Klacht: onjuiste voorschotcheck

op 14 augustus 2016 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Ik heb een tweetal screenshots gemaakt van de voorschotcheck
Volgens de eerste berekening op 4 juli heb ik 2151 aan voorschotten betaald. Daarnaast moet ik nog 648,00 euro betalen aan voorschotten. De check geeft aan dat ik redelijk in de pas loop en dat ik wellicht iets bij zal moeten betalen. Totaal komt het geheel dan op 2799 euro.

In de tweede screenshot van 9 augustus heb ik opeens minder (!) voorschot betaald, namelijk 2071,00 euro. Ik heb nog twee termijnen te gaan samen 432,00 euro. Dit is in totaal dus een bedrag van 2503,00 euro. Er zit dus opeens een verschil tussen deze twee bedragen van 296,00 euro. Nu zal ik dus fors bij moeten betalen. Ik begrijp niet waarom mijn betaalde voorschotten opeens 296,00 lager zijn.
Er is dus of wel in eerste instantie foutieve informatie afgegeven op basis waarvan ik dacht goed te zitten met mijn voorschot of er is een fout gemaakt waarvan ik nu zwaar de dupe word.
Hierover ben ik gebeld door een medewerker van de klantenservice die aangeeft dat de voorschotcheck op het moment dat je het maandbedrag aanpas deze niet meer goed werkt. Wanneer ik hem aangeef dat dat niet juist is en dat de tweede berekening opeens een veel lager bedrag aangeeft weet hij hier geen ander antwoord op te geven.
Resultaat van deze foutieve voorschotcheck is, dat ik nu met een enorm bedrag wat ik moet bij betalen zal worden geconfronteerd, terwijl dit voorkomen had kunnen worden als ik eerder geweten had dat de voorschotten niet juist berekend werden.
Dit is de derde keer in een jaar looptijd dat zaken onjuist worden weergegeven door Oxxio. Ik zal een andere leverancier nemen.

Gewenste Oplossing:

ik ben nergens tevreden over.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Robin van Klacht.nl

11 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 17 augustus 2016 om 13:21 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste mevrouw Van de Water,

Vreemd dat de voorschotcheck nu hoger uitkomt dan eerst! Bedankt voor de screenshots in het document.
Ik ben ermee bezig geweest en om een beter beeld te krijgen, zie ik graag de huidige meterstanden voor stroom en gas tegemoet. Kun je mij die doorgeven? Ik verneem het graag!

Met vriendelijke groet,
Malika
Oxxio

Bericht van Oxxio

11 maanden geleden - Beste mevrouw Van de Water, Ik heb wat fouten ontdekt in de meterstanden van de app. Vandaar mijn vraag om de huidige meterstanden door te geven, zodat ik het verder voor je kan onderzoeken en je een verklaring van dat verschil kan geven. Ik zie alsnog graag de meterstanden tegemoet. Met vriendelijke groet, Malika Oxxio

Reactie van de melder van de klacht Liesbeth van de Water

11 maanden geleden - Hallo Malika, hierbij de meterstanden: 11642 kwh 47172 m3 Feit blijft dat ik wil weten waarom ik in eerste instantie 2799 euro aan voorschotten heb betaald (inclusief de nog te betalen bedragen) en later 2503,00 euro (inclusief de nog te betalen bedragen). Er zit dus opeens een verschil tussen deze twee bedragen van 296,00 euro. Nu zal ik dus fors bij moeten betalen. Ik begrijp niet waarom mijn betaalde voorschotten opeens 296,00 lager zijn. Dit staat los van de ingevoerde meterstanden. Het zijn bedragen die ik al betaald heb en nog moet betalen waar dit verschil in zit. Liesbeth

Bericht van Oxxio

11 maanden geleden - Beste mevrouw Van de Water, Bedankt voor de meterstanden. Het is ons ook onbekend waarom er eerst €2799 wordt berekend aan voorschotten, terwijl het uiteindelijk uitkomt op €2503 tot aan de jaarnota. We verwachten dat het te maken heeft met verschillende termijnbedragen die zijn berekend en dat het systeem soms uitging van een hoger termijnbedrag en nu uit gaat van het juiste bedrag aan betaalde voorschotten. Een andere verklaring hebben we niet kunnen vinden. Het is uiteraard spijtig dat de voorschotcheck nu anders uitkomt dan eerst, waarbij de check nu aangeeft een bedrag bij te moeten betalen. Het is een indicatie en er kunnen geen rechten aan worden ontleend zoals nu ook blijkt. We blijven bezig de voorschotcheck te verbeteren, alleen daar kun jij op dit moment niets mee. Ik adviseer je de jaarnota af te wachten, daar staat de exacte berekening op en ook kan de uitkomst verschillen van de voorschotcheck, mogelijk komt het wat rooskleuriger uit. Sorry voor al het ongemak dat het niet duidelijker is geworden hoe je ervoor staat met je termijnbedrag en de inschattingen, dit hadden wij uiteraard ook anders gezien. We nemen dit mee ter verbetering, echter kan ik helaas verder niets voor je betekenen. Met vriendelijke groet, Malika Oxxio

Heeft op 20 augustus 2016 om 14:35 geantwoord

Er wordt geen oplossing geboden, alleen het advies de jaarnota af te wachten, daar staat de exacte berekening op en ook kan de uitkomst verschillen van de voorschotcheck, mogelijk komt het wat rooskleuriger uit. n wie gaat de 296 euro verschil ophoesten die dan ongetwijfeld op de eindafrekening naar voren komt en waarop ik dus niet heb kunnen anticiperen?
Waarom staat er geen disclaimer bij de voorschotcheck?
en waarom adverteert Oxxio met \"grip op je verbruik\" als dit helemaal niet waar is? Een zeer slechte zaak. En jammer genoeg komt klacht.nl dan ook nog eens met een voorstel voor een andere leverancier: Oxxio. nou nee bedankt!

Alle klachten die gemeld zijn door Liesbeth van de Water