Klacht: Afwijzing Particulier Contract

Marbo12 op 29 maart 2025 over Odido in de categorie Internet Diensten, Internetbedrijven, Telecomwinkels

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten

Mijn Klacht:

Op 5 maart 2025 wilde ik in een Ritel-winkel een nieuwe telefoon bestellen met abonnement bij Odido. De winkelmedewerkster deelde mij mede dat ik niet kredietwaardig was en kon dus het abonnement (kosten in totaal met nieuwe telefoon en abonnement € 27,50 per maand) volgens Odido niet betalen.
Ter plaatse heb ik contact opgenomen met Odido en na doorverbonden te zijn met drie verschillende afdelingen was de enige uitleg dat ze niet konden zien waarom dit krediet afgewezen was en als ze het konden zien, ze het mij niet mochten vertellen wegens privacyredenen.
Ik heb die middag direct mijn BKR bekeken en daar staat alleen mijn private leaseauto in de mogelijkheid tot € 500 rood staan bij mijn bank.
Ik kreeg een formulier mee van Ritel om de reden van afwijzing op te vragen. Dit heb ik op 7 maart opgestuurd naar Odido.
Op dinsdag 18 maart 2025 heb ik maar eens gebeld waar het antwoord bleef en de medewerker aan de telefoon gaf aan dat hij niet snapte dat ik geen krediet kreeg. Er stond geen enkele factuur open en ik ben al klant bij hen voor internet en tv. Ik moest de brief afwachten.
Uiteindelijk ontving ik op 27 maart maart 2025 de betreffende brief, waarop als verzenddatum stond 12-03-2025 en kenmerk ACR-97000.
Op deze brief stond als afzender de Afdeling Klantacceptatie Odido Netherlands B.V. zonder telefoonnummer, emailadres en en zonder contactpersoon.
Daarnaast vermelde de brief het volgende:
– Er is een kredietwaardigheidsonderzoek gedaan
– Op basis van de persoonsgegevens die je in de contractaanvraag hebt vermeld, geeft de uitkomst van de Inkomens- en Lastentoets aan dat het niet verantwoord is dat je een krediet aangaat

Op 27 maart heb ik wederom contact opgenomen met Odido, maar ook deze medewerker kon mijn vanwege privacyredenen geen informatie geven over de afwijzing.

Op grond van deze ervaringen heb ik geen klacht ingediend bij Odido.

Gewenste Oplossing:

Ik heb ondertussen een telefoon gekocht, maar het baart mij zorgen dat ik ( en met mij nog anderen, zoals ik op internet zie) zonder opgaaf van feitelijke gronden geen krediet of lening kan aanvragen. Dit zou voor problemen kunnen zorgen met mijn volgende leaseauto of andere kredieten die we steeds meet moeten en kunnen afsluiten.

Kort gezegd wil ik weten op welke gronden ik geen krediet kon ontvangen voor € 660 (24 x € 27,50).

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over Odido

Bericht van Robin van Klacht.nl

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over Odido nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door Marbo12