Klacht: Onder druk zetten en verkeerde diagnose

op 24 juni 2017 over Feenstra in de categorie Reparatie- en onderhoud diensten

Bij het 2 jaarlijkse onderhoud van de cv ketel wordt de ketel afgesloten wegens een te hoog co uitstoot.zonder inzage te geven in de werkzaamheden. Ook na herhaalrijk vragen wat de handelingen zijn geweest. De keuze wordt gegeven om dan wel een nieuwe ketel te monteren of een ketel te huren of leasen. Na doorvragen of reparatie van de ketel mogelijk is wordt er geadviseerd om de brander te vervangen en dit geen garantie geeft om de ketel goed te keuren.
Bij het inschakelen van een ander installatiebureau bleek dat de warmtewisselaar schoongemaakt moest worden waardoor de verbranding weer optimaal was en de ketel weer werd goedgekeurd.
Conclusie is voor mij dat je als klant van Feenstra onder druk wordt gezet door de ketel af te sluiten zonder hier inzage in te geven en vervolgens een verkeerde diagnose wordt gesteld om geld in het laatje te brengen. Ik raad iedereen af om zaken te doen met de firma Feenstra.

Ben nu aangesloten bij een lokaal installatiebureau en die heeft van mij het vorste vertrouwen.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Feenstra over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Feenstra in behandeling genomen

3 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Feenstra een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Feenstra

Heeft op 28 juni 2017 om 09:18 geantwoord

Geachte heer G****,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Op 11 mei jl. zijn wij bij u thuis geweest voor het uitvoeren van onderhoud aan uw cv-ketel. Alvorens de monteur begonnen was met het uitvoeren van onderhoud, heeft hij eerst een CO meting gedaan. Dit is namelijk de procedure wanneer er sprake is van een open toestel. De monteur concludeerde dat de gemeten CO waarde te hoog was en heeft dit naar u gecommuniceerd.

De monteur heeft vervolgens zijn werkzaamheden verricht en nogmaals een meting uitgevoerd. Ook ditmaal waren de gemeten CO waarden aan de hoge kant. Tevens heeft de monteur wel de warmtewisselaar grondig gereinigd. In deze situatie is het niet verantwoord om de cv ketel in bedrijf te laten. De monteur heeft overleg met u gehad omtrent het vervangen van de warmte wisselaar en brander, maar dat was voor u geen optie. Hierdoor heeft de monteur de cv ketel onklaar moeten maken. De monteur mag en kan u uiteraard niet in een gevaarlijke situatie achter laten met alle nare gevolgen van dien.

Gezien voornoemde was er geen andere optie, de situatie was dermate onveilig, om de cv-ketel onklaar te maken. Wij adviseren u met klem om de brander te (laten) vervangen. Immers is dit onderdeel de oorzaak van de gevaarlijke situatie.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Feenstra Webcare

Heeft op 28 juni 2017 om 12:11 geantwoord

De werkzaamheden van de monteur zoals aangegeven door de firma Feenstra kloppen niet met wat er werkelijk is gebeurd. Er wordt gesteld dat de monteur de warmtewisselaar \"grondig gereinigd\"\" heeft. Dit is niet gebeurd en dit kan gestaafd worden door mij door opnames die gemaakt zijn door mij op het moment dat de monteur van de firma Suurmeijer vaststelde dat de warmtewisselaar gereinigd diende te worden om het co gehalte naar beneden te krijgen zodat de ketel weer door de keuring kon komen. Na het reinigen van de warmtewisselaar is gebleken dat het co gehalte op een acceptabel niveau lag en is de ketel goedgekeurd. Het advies van de monteur van Feenstra was het vervangen van de brander. Ook dit is een verkeerde diagnose geweest. De branderdruk is gemeten door de monteur van Suurtmeijer en deze gaf aan dat de brander prima functioneert.
Verder wil ik graag aangeven dat naar herhaalrijk vragen van mijn kant wat de werkzaamheden zijn geweest omtrent het onklaar maken van de ketel ik geen antwoord kreeg. De starre houding en het weigeren om aan te geven wat er aan werkzaamheden zijn gebeurd geven mij heel duidelijk de indruk dat de klant onder druk wordt gezet en dit is dan ook de reden voor mij geweest om een ander installatiebureau in te schakelen. Dat ik achteraf gelijk heb gekregen sterkt mij in de acties die ik heb ondernomen om deze klacht bij u neer te leggen. Om kort te gaan is er een verkeerde diagnose gesteld en is de warmtewisselaar niet goed gereinigd.

Alle klachten die gemeld zijn door gentle24859