Klacht: Onredelijk gedrag van OV-chipkaart inzake automatische afschrijving

op 28 juli 2016 over Ov chipkaart in de categorie Openbaar Vervoer

Automatisch afschrijven van je reissaldo OV-chip oogt handig: je hoeft niet steeds naar de automaat als je saldo laag staat.

Maar wat doet OV-chip als het even één keer niet lukt* om via je betaalrekening automatisch 50 euro af te schrijven? ….
Juist! : onredelijk gedrag tegen het hufterige aan. Lees verder waarom ik tot deze conclusie kom.

*en alle andere keren wel, maar dat levert vaste klanten geen enkel krediet op bij OV-chipkaart.

Als het afschrijven van je betaalrekening een keer mislukt, dan gaat OV-chipkaart je waarschuwen. Althans zo zegt men. Hoe? Per papieren brief! Laat ik dat 19-de eeuws middel nu net niet tijdig onder ogen hebben gekregen…
Ik betaalde per ommegaande nadat ik een herinnering onder ogen kreeg. Toch bleek mijn kaart 3 dagen later geblokkeerd (is reeds opgelost).

Want: Als ze je naar eigen zeggen en zogenaamd hebben gewaarschuwd, en je niet snel betaalt, schakelt OV-chip meteen een keffertje in: een incassobureau. 40 euro minimale kosten, en de verdere dreigementen zijn niet van de lucht.

Logische redelijke vragen bij dit voorval:
– Kan de OV-chipkaart / NS aantonen dat ze mij hebben bereikt met een waarschuwing?
Waarom stopt niet meteen je reis-mogelijkheid?

HOE ZIT DAT NU PRECIES
Nou, de NS pakt het slim aan: 60 euro is de limiet die je “rood” mag staan en ze schrijven per keer 50 euro af….. Slim he?! Of toch gewoon hufterig gedrag? Want de Klantenservice OV-chipkaart verwijst keihard naar zelf opgestelde regeltjes waarmee “je akkoord bent gegaan, nietwaar?!”, maar verliest alle redelijkheid en klantvriendelijkheid uit het oog. Dit is minstens erg dom gedrag: je jaagt klanten tegen je in het harnas. Maar ik vind het ook hufterig om je keffertje niet terug te roepen als je 1 dag ‘te laat’ volgens hun eigen regels** alsnog hebt betaald. En niet alles in het werk te stellen om je klanten te behoeden tegen extra kosten.

**wie bepaalt trouwens wat redelijkerwijs te laat en op tijd is?

Je zou er bijna zwart van gaan reizen om de kosten die je hebt gemaakt terug te pakken… geheel in stijl van OV-chipkaart zelf.

1) Als OV-chipkaart ALLE kanalen die ze hebben gebruikt om klanten te waarschuwen dat automatisch afschrijven een keer is mislukt.
2) Klantvriendelijke opstelling van de "Klantenservice". Ja, u leest het goed. Service ipv lompe hardheid en sturen op regeltjes naar vaste klanten die altijd keurig hebben betaald.
3) Terugbetaling van kosten van dit onrecht, zowel out-of-pocket als de uren die ik druk ben om Klantenservice OV-chipkaart "op te voeden".

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Ov chipkaart

7 maanden geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Ov chipkaart nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Henk86285