Klacht: overstap thuisstudie naar klassikale variant Toegepaste psychologie

op 12 juli 2017 over LOI in de categorie Opleidingen en cursussen

In 2014 wilde ik starten met Toegepaste psychologie klassikaal. Dit kon pas in September maar omdat ik graag meteen wilde starten gezien mijn drukke baan mocht ik starten met de thuisstudie ernaast zodat ik die in september kon opzeggen. Pas in oktober hoorde ik dat de klassikale studie niet doorging ivm te weinig aanmeldingen. Toen ben ik verder gegaan met de thuisstudie. Het jaar erna kwam er een andere studie via mijn werk tussendoor en wilde ik mijn LOI studie tussentijds stopzetten, ik had begrepen dat dit kon vanuit alle reclame van LOI. Dit bleek niet te kunnen. Ik moest blijven doorbetalen en de tijd waarin ik de studie moest halen tikte ook door. Ik ben nu 2 jaar verder en heb de andere studie afgerond en wil de LOI studie weer oppakken. Ik zou alsnog liever de klassikale variant volgen dan de thuisstudie dus ik heb LOI gevraagd of ik over mocht stappen en dan uiteraard het extra geld bij te betalen wat de klassikale variant duurder is dan de thuisstudie variant. LOI gaat niet akkoord. Ik mag overstappen maar dan moet ik opnieuw inschrijven voor de klassikale variant van september en alles betalen en dan krijg ik 50 procent van het bedrag van de thuisstudie terug. Ik zou dan dus 1,5x betalen voor 1 en dezelfde studie. Ik mag er dan wel nog eens 6 jaar over doen maar dat wil ik helemaal niet. Als de LOI niet akkoord gaat met mijn voorstel dan maak ik de thuisstudie variant af maar ik begrijp niet waarom ze niet akkoord gaan. Voor hun is het toch ook een voordeel weer een extra aanmelding voor de klassikale variant waar vaak te weinig aanmeldingen voor zijn. Bovendien is de studie duurder, dus ik betaal meer. En wat mij betreft blijft staan dat ik er nu dan nog 3 jaar voor heb om het af te ronden.

Als ik de klassikale variant Toegepaste psychologie mag volgen en alleen extra hoef te betalen wat de studie extra kost.

1 week geleden - Ik heb een email gestuurd naar LOI over deze klacht.

1 week geleden - Deze klacht is zojuist door LOI in behandeling genomen

1 week geleden - We hebben bericht ontvangen dat LOI een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

LOI

Heeft op 13 juli 2017 om 17:42 geantwoord

Beste Sorenta,

Bij de klassikale variant is het inderdaad mogelijk dat een klas vanwege een tekort aan inschrijvingen niet door kan gaan. Dit betreuren wij zeer, het liefst bieden wij elke student de opleidingsvariant waar deze naar op zoek is. Om deze reden houden wij de inschrijven zo lang mogelijk open, zodat er nog een mogelijkheid is dat wij dit slechte nieuws niet hoeven te brengen. Dat neemt uiteraard niet weg dat dit voor jou niet prettig is geweest en dat snap ik goed.

Daarnaast geef je aan dat wij adverteren met een vrije manier van studeren. deze informatie is deels waar. Wanneer je bij ons een studie bent begonnen, zal het mogelijk zijn zelf je planning te maken. Op deze manier is het geen probleem als je even niet aan de slag kunt, dit kan daarna weer worden opgepakt. Dit staat wel los van de betalingsplichtigheid van de student, welke ondanks je planning, zal doorlopen. Ook dien je altijd rekening te houden met de serviceduur van een opleiding. Vanwege de flexibele studiewijze, bieden wij onze opleidingen aan met een langere studieduur dan aangegeven staat op de site, maar ook dit houdt op een gegeven moment op. Wij passen deze aan op de geadviseerde studieduur, met een minimum van 1 jaar tot maximaal 6 jaar. In jouw geval zal de studieduur van de opleiding lopen tot 23 juli 2020.

