Klacht: Onterecht voor zwartrijdster uitgemaakt

op 21 juli 2012 over Connexxion in de categorie Openbaar Vervoer

Vandaag bij het instappen van bus 140 (busnr. 3864 vertrektijd Aalsmeer +- 14.47 uur) Haarlem>Uithoorn bij halte Zwarteweg in Aalsmeer ben ik door de chauffeuse ten overstaan van alle passagiers uitgemaakt en afgesnauwd voor o.a. zwartrijdster. Bij het inchecken gaf mijn kaart die op de heenweg nog over voldoende saldo beschikte een piep. Waarschijnlijk is er op de heenweg niet goed uitgecheckt waardoor ik hierdoor meer saldo heb verbruikt dan mijn bedoeling was en ik hierdoor op de terugreis de melding kreeg dat ik onvoldoende saldo had. Terwijl ik dit op de melder lees, ondertussen mijn baby in de kinderwagen op de juiste plaats zet, hem op de rem zet zodat ik mijn pinpas kan pakken om mijn chipkaart op te laden, krijg ik tot mijn stomme verbazing gelijk een grote mond van desbetreffende chauffeuse dat ik zwart rij, dat ik maar een kaartje moet kopen en terwijl ik aangeef dat ik juist mijn kaart wil opwaarderen krijg ik op redelijk onbeschofte wijze van haar te horen dat ik niet hoef te denken dat ik mijn kaart op kan laden. Heb keurig aangegeven dat die opwaardeer automaten mijn inziens niiet voor niets in de bus hangen, dat er kennelijk op de heenweg iets niet goed gegaan is waardoor ik over minder saldo beschik dan wat ik bij het inchecken op de heenweg zag en krijg hierna dus de volle laag over me heen en als ik wil zeiken dan moet ik maar een klacht indienen (dit alleen van haar kant in iets minder nette bewoording). Heb mijn kaart opgewaardeerd, keurig ingecheckt en de rit uitgezeten met een chauffeuse die het noodzakelijk vond om bij het eindpunt niet langs de stoep te parkeren en ook de gasvering van de bus niet te laten zakken zodat ik met een ontstoken schouder en bekkenklachten een zware kinderwagen uit de bus mocht tillen. Bij het voorbij lopen werd ik wederom voor zwartrijdster uitgemaakt, heb toen mevrouw een fijn weekend gewenst en aangegeven dat ik zoals zij al aankaartte een klacht over haar in mijn en meerdere passagiers niet klantvriendelijke gedrag in ga dienen. Mevrouw werd hierop woedend. Ik wil graag dat mevrouw op haar gedrag wordt gewezen, zij is werkzaam in een dienstverlenend beroep maar kon niet bepaald merken dat zij een dienstverlenende instelling/attitude heeft. Ook onbeschoft dat zij zo ruim van de stoep af stil gaat staan en de bus niet laat zakken,terwijl ik daar dus met een kinderwagen sta.

Dat deze mevrouw op haar niet klantvriendelijke en dienstverlenende houding/gedrag wordt aangesproken. Zij zat strontchagerijnig achter het stuur en ik vind persoonlijk dat je jezelf dat in dit beroep niet kan en mag veroorloven en dat zeker niet op passagiers hoeft af te reageren en deze valselijk van zwartrijden hoeft te beschuldigen, dit omdat ik na het inchecken eerst mijn baby heb geinstalleerd en daarna al zittende (aangezien mevrouw het noodzakelijk vond om gelijk met een dot gas te vertrekken en ik door mijn bekkenklachten niet wilde riskeren om te vallen) mijn pinpas heb gepakt om mijn kaart met nieuw saldo op te laden.

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Connexxion in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Connexxion een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Connexxion

Heeft op 01 augustus 2012 om 16:23 geantwoord

Geachte mevrouw Klootwijk,

Wij hebben de chauffeusse aangesproken op haar gedrag. Het gedrag dat u omschrijft is absoluut niet het gedrag dat wij van onze chauffeurs en chauffeuses verwachten. Wel is het zo dat de chaufeusse niet kan weten dat er onvoldoende saldo op uw OV-Chipkaart staat door een eerder incident. Het is nu eenmaal zo dat de kaart opgewaardeerd moet zijn voordat de bus wordt betreden. De oplaadpunten in de bus hangen er puur als extra service en voor latere reizen. Het is niet de bedoeling dat de OV-Chipkaart eerst in de bus opgewaardeerd wordt, voordat u incheckt. U kunt zich wellicht voorstellen dat als het gebruikelijk wordt voor onze reizigers om dit te doen, dit gevolgen heeft voor de stiptheid van onze bussen. Daarnaast komt het regelmatig voor dat als een chauffeur het toestaat, maar al van de halte wegrijd om niet te laat te komen, groepen reizigers hier misbruik van maken. In deze situatie was er geen sprake van misbruik en bieden u onze welgemeende excuses aan voor de wijze waarop u behandeld bent.

Wij gaan er overigens vanuit dat hiermee de klacht die u via onze eigen website heeft ingediend ook als afgehandeld beschouwd mag worden.

Jeroen van Dijk
Connexxion Klantenservice