Klacht: NUON en maffiapraktijken

op 01 juli 2016 over Nuon in de categorie Energieleveranciers

Beste Nuon, cc gaslicht.com

U dreigt in uw email van gisteren reeds met incassokosten als ik niet voor vrijdag aanstaande betaald heb. Aangezien dit puur technisch al vrij moeilijk is om op tijd te betalen valt dit onder het nodeloos onder druk zetten van een klant en dus letterlijk uit- dan wel afpersing. Indien u geen gesplitste rekening kunt opmaken, kan ik niet controleren over welk deel ik de oude belasting en zaken betaal en over welk deel de nieuwe. Ik kan niet toveren en heb geen glazen bol om in te zien hoe u tot uw gemiddelde komt.

Misschien dat u ooit heeft gemeld dat u uit gaat van gemiddelde tarieven, maar ik heb u toch duidelijk gemaakt dat ik nu niet uit kan gaan van gemiddelde tarieven aangezien ik niet kan zien welke m3 en kwh met het ene en welk deel met het andere belast wordt. Elke dag dat u in verzuim blijft vraag ik u het 10 voudige van wat u ongetwijveld gaat vragen via incassotrajecten. Ik ben klein en u bent een groot akelig rotbedrijf dat de kleintjes er wel onder denkt te kunnen houden. Nou mooi niet, deze klant bijt terug, ook al werkt dit inderdaad enorm op mijn zenuwen en u zal het een grote worst wezen, ik zie u bij de rechter in dat geval. En zal dit de rechter ook duidelijk maken.

Want u kunt heel eenvoudig wel degelijk een gesplitste rekening maken, ik kan dat ook, maar moet dan van u kwh en m3 tot 1 januari krijgen en vanaf Zo kan ik controleren of u de juiste berekeningen uitvoert. Dit nalaten is onbegrijpelijk en zal een rechter u zeker kwalijk nemen. Op zo\’n korte termijn een herinnering sturen en dreigen met aanmaningen en incassokosten binnen nog geen 3 dagen is een techniek die de maffia toebehoort en niet een normaal Nederlands energie concern.

Indien ik vaste kosten heb maar ook belasting en andere zaken die op 1 januari veranderen, maakt Nuon een eindafrekening op met een gemiddeld tarief. Maar dit gemiddelde tarief kunnen ze niet voor mij terug berekenen, stellen zij stellig. Mijn stelling is dat ik moet weten hoeveel kwh en m3 gas ik heb verbruikt met de oude belasting en dergelijke en hoeveel kwh en m3 gas met de nieuwe belasting. Nuon stelt dit niet te kunnen:

\"Helaas is het niet mogelijk om een gesplitste energienota te maken. Wij hebben u eerder uitgelegd dat de energienota gebaseerd is op gemiddelde tarieven. Wij blijven bij ons standpunt dat wij een correcte energienota hebben gemaakt.\" einde verhaal en zoek het maar uit en nu meteen met gisteren een herinnering en de aankondiging dat als ik overmorgen nog niet betaald heb men een incassobureau op mij af stuurt\"

1 jaar geleden - Ik heb een email gestuurd naar Nuon over deze klacht.

Reactie van de melder van de klacht Jeroen van Dam

1 jaar geleden - ik zie mijn klacht niet online...

1 jaar geleden - Deze klacht is zojuist door Nuon in behandeling genomen

1 jaar geleden - We hebben bericht ontvangen dat Nuon een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Nuon

