg (bij nagenoeg dezelfde maandbedrag) is omdat Oxxio toen een fout in de berekening had gemaakt.

Ik heb altijd netjes de standen doorgegeven maar Oxxio is ze kwijtgeraakt (ik heb foto’s). Ze hoefden dus geen schatting te maken, het eerste jaar niet en het tweede jaar ook niet. Er is zelfs een aantal keren (aantoonbaar) contact geweest tussen Oxxio en mij over het aanpassen van mijn maandbedrag n.a.v. mijn geregistreerd verbruik, wat dus onzin zou zijn geweest als ik mijn meterstanden niet zou doorgeven. Ze zijn mijn standen gewoon kwijtgeraakt maar durven dat niet te zeggen.

Nu zit ik met een hele hoge eindnota, op basis van een te laag maandbedrag van de afgelopen 24 maanden. Ik ben altijd in de veronderstelling geweest dat mijn maandbedrag voldoende was (en dus niet of nauwelijks zou hoeven bijbetalen) omdat ik mijn meterstanden altijd doorgaf, ik geld terugkreeg in het eerste jaar en ik diverse keren contact heb gehad mbt mijn gebruik.

Communicatie met Oxxio hierover laat zeer te wensen over. Het duurt lang voordat je iemand aan de lijn krijgt, de informatie is vaak gedeeltelijk of klopt soms niet, er worden toezeggingen gedaan die niet worden nagekomen. Men gaat totaal niet in op mijn stelling dat ze mijn standen zijn kwijtgeraakt (wordt niet ontkent noch bevestigd).
Ik ben zeer teleurgesteld hoe Oxxio met mij als klant omgaat. Ze verliezen mijn gegevens, doen beweringen die niet kloppen en communiceren zeer laks. Het ligt volledig bij mij om de waarheid boven tafel te krijgen. Wel leggen ze een dikke rekening bij mij neer .

Ik wil dat Oxxio erkent dat ze een fout hebben gemaakt (wat geresulteerd heeft in deze hoge rekening) en meewerkt om op een objectieve wijze mijn verbruik vast te stellen.

Bovendien wil ik nadat dit gebeurt is Oxxio spijt betuigt over deze situatie in de vorm van een tegemoetkoming danwel een andere oplossing die voor beide partijen acceptabel is, dit omdat de rekening niet zo hoog had hoeven te zijn als er geen fouten waren gemaakt.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 12 juli 2019 om 16:16 geantwoord

Beste,

Bedankt voor het indienen van uw klacht. Ik begrijp dat bovenstaande situatie erg vervelend is en ik geef u daarom graag meer informatie.

De beginstanden voor stroom en gas zijn geschat op 06-06-2017 omdat wij de werkelijke standen niet ontvangen hebben in ons systeem. De geschatte standen waren, voor stroom dal: 7951, stroom normaal: 9499 en voor gas: 12782.

Op 14-01-2018 heeft u voor stroom en gas werkelijke, periodieke standen doorgegeven. De standen waren voor stroom dal: 8195, stroom normaal: 9761 en voor gas: 13518. Het verschil van deze standen is voor stroom dal: 244kWh, stroom normaal: 262kWh en voor gas: 729m3. Dit is verbruik in de periode van 06-06-2017 tot 14-01-2018.

Op de jaarnota van juni 2019 zijn de eindstanden voor stroom door u doorgegeven. Voor stroom dal was dit: 8396, voor stroom normaal was dit: 10032. Dit zorgt voor een werkelijk verbruik van 201kWh voor dal en 271kWh voor normaal. De stand voor gas is wederom geschat op een stand van: 13674. Dit zorgt voor een verbruik van 154m3. Dit is een verbruik in de periode van 14-01-2018 tot 03-06-2018 voor stroom en 09-06-2018 voor gas.

Op 29-04-2019 heeft u de werkelijke standen weer doorgegeven. De standen voor stroom waren voor stroom dal: 8733 en voor stroom normaal: 10765. Dit zorgt voor een verbruik van 337kWh voor stroom dal en 733kWh voor stroom normaal. Ook de stand voor gas heeft u nu werkelijk doorgegeven. Omdat de stand het jaar daarvoor geschat is wordt er nu verbruik rechtgetrokken omdat dit eerder geschat was. Hieruit blijkt dat u in de periode van 14-01-2018 tot 29-04-2019 een verbruik heeft gehad van 2048. Dit wordt nu in rekening gebracht op de eindnota.

Uiteraard vinden wij het erg vervelend dat u hierdoor een hoge nota heeft gekregen. Het is echter wel uw eigen verantwoordelijkheid om de standen jaarlijks goed door te geven. Op de jaarnota van juni 2018 waren de standen al geschat, dit is ook te zien op de jaarnota. U heeft daarna altijd de mogelijkheid om de nota te laten corrigeren met werkelijke standen, dit is niet gebeurd. Omdat de standen nu wel werkelijk zijn doorgegeven wordt het op de eindnota gecorrigeerd.

Het is uiteraard wel mogelijk om een betalingsregeling te treffen over de eindnota. Als u daar interesse in heeft dan hoor ik het graag zodat ik de betalingsregeling voor u aan kan maken.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te informeren.

Joey, Oxxio Webcare

Alle klachten die gemeld zijn door jasperuitdenbosch