Overschakelen naar andere opleidingen is in veel gevallen vaak mogelijk. Naar andere opleidingen of van thuis naar klassikaal. Wij snappen goed dat een opleiding in praktijk toch anders uit kan pakken dan oorspronkelijk verwacht en bieden deze service daarom graag aan. Hier kijken wij echter wel naar verschillende punten zoals de nominale studieduur van een opleiding. Wanneer 2/3 van een nominale studieduur is gepasseerd, zal een overschakeling over het algemeen niet meer mogelijk zijn. Na deze periode zal er gesproken worden over een herinschrijving van een opleiding, waarop wij alleen korting op het lesgeld kunnen bieden.

Jouw nominale studieduur zal verlopen op 23 juli 2017, desondanks heb je een toezegging gehad dat je kunt overschakelen. Aangezien een herinschrijving van een opleiding duurder zou uitvallen, hebben wij jou al een coulance aangeboden. Verdere coulance hierin zal niet mogelijk zijn.

Bij thuisstudies die wij ook klassikaal aanbieden, kan er overigens ook gekeken worden of het mogelijk is om als thuisstudiestudent aan te haken bij specifieke lesbijeenkomsten. Dit kan altijd worden aangevraagd. Wanneer je als student ons een e-mail stuurt en hierin aangeeft welke modules je graag klassikaal zou willen bijwonen, zullen wij voor je nagaan óf deze lessen worden aangeboden en wanneer. Zo ja, dan kunnen wij je hier aan toevoegen. Hou hier wel rekening mee dat dit niet kosteloos is en wij je niet kunnen toevoegen voor elke lesbijeenkomst. Wij bieden dit aan voor studenten die moeite ervaren bij bepaalde modules.

Lianne
LOI Webcare

Heeft op 14 juli 2017 om 00:23 geantwoord

Ik waardeer de uitgebreide reactie vanuit de loi maar het biedt geen oplossing voor mijn probleem. Ik ben 2 jaar tussentijds gestopt met de opleiding en heb in mijn eerste jaar maar een paar studiepunten gehaald en nog lang niet al het materiaal van de studie ontvangen, ik ben nog niet eens bij de hoofdfase. Zo bekeken zit ik nog niet eens op 1/3 van de nominale studieduur. Ik zou het daarom niet meer dan billijk vinden dat ik gewoon nog over kan stappen. Bovendien verdient de loi op die manier ook meer aan mij. Ik hoef bij de overstap ook niet weer 6 jaar studie tijd te krijgen maar gewoon de 3 jaar die ik met de thuisstudie ook zou hebben.

Bericht van LOI

5 dagen geleden - Goedemiddag Sorenta, Wij kijken, net zoals bij andere scholen, naar de nominale studieduur vanaf moment van inschrijving. Wanneer je na 3 drie jaar 1 leerjaar hebt afgerond en wel bij ons ingeschreven stond, loop je dus niet nominaal. Ik zie in je studentgegevens dat wij al het bijbehorende lesmateriaal naar je hebben gestuurd, is er lesmateriaal wat je nog nodig hebt? Ik maak dit graag voor je in orde. Overschakelen zal uiteraard mogelijk zijn, maar er zal geen compensatie worden geboden in het lesgeld. Met vriendelijke groet, Lianne LOI Webcare

Reactie van de melder van de klacht LD Dekker

5 dagen geleden - Hallo, Ik begrijp dat ik niet nominaal loop, daarom zou ik juist verwachten dat ik nog wel over zou kunnen stappen zonder opnieuw te hoeven betalen aangezien mij steeds is voorgehouden dat ik op elk moment tijdelijk kon stoppen bij LOI. Ik blijf erbij dat ik deze gang van zaken van LOI niet fraai vind. Ik heb op dit moment afdoende studiemateriaal maar aangezien ik nog niet gestart ben met de hoofdfase waarin je een richting moet kiezen, heb ik daar ook nog geen materiaal van. Dat zal tezijnertijd vroeg genoeg zijn. Bedankt voor het aanbod en bedankt voor het meedenken.

Alle klachten die gemeld zijn door LD Dekker