Klacht: Ongeregeld zooitje bij vakantiewerk Van Dijk Educatie in Kampen.

op 19 juli 2012 over Adecco in de categorie Uitzendbureaus

Ik wil graag een klacht indienen betreffende het vakantiewerk bij Van Dijk Educatie in Kampen. Adecco(en Studentenwerk)zijn verantwoordelijk voor de vakantiekrachten bij dit bedrijf. Begin mei heb ik een intakegesprek gehad bij Studentenwerk voor deze zomerbaan. Ik heb toen een contract ondertekend voor 3 weken werk. Zij bieden dit vakantiewerk aan onder de naam: de ultieme summerjob, waar je gezellig met al je vrienden kunt werken. Echter heb ik dit helemaal niet ervaren.
Tijdens mijn intakegesprek hebben zij aangegeven dat ik 4 weken voor mijn eerste werkdag mijn rooster zou ontvangen per mail. Dit is echter nooit gebeurd en ik ben zeker niet de enige. Op de facebook pagina van vakantiewerk Van Dijk Educatie(werd ons aangeraden om vrienden met ze te worden) vindt u vele klachten van mensen die nu nog steeds op een rooster wachten! Terwijl zij allang beschikbaar zijn. (Zie voor meer info: http://www.facebook.com/#!/VakantiewerkVanDijkEducatie)
Echter ben ik na meerdere bel pogingen via Adecco (waar Studentenwerk onder valt) op de reserverlijst gekomen. Dit houdt in dat ik mij ’s ochtends vroeg moest melden om 7u in Kampen en ter plekke met 25 andere mensen die ook reserve stonden moest wachten of er werk voor ons was. Gelukkig kon ik mijn eerste dag als reserve terecht op een afdeling. Ook kreeg ik ter plekke mijn rooster voor 3 weken. Het werk is simpel, eentonig en verdient zeer slecht(20j – 5,43). Van te voren wist ik dat het werk niet super was, maar zij verkopen dit werk als ‘gezellig werk’. Om eerlijk te zijn vond ik dat de vakantiekrachten uitgebuit werden en als soort slaven werden behandeld. We moesten hard doorwerken en vooral niet te veel praten met anderen(hoezo gezellig?) De teamleiders letten goed op ons en als we even stil stonden werd er direct wat van gezegd. In mijn eerste werkweek viel mij al op dat veel mensen al na 1 dag werken werden overgeplaats naar een andere afdeling. Ik heb zelfs van mensen vernomen dat zij in 1 week tijd op 4 verschillende afdelingen hebben gestaan. Telkens moeten zij op een nieuwe afdeling opnieuw ingewerkt worden. Dit is geen efficiënte manier van werken. Ook werden er mensen afgebeld met de reden dat er geen werk was. En de teamleiders maar aangeven dat het ontzettend druk is en te weinig mensen zijn.
Mijn contact heb ik echter voor de 2de maal moeten onderteken en dat in mijn pauzetijd. Ik heb geen enkele mogelijkheid gehad om het contact goed door te lezen. Een medewerker van Adecco heeft alleen aangegeven waar ik handtekeningen moest zetten en ik heb totaal geen tijd gehad om het contract te lezen. En hier werd ook geen gelegeheid voor gegeven. Het ging ze vooral om de handtekeningen.
Aan de einde van mijn eerste werkweek werden er al een aantal mensen wegestuurd met de mededeling dat ze niet meer hoeften te komen omdat er geen werk meer voor ze was. Begin mijn 2e werkweek was ongeveer mijn hele afdeling ook de klos. Een medewerker van Adecco kwam onder werktijd bij iedereen langs en gaf aan je hoeft donderdag of maandag niet meer te komen er is geen werk meer voor je. Er werd geen sorry genoemd en een duidelijke reden waarom werd niet uitgelegd. De medewerker van Adecco gaf aan dat zij ook hier niks aan kon doen en dat ik niet de enige persoon was die weg moest. En zo ging deze medewerker ong. 40 mensen bij langs. Vele mensen hadden nog een rooster voor 4 weken en dit werd zomaar beeindigd. Ik zelf heb in totaal 1,5 week bij Van Dijk gewerkt en ik heb een contact getekend voor 3 weken werk. En ik heb ook een rooster gekregen voor 3 weken! De medewerker kwam aan begin van mijn 2e werkweek(dinsdag) bij iedereen langs. Vele moesten nog tot en met vrijdag door werken. U kunt nagaan dat vele mensen erg boos waren en geen motivatie hadden om nog een aantal dagen door te werken. Dit was niet gunstig voor het werktempo en de sfeer. Het belachelijke aan dit verhaal is dat nog steeds heel veel mensen wachten op een rooster. En Adecco en Studentenwerk voeren nog steeds intakegesprekken. En op mijn afdelingen worden nog steeds nieuwe mensen ingewerkt. Dit terwijl bijna de hele afdeling deze week moet stoppen. Het is allemaal erg tegenstrijdig en er is geen duidelijke communicatie. Tegen de mensen die nog steeds op een rooster wachten wordt gezegd dat ze druk bezig zijn met inplannen en dat ze niet vol zitten. Dit terwijl bijna een hele afdeling wordt weg gestuurd. Sommige mensen zitten nu zelfs 4 a 5 weken zonder werk. Ik zelf ging er vanuit dat ik 3 weken kon gaan werken bij Van Dijk en dat ik met mijn verdiende geld op vakantie kon. Echter moet ik nu geld lenen bij mijn ouders. Dit omdat ik maar 1,5 week heb kunnen werken bij Van Dijk. Ik zie het erg somber in voor Van Dijk Educatie als zij niet spoedig mogelijk de structuur van de organisatie gaan veranderen. Er zullen vele klachten komen van vakantiemedewerkers en niemand zal in in de toekomst nog bij Van Dijk educatie willen gaan werken. En zonder de vakantiemedewerkers komt er geen studieboek meer bij de scholen en scholieren terecht in heel Nederland. Mijn tip voor van Dijk Educatie is om een uitzendbureau in te schakelen die respectvol met vakantiekrachten om gaat! En kiest voor een persoonlijke en duidelijke benadering. Dit is nu totaal niet aan de orde!

Het liefst wil ik dat Adecco(en studentenwerk) mij een ander vakantiebaaantje aan biedt. In mijn geval gaat dit maar om een 1,5 week. Bij andere mensen gaat dit om veel meer weken! En ik zal het fijn vinden als alle mensen die nu nog steeds wachten op een rooster op de hoogte worden gesteld dat van dijk educatie vol gepland is. En niet dat zij een standaard bericht krijgen met de mededeling dat ze druk bezig zijn met het maken van de roosters en dat ze nog maar even geduld moeten hebben.

Bericht van Adecco

5 jaren geleden - Beste Marlies, We hebben je klacht gelezen en vinden het jammer dat je een ontevreden gevoel hebt overgehouden aan het werken voor Adecco bij Van Dijk Educatie. Bedankt voor het indienen van de klacht. Je helpt hierbij onze dienstverlening te verbeteren. Deze klacht nemen we in behandeling en we zullen op korte termijn contact met jou opnemen. Met vriendelijke groet, Dajnah Vonk Afdeling Quality & CSR

5 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Adecco in behandeling genomen

5 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Adecco een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Adecco

Heeft op 27 juli 2012 om 14:01 geantwoord

Inmiddels is er contact geweest met de indiener van de klacht en een passende oplossing geboden.

5 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van Adecco beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door marliez