Klacht: Nooit behandelde klacht die ik via OVMelding.nl heb gedaan, d.d. 25/9

op 11 oktober 2017 over Arriva in de categorie Openbaar Vervoer

Copy paste:

Oude, niet beantwoorde klacht over rijstijl buschauffeur

Mevrouw/meneer,

Deze klacht dateert van 25/9, hij is niet in m’n OVMelding.nl-account terug te vinden en u beantwoordt hem niet, ook niet nadat ik u er nog een keer naar heb gevraagd via de mail. Ik vind dit heel vervelend. Hieronder nogmaals:

Vertrek zondag 24/9 rond 12.30 uur, Q-liner 300 uit Emmen, vanaf knooppunt Gieten, de rotonde op richting Groningen. Buschauffeur moet vol in de remmen omdat hij een naderend zwart busje van links volledig over het hoofd ziet.

Reconstructie: ik zit bij vertrek vanaf Gieten lekker m’n krant te lezen. Knal dan onverwachts met m’n hoofd en rechterknie op de stoel voor me en hoor voor in de bus een krachtterm. Van de chauffeur of een medereiziger. De mensen voor me in de bus kijken geschrokken om zich heen. Wat is er gebeurd? Ik zie een zwart busje, ik zit rechts in de bus, voor de Arriva-bus langs scheren en de afslag Veendam nemen. Ook m’n rechterwijsvinger voelt pijnlijk. Die zal even dubbelgeklapt zijn geweest om de beweging naar voren op de stoel voor me te breken. Wat is er gebeurd?

Ik begin de chauffeur te observeren en de busreizigers voor me: ik zit op de rij net voor de achteruitgang. Van krant lezen komt niks meer. De chauffeur praat honderduit met de passagier rechtsachter hem. Of dat voor de noodstop ook al zo was weet ik niet. Het kan ook zijn dat die met elkaar in gesprek zijn geraakt na die plotselinge rem-actie. Maar het ziet er amicaal uit. Heeft hij wel uitgekeken toen hij de rotonde op reed? Was hij toen ook al zo druk met die passagier in gesprek? Geen idee: maar je zou het bijna denken.

Het begint me te irriteren dat de chauffeur geen excuses maakt naar de buspassagiers, niet eens uitlegt waarom hij zo hard moest remmen en, vooral, niet bij z’n reizigers informeert of er ook ‘ongelukjes’ zijn gebeurd. Hij had, bijvoorbeeld, een kilometer na de rotonde even de picknickparkeerplaats op kunnen rijden om dat te doen. Of gewoon rijdend z’n microfoon kunnen pakken. Links voor me, ze zitten met hun tweetjes, zie ik een rood aangelopen studente die gaandeweg het vervolg van de rit rustiger wordt maar wel de hele weg naar Groningen aan haar nek zit te voelen. De chauffeur mijdt z’n achteruitkijkspiegel, zoekt ook geen oogcontact met z’n reizigers. “Niets gebeurd!”. Schaamt zich mogelijk. weet in ieder geval niet wat hij met de situatie aan moet of heeft een slecht korte-termijn-geheugen. Ik denk dat het simpelweg ‘negeren’ is: niks gebeurd en niemand trekt aan de bel. Toch?

Bij het verlaten van de bus in Groningen heb ik geen direct contact met de chauffeur gezocht. U begrijpt wellicht waarom. Ik wilde er geen gedoe over. Hij zou het, gezien z’n gedrag gedurende de rit, toch weg gebagatelliseerd hebben.

Ik neem de moeite om deze melding te schrijven omdat er mogelijk klachten van medereizigers komen. Bijvoorbeeld van die studente die het hele vervolgstuk zo met haar nek zat te frummelen. Mijn irritatie zit vooral in het gedrag van de chauffeur nadat hij vol in de remmen moest. Niets gebeurd! Daar moet hij een opmerking over krijgen. Dat kan echt niet.

Ik hoop voor die studente dat het goed met haar is afgelopen. Of er ook andere dingen in de bus zijn gebeurd weet ik niet. Ik heb, bijvoorbeeld, niks meegekregen van de mensen die achter me zaten. Van mijn wijsvinger heb ik geen last meer, m’n knie voel ik nog wel. Maar dat is ook niet raar als je een flinke klap op je knieschijf krijgt. Ik ga er van uit dat dat ook wel zal wegtrekken. Heb er bij het lopen gelukkig weinig last van.

Vriendelijke groet,

John Dekker
Houtweg 129
7823 PG EMMEN

Als ik enige vorm van reactie krijg op m'n ingediende klacht.
Ik word nu alleen maar bozer en bozer.
Dit lijkt een klachtenregeling voor de bühne te zijn.

1 maand geleden - Ik heb een email gestuurd naar Arriva over deze klacht.

1 maand geleden - Deze klacht is zojuist door Arriva in behandeling genomen

Arriva

Heeft op 11 oktober 2017 om 22:40 geantwoord

Beste John Dekker,

Niet leuk om te lezen dat dit je ervaring is geweest tijdens je reis en je via OVMelding.nl geen reactie hebt ontvangen.

In je bericht geef je aan dat je op 24/9 in Q-liner 300 uit Emmen zat en de chauffeur onverwachts moest remmen. Een aantal reizigers waaronder jijzelf hebben zich pijn gedaan hierdoor en de chauffeur deed alsof er niks aan de hand was. Begrijpelijk dat je hier een melding van maakt. Helaas is Qliner 300 een bus die gereden wordt door Qbuzz GD. Ik wil je dan ook adviseren om je klacht door te geven aan Qbuzz https://qbuzz.nl/GD/lijn/g300.

Daarnaast geef je ook aan dat je geen reactie hebt ontvangen via OVMelding.nl. Het klopt inderdaad dat je daar geen reactie op hebt ontvangen. Deze website is bij ons niet bekend en daar reageren wij dan ook niet op klachten. Wie de beheerder en wat de insteek van deze website is weet ik niet. Wij zijn als bedrijf niet aangesloten bij deze website en wij reageren niet op klachten die via deze website gemeld worden.

Ik hoop dat Qbuzz je verder kan helpen met je klacht.

^LH
Arriva Webcareteam