Heeft op 01 juli 2016 om 15:36 geantwoord

Reactie van de melder van de klacht Jeroen van Dam

1 jaar geleden - Er staat naar mijn gevoel veel maar dan ook veel te vroeg bij een klacht een groengekleurd "opgelost" vlaggetje, terwijl de klacht enkel in behandeling is genomen en in geen enkel opzicht is opgelost. De "Geboden Oplossing" hieronder is geen enkel opzicht een oplossing. Is het niet beter als ook de klager mede beslist of de klacht is opgelost? Nu is dit naar mijn idee toch het bedrijf dat dit beslist. Tenminste, dat is mijn idee en gevoel op dit moment in het proces. Ik zal nog even voor de zekerheid alles nalopen of de status van "opgelost" weer veranderd kan worden door mij als klager. Hier dus de zogenaamde "oplossing": Geboden Oplossing: Hallo Jeroen, Dank je wel voor je berichtjes op Klacht.nl. Je maakt absoluut je punt duidelijk naast je vraag aan ons. Ik vind het heel vervelend dat je zoveel moeite moet doen om een antwoord op je vraag te krijgen. Dat is zeker niet wat wij als ideaal zien. Je boosheid hierover snap ik heel goed. Je klacht hierover neem ik dan ook zeer serieus en met prioriteit op. Zojuist heb ik geprobeerd je telefonisch te bereiken. Dat is helaas niet gelukt. Heel graag geef ik je een inhoudelijke reactie. Via Klacht.nl en via een e-mail natuurlijk. Op basis van de gegevens in je bericht zie ik geen klantnummer op je naam staan, Jeroen van Dam. Er zijn ook huisnummers 19 met een extra toevoeging. Wil je mij laten weten op welke tenaamstelling het adres staat en eventueel het klantnummer? Je krijgt dan per omgaande een reactie van mij. Met groeten, Pauline, Nuon Webcare ---- NB, inmiddels heb ik zelf maar betaald, je wilt niet met incassobureau's te maken krijgen namelijk, dus zo heeft het grote bedrijf toch gewonnen. Ik heb inmiddels zelf wel een gesplitste rekening opgemaakt, met gegevens uit oude 2-maandelijkse statusoverzichten van Nuon zelf, over het verbruik, waarin ook de meterstanden van 1 januari tussenstonden. Die pdf's kon ik nu niet meer inzien in Mijn Nuon, net als de contract-, verbruiks-, termijn- en tariefgegevens niet meer beschikbaar waren, "omdat het contract was beëindigd". Een heel vreemde logica om klanten hun gegevens niet meer in te laten zien als het contract is verlopen maar men nog wel moet afrekenen! Nuon hoeft nu dus niet meer iets op te lossen voor mij persoonlijk. Ik wil hun wel nog vertrouwelijk en privé mijn klantnummer geven om hun de kans te geven na te gaan wat er is gebeurd. Maar ik wil dit via dit forum behandelen. Juist om dit openbaar aan de kaak te stellen. Ik wil namelijk nog wel graag antwoord op de vraag waarom Nuon weigert om een gesplitste rekening op te stellen waarmee de klant zelf kan controleren of de gemiddelden waarmee Nuon rekent wel kloppen. Dit is niet mogelijk zonder dat de klant weet wat de meterstand was op 1 januari 2016. En aangezien ik die meterstanden nu zelf heb gevonden in brieven van Nuon, betekent dat Nuon ook over die informatie beschikt. Waarom dan zo stellig beweren dat: "Helaas is het niet mogelijk om een gesplitste energienota te maken. Wij hebben u eerder uitgelegd dat de energienota gebaseerd is op gemiddelde tarieven. Wij blijven bij ons standpunt dat wij een correcte energienota hebben gemaakt." Dus! A. Het is gewoon mogelijk om een gesplitste energienota te maken. B. Nuon stelt dat het een correcte energienota heeft opgemaakt, maar weigert de gegevens te leveren zodat de klant zelf kan controleren of de nota correct is C. De reden dat ik zelf alles wil narekenen komt omdat men de verkeerde begindatum contract heeft gebruikt, men heeft zelfs zelf een boetebedrag van 99,99 euro uit de duim gezogen met de vermelding dat dat het bedrag is dat is betaald aan de vorige energieleverancier omdat het contract te vroeg was opgezegd. Ik heb zelf bewijs aan moeten leveren dat de vorige energieleverancier aangeeft dat er geen boete is gevraagd of nodig was en is betaald door Nuon. Het verzinnen van een nota met een (heel raar) bedrag van 99,99 euro is daarmee gewoon valsheid in geschrifte! D. Er is ook geen (juiste) datum in het register geplaatst waardoor mijn huidige leverancier dacht dat het contract meteen kon ingaan. Ik kreeg daardoor door Nuon een boete opgelegd van 100 euro ivm "het binnen de afgesproken tijd van 1 jaar opzeggen van mijn contract" E. Ik kreeg ook de welkomstbonus van 160 euro niet, omdat ik geen jaar lang een contract had gehad. Wederom moest ik zelf met een mail aan komen waarin Nuon zegt dat ook al ik geen volledig jaar bij hun zou zitten, ik toch de welkomstbonus zou krijgen. Tsja, toen zat het voor mij wel goed. MAAR hoeveel andere mensen zijn er wel de dupe van dit soort praktijken? Mensen die dit niet allemaal kunnen aantonen en het maar opgeven dan, en zo dus niet de 10% tariefkorting krijgen, een boete van 99,99 euro moeten betalen, een opzegboete bij Nuon zelf van 100 euro en ook nog eens de welkomstbonus mislopen door twijfelachtige praktijken. Samen met het feit dat ik ineens deze week woensdag de herinnering per email krijg en lees om te betalen binnen een termijn die technisch alleen mogelijk is als je zelf een rekening hebt bij ING, namelijk vandaag vrijdag 1 juli 2016, men de volgende dag pas komt met een uitleg die ik met feiten kan weerleggen, ik kan immers nu zelf wel een gesplitste rekening maken! (zie hierboven beginnend met "Helaas is het niet mogelijk..."). En men dreigt op 1 juli 2016, vandaag dus, meteen aanmaningskosten en incassokosten er bovenop te gooien. Dit is machtsmisbruik, niet klantvriendelijk, al helemaal niet klantgericht. Al ik daar een juiste reactie op ontvang is deze klacht pas opgelost, en anders lijkt het mij dat Klacht.nl zelf ook niet meer echt objectief is.

