Klacht: Onterechte boete en schending privacy

op 12 juni 2018 over Connexxion in de categorie Openbaar Vervoer

Beste mevrouw meneer,

Ik zou gaarne de volgende klacht indienen;

Er kwamen mensen van de handhaving in de bus om de vervoersbewijzen te checken. Ik gaf èèn van deze mannen mijn Ov kaart en hij scande deze. Daarna vroeg hij of hij mijn ID kaart mocht zien. Ik dacht dat dit was om te checken of de foto op mijn Ov kaart klopte, de foto is namelijk van een aantal jaar geleden. Hij begon mijn ID kaart echter te fotograferen met zijn telefoon en dit lijkt me niet de bedoeling. Sterker nog, dit lijkt me strafbaar in het licht van de nieuwe AVG wet. Daarna vroeg hij mijn adres dus ik vroeg om meer duidelijkheid waarom hij deze dingen wilde weten. Hij zei dat hij een boete naar mijn adres ging sturen omdat ik met mijn voet tegen de stoel voor mij zat (het gedeelte van plastic). Ik vond dit erg apart omdat hij mij er in eerste instantie niet bewust van heeft gemaakt en geen waarschuwing had gegeven, ik was mij er niet van bewust. Ook was het niet op het zitvlak maar tegen het plastic stuk aan de zijkant. Nu krijg ik dus wel binnenkort een boete op de mat. Verder heb ik ook geen bon gekregen wat normaal wel hoort te gebeuren. Ik ben het er persoonlijk niet mee eens hoe dit gegaan is en ik kan me ook niet voorstellen dat iemand van de handhaving mijn ID zomaar mag fotograferen zonder toestemming van mij en i.v.m. de nieuwe AVG wet. Vandaar mijn bezwaar. Ik hoop dat dit spoedig ongedaan kan worden gemaakt.

Gaarne zie ik uw reactie tegemoet.

Michelle

Ik ben tevreden wanneer:

1.) De boete ongedaan gemaakt wordt, ik heb geen waarschuwing gehad en in mijn ogen deed ik ook niet iets fout. Ik was mij er niet bewust van dat een voet tegen het plastic gedeelte van de stoel strafbaar was.

2.) De foto van mijn ID kaart zo spoedig mogelijk verwijderd wordt van deze man zijn telefoon. Hij heeft de foto niet aangekondigd en vroeg alleen of hij mijn ID kaart mocht zien. Hij heeft dus absoluut geen toestemming gekregen van mij om mijn ID kaart met al mijn gegevens open en bloot te fotograferen.

2 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Connexxion

2 jaren geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Connexxion nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door M.J. Koornneef