Klacht: Nieuwbouwwoning krijgt geen breedbandinternet

op 17 oktober 2016 over KPN in de categorie Alles-in-1

Voor onze nieuwbouwwoning op adres Vlasstraat 28, 6093EG te Heythuysen, ben ik al enige tijd bezig om een degelijke aansluiting aan te vragen t.b.v. internet en TV.
Als klant van KPN was mijn wens dat ik van dezelfde diensten gebruik kon maken als voorheen op mijn vorige adressen, vandaar dat ik ook er vanuit ben gegaan dat KPN dit ook kan realiseren. Echter, tot op dit moment biedt KPN mij op het nieuwe adres niet meer dan een koperaansluiting met een maximale snelheid van 7 M/bit, waarbij TV kijken op 2 plekken niet mogelijk zou zijn.
Onze woning is gelegen in de bebouwde kom, waarbij buren en achterburen voorzien zijn van Glasvezel. De woning ligt weliswaar aan de rand van de bebouwde kom (er dus wel nog binnen), maar buurwoningen die wat verder weg gelegen zijn, hebben in ieder geval via VDSL ook snelle verbinding.
Vreemd genoeg is dit voor ons adres NIET het geval. Geen glasvezel mogelijk en geen VDSL. Op allerlei manieren heb ik al contact gehad met diverse afdelingen van KPN en Reggefiber, met telkens hetzelfde resultaat. Geen upgrade gepland voor VDSL en glasvezel niet mogelijk omdat we buiten het zogenaamde ‘aansluitgebied’ van Reggefiber zitten. Onderstaand plaatje geeft weer hoe het nu lijkt te zijn voor mijn locatie (rode marker):
Het glasvezelverhaal is zeer apart te noemen, te meer omdat de straat waar wij ons nieuwbouwhuis realiseren, deel uitmaakt van het nieuwbouwplan Bevelanden. Hier is een aantal jaren terug glasvezel gerealiseerd, waardoor buren en achterburen van ons glasvezel hebben. Nieuwe huizen in die wijk worden ook van glasvezel voorzien. Deze liggen aan de andere kant van onze straat. Waarom wij dan buiten de boot vallen is mij een raadsel…De relatie KPN-Reggefiber (ook KPN) is voor de consument sowieso een apart iets, want beiden stuurden me ieder keer weg naar de ander. Dat kan écht niet zo!
Ik heb uiteindelijk vervolgens een haalbaarheidsonderzoek kunnen laten instellen door KPN maar dit had als uitkomst dat we voor 5000 euro aangesloten konden worden, een bedrag dat voor een particulier volstrekt belachelijk is. Zeker wanneer we weten dat aan de andere kant van de straat huizen voor een fractie van die prijs (of zelfs geen kosten!) een aansluiting kunnen krijgen.
Buitengewoon frustrerend is ook dat ik met bovenstaand verhaal bij iedere afdeling van KPN uiteindelijk weggestuurd wordt met het resultaat van een en dezelfde postcode check tool.
“Nee, ‘Digitenne’ is niet mogelijk voor uw eventuele 2e tv”. “Nee, u valt niet binnen het glasvezelgebied”. “Nee, er is geen upgrade gepland voor ADSL”. “Nee, u woont niet in een buitengebied, dus voor een 4G modem komt u niet in aanmerking”. (al lost dat laatste mijn wens ook niet op).
Blijkbaar is het zo dat, anno 2016, er bij een nieuwbouwwoning in de bebouwde kom, nog steeds standaard koperleiding wordt gelegd wanneer om een aansluiting wordt gevraagd. Hier moet toch ook een vergunning voor aangevraagd worden en een aannemer voor aan het werk gezet worden? Waarom dan niet gelijk iets in de grond leggen wat van deze tijd is? Of op zijn minst zorgen dat over koper een zo snel mogelijke verbinding gerealiseerd wordt met de techniek van vandaag? Het betreft een nieuw te leggen aansluiting nota bene! Als ik een nieuwe telefoon krijg bij een abonnement, geven ze me toch ook geen Nokia 3210 met techniek uit 1999 (maar wel nieuw uit de doos)?
Mijn klacht:
KPN lijkt mij niet te waarderen als klant en doet voor mijn gevoel niet die extra stap om de dienstverlening op een peil te houden die acceptabel is voor deze tijd. Het wijzen naar elkaar door KPN en Reggefiber is frustrerend en leidt tot niets. Is het beleid nu zo dat mensen zoals ik in de armen een concurrent als Ziggo worden geleid door KPN?

Een betaalbare breedband internetaansluiting, glasvezel of VDSL. Dus of Reggefiber of KPN hier mee aan de slag gaat, maakt niet uit.

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst over deze klacht over KPN

1 maand geleden - Ik heb een bericht op Twitter geplaatst dat deze klacht over KPN nog niet in behandeling is genomen.

Alle klachten die gemeld zijn door wim.tummers@kpnmail.nl