Klacht: Onterechte boete voor fiets in de trein.

op 28 mei 2016 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Vrijdagavond 27 mei om 21:39 stapte ik in Franeker op de trein naar Harlingen met mijn ov die ik keurig ingecheckt had. Nou was mijn idee om s’avonds met de trein te gaan en in Harlingen te overnachten en dan de volgende ochtend met de fiets terug te fietsen naar Franeker, daarom nam ik mijn fiets mee de trein in. Dit was de eerste keer dat ik met mijn fiets in de trein ging en wist dus niet dat je een extra kaartje moest kopen van €6,- (!?) terwijl een enkele reis naar Harlingen mij maar €2,40 kost. Ook is zo’n fietskaartje een dagkaart, ook al koop je die om 21:39!? Nou wist ik voor dit alles helemaal niks af van een treinkaartje en dacht dat je de fiets zo mee mocht nemen in de fietswagon. Nou werd ik dus gecontroleerd en liet keurig mijn OV-chipkaart zien die in orde was, toen de conductrice mij ineens vroeg naar mijn fietskaartje waar ik dus niks van wist en dus ook niet had. De trein was verder vrijwel leeg en ik was niemand tot last ook had ik de enige fiets in de wagon en zat ik in de fietswagon. Toch besloot de conductrice mij alsnog een boete geven voor dit voorval van maarliefst €56,-. Waar ik mij aan stoor is A, een enkele reis voor een persoon is goedkoper dan het vervoer van een fiets in de trein en B moet ik om 20 voor 10 alsnog een dagkaart kopen van €6,-. De fiets is dus uiteindelijk duurder dan de persoon.

Kwijtschelding van mijn boete van €56,-.

7 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

7 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 28 mei 2016 om 16:42 geantwoord

Hallo Elger,

Het klopt dat je in de Noordelijke treinen moet betalen voor je fiets. Indien je alleen met Arriva reist, wat hier het geval is geweest, kun je ook een Arriva Fiets Mee Dagkaart kopen. Deze kost 3,60 euro en is verkrijgbaar bij de Arriva Kaartautomaat op het station.

Bij controle van de vervoersbewijzen wordt ervan uitgegaan dat de reiziger zichzelf op de hoogte heeft gesteld van de voorwaarden waaraan hij moet voldoen. Dit is terug te vinden op onze website: http://bit.ly/1TL1M6S

Mocht je het niet eens zijn met de boete, dan is er een mogelijkheid om binnen 7 dagen, vanaf de datum dat je de boete hebt gekregen, bezwaar in te dienen. Wat je daarvoor precies moet doen lees je hier: http://bit.ly/1UbMG4e

^DK
Webcareteam Arriva