Heeft op 01 juli 2016 om 21:04 geantwoord

Er staat naar mijn gevoel veel maar dan ook veel te vroeg bij een klacht een groengekleurd \"opgelost\" vlaggetje, terwijl de klacht enkel in behandeling is genomen en in geen enkel opzicht is opgelost. De \"Geboden Oplossing\" hieronder is geen enkel opzicht een oplossing.

Is het niet beter als ook de klager mede beslist of de klacht is opgelost? Nu is dit naar mijn idee toch het bedrijf dat dit beslist. Tenminste, dat is mijn idee en gevoel op dit moment in het proces. Ik zal nog even voor de zekerheid alles nalopen of de status van \"opgelost\" weer veranderd kan worden door mij als klager.

Hier dus de zogenaamde \"oplossing\":

Hallo Jeroen,

Dank je wel voor je berichtjes op Klacht.nl.

Met groeten,
Pauline, Nuon Webcare

----
NB, inmiddels heb ik zelf maar betaald, je wilt niet met incassobureau's te maken krijgen namelijk, dus zo heeft het grote bedrijf toch gewonnen. Ik heb inmiddels zelf wel een gesplitste rekening opgemaakt, met gegevens uit oude 2-maandelijkse statusoverzichten van Nuon zelf, over het verbruik, waarin ook de meterstanden van 1 januari tussenstonden. Die pdf's kon ik nu niet meer inzien in Mijn Nuon, net als de contract-, verbruiks-, termijn- en tariefgegevens niet meer beschikbaar waren, \"omdat het contract was beëindigd\". Een heel vreemde logica om klanten hun gegevens niet meer in te laten zien als het contract is verlopen maar men nog wel moet afrekenen!

Dus!

A. Het is gewoon mogelijk om een gesplitste energienota te maken.
D. Er is ook geen (juiste) datum in het register geplaatst waardoor mijn huidige leverancier dacht dat het contract meteen kon ingaan. Ik kreeg daardoor door Nuon een boete opgelegd van 100 euro ivm \"het binnen de afgesproken tijd van 1 jaar opzeggen van mijn contract\"

Samen met het feit dat ik ineens deze week woensdag de herinnering per email krijg en lees om te betalen binnen een termijn die technisch alleen mogelijk is als je zelf een rekening hebt bij ING, namelijk vandaag vrijdag 1 juli 2016, men de volgende dag pas komt met een uitleg die ik met feiten kan weerleggen, ik kan immers nu zelf wel een gesplitste rekening maken! (zie hierboven beginnend met \"Helaas is het niet mogelijk...\"). En men dreigt op 1 juli 2016, vandaag dus, meteen aanmaningskosten en incassokosten er bovenop te gooien. Dit is machtsmisbruik, niet klantvriendelijk, al helemaal niet klantgericht.

Alle klachten die gemeld zijn door Jeroen van Dam