Klacht: Onterecht aangemeld voor ZVW buitenland

op 27 augustus 2016 over Zorginstituut Nederland in de categorie Zorginstellingen

Rond 1980 kwam ik in aanmerking voor het zwv voor mijn gezinsleden die woonachtig waren in Turkije. Later die jaren is deze verzekering ( zo ver wij weten) automatisch stopgezet. ZINL beweert dat ik deze verzekering in 1991 opnieuw heb aangevraagd, terwijl ik hier geen idee over had. Maar goed, in 2007 krijg ik een factuur van CVZ (tegenwoordig Zorginstituur Nederland) dat ik een jaarafrekening moet betalen. Ik had geen idee waar dit op sloeg, dus ben ik ervan uitgegaan dat dit te maken had met fraude waar ik ook totaal niet op heb gereageerd. Tot 2015 is dit zo doorgegaan tot ik de deurwaarder voor de deur kreeg. Hier volgt mijn eerste vraag; waarom wordt we gewacht tot 2015 en volgen er niet eerdere maatregelen?
Nadat ik de deurwaarder voor mijn deur heb gekregen nam ik het uiteindelijk toch wel serieus en heb ik gebeld met Zorginstituut Nederland. De mevrouw van de afdeling legde mij netjes uit dat ik gezinsleden heb in het buitenland die voor deze verzekering in aanmerking komen en dat de kosten voor mijn naam kwamen. Ik heb ze verteld dat al mijn gezinsleden hun eigen verzekeringen hebben dus niet in aanmerking komen. Zo was een van mijn dichters tot 2009 woonachtig in Nederland, maar gek genoeg wilde Zorginstituut Nederland ook voor de jaren van 2007, 2008 en 2009 haar premie ontvangen. Nadat ik had uitgelegd dat het een en ander niet klopte kreeg ik een antwoord als; “meneer, wij hebben dit dossier gesloten en wij kunnen niets voor u betekenen. Voor afmeldingen moet u contact leggen met het SGK in Turkije”. Kom op, ik woon in Nederland en door slechte communicatie tussen Zorginstituut Nederland en het SGK moet ik dit oplossen? Dus nogmaals duidelijk gebeld dat ik hier absoluut niet eens mee ben en ben ik genoodzaakt om hiermee naar de rechtbank te gaan. Mijn zoon, die in Nederland woonachtig is, is toch naar naar Turkije gegaan om het via daar op te lossen, omdat we kosten als advocaatkosten e.d. ons niet kunnen veroorloven. Na diverse malen contact gelegd te hebben met se SGK, is mijn zoon verzocht om weer contact te leggen met de SGK. Volgens de SGK moest Zorginstituur Nederland de SGK verzoeken om gezinsleden af te melden. Nogmaals gebeld naar ZINL, en we kregen daar weer een antwoord als; “meneer, u moet het afhandelen met het SGK, zij moeten u afmelden en niet wij”. Op mijn vraag wilt u hen dan geen mail sturen om te vragen of het wel klopt wat bij ZINL bekend staat, wilde ZINL niet in meewerken, omdat dat niet volgens de “procedures” gaat. Ik stond er helemaal alleen voor. De SGK stuurt mij naar ZINL en ZINL stuurt mij naar SGK. Ik en mijn zoon die in Turkije was om het op lossen konden geen kant meer op. Mijn zoon heeft uitgelegd dat er geen enkele stap werd genomen door ZINL en uiteindelijk heeft de SGK een brief gestuurd naar Nederland waarin zij verzoeken dat ZINL verzoekt om te controleren of mijn gezinsleden afgemeld kunnen worden. Een weet u: Opeens kon ZINL dat wel doen!! Uiteindelijk heb ik bericht gekregen dat de aanmeldingen van mijn gezinsleden inderdaad onterecht was en is mijn schuld van circa 2.500 vervallen. Resultaat; mijn zoon heeft zijn vliegtickets van ongeveer €300,- euro en levensbehoeften, zoals eten en drinken in turkije van ongeveer €500,- euro uitgegeven, omdat ZINL geen enkele stap heeft genomen om te controleren of de vordering wel terecht was.

Een schadevergoeding en het vergoeden van de vliegtickets en levensbehoeften van mijn zoon in Turkije. En uiteraard excuses voor het belachelijk behandelen van haar debiteuren vanuit Zorginstituut Nederland!!

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Zorginstituut Nederland over deze klacht.

Alle klachten die gemeld zijn door Yerdem_