Klacht: Netwerk niet veilig (omleiding hackers)

Timboektoetoe op 15 oktober 2021 over Simpel in de categorie Mobiele Telefonie

Geachte mevrouw, mijnheer,

Mijn klacht is dat simpel niets doet ana het feit dat mijn mobiele telefonie en data wordt omgeleid door hackers (rotaryclub en vanuit overheidswege).
Hierdoor zijn er extra kosten in mijn rekening gebracht waar ik niet mee akkoord kan gaan. Dit is nu opgelopen tot een €200 over enkele maanden.

Vergoeding verbruik extra kosten en veilig netwerk voor mobiele telefonie en data.
Dit is per wet mogelijk, ongeacht of de rotaryclub/vanuit overheidswege ik wordt benadeeld. Maw vergoeding van de extra kosten welke niet mijn verantwoordelijkheid zijn en mijn schuld en tevens opheffing van omleiding van mobiele telefonie en data.

3 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Simpel over deze klacht.

3 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Simpel in behandeling genomen

Bericht van Simpel

3 maanden geleden - Beste meneer, mevrouw, Begrijpelijk dat je vragen hebt over je verbruik. Veiligheid staat bij ons hoog in het vaandel, daarom doen we er alles aan om het netwerk optimaal te beschermen. Iets wat ook lukt en waar we tevreden mee zijn. De kans op een hack is hierdoor minimaal tot uitgesloten. Met het oog op de veiligheid werken wij ook niet mee aan omleidingen op welke manier dan ook. Vanwege bovenstaande is dat ook uitgesloten als oorzaak van de extra kosten. We maken gebruik van een nauwkeurig meetsysteem, via dat systeem wordt op het netwerk geregistreerd welk verbruik er via jouw simkaart plaatsvindt. Indien je met dat verbruik boven je vaste maandelijkse tegoeden uitkomt dan wordt dat verbruik volgens het vooraf overeengekomen buitenbundeltarief in rekening gebracht. Extra kosten kunnen daarnaast ook ontstaan door bijvoorbeeld het bestellen van extra opties, denk hierbij aan een MB-aanvuller. Om deze te bestellen is er altijd een handeling vanuit jou als eindgebruiker nodig. Om inzicht in het verbruik te krijgen raad ik je aan om je facturen en factuurspecificaties te raadplegen om te zien hoe de gefactureerde bedragen zijn opgebouwd. Wil je meer inzicht in bijvoorbeeld je internetverbruik dan raad ik je aan om een datamanager in te stellen of te downloaden. Met een datamanager heb je meer zicht op wanneer je data verbruikt, hoeveel je verbruikt en met welke processen en/of apps je data verbruikt. Om ongewenste buitenbundelkosten te voorkomen kan je in het geval van je internetverbinding MB-aanvullers aanschaffen om je tegoed mee aan te vullen. Daarnaast kan je een Plafond voor je gehele abonnement instellen. Met het Plafond stel je een maximumbedrag per maand in en kan je niet over dat bedrag heen. Je abonnement wordt bij het bereiken van het ingestelde limiet geblokkeerd voor het maken van buitenbundelkosten terwijl de resterende tegoeden binnen je bundel nog te gebruiken zijn. Vanwege de bovenstaande redenen, kunnen wij je niet tegemoetkomen in de kosten die je eerder hebt gemaakt. Hopelijk geven de tips je wel de mogelijkheid om ongewenste kosten in de toekomst te voorkomen. Ik wens je een fijne dag toe. Groetjes, Mike

Reactie van de melder van de klacht Timboektoetoe

3 maanden geleden - Geachte medewerkster, medewerker van simpel, Wat u voorschrijft bevestigd niet extra kosten tijdens een sim hack. Met andere woorden indien iemand via jouw simkaart extra data afneemt. Dat merkt simple niet in de wijze die u omschrijft. Hierdoor is uw antwoord onvoldoende onderbouwd inzake het hacken van een smartphone of hacken van de Sim kaart. Met vriendelijke groet, Jacco de Keizer

Bericht van Simpel

3 maanden geleden - Beste Jacco de Keizer, Bedankt voor je respons. Die specifieke wijze is hierbij niet aan de orde. Een hack van de simkaart is namelijk nagenoeg onmogelijk. Personen met kwade intenties kunnen hooguit een proces van sim-swapping proberen, hier werken wij echter niet aan mee. Om sim-swapping mogelijk te maken is namelijk medewerking van de klantenservice nodig of moet iemand toegang tot je Mijn Simpel account hebben. Om sim-swapping te voorkomen stellen we bij ieder contactmoment een aantal controlevragen om er zeker van te zijn dat we met de juiste persoon te maken hebben. Hierdoor komt een kwaadwillend persoon niet aan een simkaart met jou telefoonnummer. Daarnaast kan er bij het abonnement maar één simkaart geactiveerd staan. Op het moment dat er een sim-swap wordt uitgevoerd komt zodoende de verbinding op jouw simkaart te vervallen. Het hacken van hardware, in dit geval een telefoon, is wel een optie. Dat is echter iets waar wij als provider zijnde geen invloed op hebben. Het hacken van de telefoon kan op allerlei verschillende manieren, denk bijvoorbeeld aan een hack van je toestel wanneer je met een openbaar wifi-netwerk verbonden bent. Een hack kan ook plaatsvinden doordat er een virus of malware op je telefoon geïnstalleerd wordt. Dat laatste gebeurt vaak na het klikken op een risicovolle link of het downloaden van een programma. Ik wens je een fijne dag toe! Met vriendelijke groet, Mike

Reactie van de melder van de klacht Timboektoetoe

3 maanden geleden - Beste Mike, Bedankt voor de uitleg vanuit Simpel. Echter, zie ik derhalve gaten welke door jullie en politie eveneens gedicht kunnen worden. Bij een interruptie en of doorlussen van het mobiele netwerk door ethische hackers om zodoende de identiteit van de hacker niet kenbaar te maken, moet het voor zowel simpel als politie zijn te achterhalen hoe het mobiel netwerk is doorgelust. Ik kan met behulp van applicaities zien dat mijn mobiele telefoon is doorgelust en derhalve via erkende en unieke zendmast identificatie nummers dit perfect kan worden achterhaald. Dit heeft Simpel nog niet uitgevoerd of getest en kan men volledig controleren tot en met de connectie van de SIM kaart. Mijn inziens is de klachtafhandeling nog niet volledig te benoemen. met vriendelijke groet, Jacco de Keizer

Bericht van Simpel

2 maanden geleden - Beste Jacco de Keizer, Bedankt voor uw reactie. De situatie die u omschrijft is echter niet mogelijk. Er is geen sprake van een hack of doorlussen van de verbinding. Zoals eerder vermeld is een eventuele hack van de telefoon mogelijk, maar hebben wij hier als provider geen invloed op. Het beveiligen van uw telefoon is eigen verantwoordelijkheid. Met vriendelijke groet, Laila Simpel

1 maand geleden - We hebben bericht ontvangen dat Simpel een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Simpel

Heeft op 13 december 2021 om 12:02 geantwoord

Goedemorgen,
Op 1-10-21 heeft u een klacht ingediend over de veiligheid van het netwerk.
Graag vernemen wij of uw klacht naar tevredenheid is afgehandeld en of u verder nog vragen of opmerkingen heeft.
Wanneer u geen verdere vragen meer heeft, verzoeken wij u vriendelijk om de klacht af te sluiten en ons eventueel te beoordelen over de afhandeling.
Een fijne dag toegewenst.
Groet, Simpel

Alle klachten die gemeld zijn door Timboektoetoe