Klacht: Aanpassen tarieven

Vlindertuin1 op 08 januari 2023 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Beste Oxxio, Ik ben na een vast contract in 2020 overgegaan op een los vast contract van jullie. De tarieven zouden steeds voor een jaar vast staan.
Per 6 januari 2022 ging mijn nieuwe contract in.
Ik heb een aantal maanden ervoor een e-mail gehad van jullie waarin wederom wordt bevestigd dat de tarieven voor een jaar vast staan.
De mail;

Jouw tarieven
Na afloop van je vaste contract ben je automatisch overgegaan op het product LosVast. De bijbehorende tarieven gelden 1 jaar waardoor je niet meteen met stijgende tarieven te maken krijgt. Benieuwd naar je huidige tarieven en tot wanneer ze gelden? Je vindt het in de Oxxio App en Mijn Oxxio.

LosVast
Ruim een maand voordat je tarieven veranderen, informeren we je per e-mail.

Goed om te weten:

• De LosVast-tarieven gelden 1 jaar lang.”

Precies een maand voordat ik over ging naar mijn nieuwe los vast contract krijg ik nieuwe tarieven. Omdat deze voor een jaar vast zou dus daarom heb ik hiermee ingestemd.

In April heb ik mijn contract mee laten verhuizen naar mijn nieuwe woning en daar krijg ik ook een mail dat het contract tot 6 januari 2023 geldig was.
Helaas kwam ik er achter dat de tarieven al niet klopten met de Aangeboden tarieven in de mail. Maar ik kwam er vervolgens ook achter dat er elke drie maanden en verhoging heeft plaatsgevonden. Waarvan een keer sowieso niet is gemeld en ik via de rekeningen inkijken moest achterhalen.
Jullie hebben zelf op 12 december toegegeven dat dit een fout was van oxxio en hebben mensen met een aflopend contract met terugwerkende kracht oude tarieven beloofd. Ik heb hier echter geen mail over gehad terwijl deze situatie voor mij ook geld, ook al was mijn los vast contract verlengd met een jaar. De voorwaarden zijn in de tussentijd niet gewijzigd en ik heb in oktober 2021 een mail gehad dat de tarieven opnieuw een jaar zouden vast staan. Na de verhuizing impliceert dit jullie contract ook. Het contract is geldig tot 6 januari 2023.
Wat wel heel frappant is is dat in de app de einddatum van de tarieven opeens zijn aangepast. Ook dat ik mijn verbruik van voor de verhuizing niet meer kan zien.
Ik wil met terugwerkende kracht de tarieven die ik aangeboden heb gekregen op de mail in oktober 2021 zien verwerkt in de afrekeningen. Van 6 januari 2022 tot 6 januari 2023 dus.

Nergens is dit te lezen in de voorwaarde dat dit veranderd is, en anders is dit gewoon misleidende informatie geweest.
Ik wil jullie erop wijzen dat de ACM en boven jullie algemene voorwaarden gaat.
Ik ga ervan uit dat dit wordt recht gezet en dat ik niet naar de rechter /acm hoef te stappen.

Gewenste Oplossing:

Ik wil met terugwerkende kracht de tarieven terug zien die ik in de aanbieding van oktober 2021 heb gehad in de mail. Deze zouden voor een jaar vast staan.
Dit hebben jullie zelf zwart op wit naar mij gestuurd.

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

2 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 16 januari 2023 om 12:22 geantwoord

Geboden Oplossing:

Goedemorgen,

Allereerst bedankt voor uw bericht. Ik kan me goed voorstellen dat u hier duidelijkheid over wilt.

Volgens de algemene voorwaarden mogen wij het LosVast contract wijzigen en doorvoeren. Heeft u als klant vóór 2 januari 2022 een vast contract afgesloten en bent u dit jaar voor het eerst uit het vaste contract gelopen, dan horen de LosVast/variabele tarieven die op dat moment gecommuniceerd zijn in het 1e LosVast jaar gelijk te blijven. In uw geval heeft u vóór 2 januari 2022, meerdere LosVast contracten gehad, waardoor wij volgens de algemene voorwaarden hebben gehandeld.

Mocht u hier nog vragen over hebben, neem dan gerust contact op met onze klantenservice.

Hartelijke groet,
Mitchel, One Crew Member

Vlindertuin1

Heeft op 01 mei 2025 om 15:33 geantwoord

Beoordeling 1/10 star-1 (10)

Dit klopt niet. Ik krijg mails van ze dat het weer voor een jaar wordt vastgezet en dan veranderen ze het vier keer per jaarIk krijg mails van ze dat het weer voor een jaar wordt vastgezet en dan veranderen ze het vier keer per jaar

Bericht van Oxxio

2 weken geleden - Goedemorgen, Bedankt voor uw bericht. Om uw situatie volledig na te gaan, verzoeken wij u om telefonisch contact op te nemen met onze klantenservice via 088 - 8955999. Uit uw eerdere berichtgevingen van 2023, kan ik uw gegevens niet (meer) vinden. Via onderstaande link kunt u meer informatie vinden betreffende onze voorwaarden. https://www.oxxio.nl/voorwaarden/ Met vriendelijke groet, Sabrina, Oxxio Crew Member

Alle klachten die gemeld zijn door Vlindertuin1