Mijn Klacht:
Eind 2009 ben ik in mijn nieuwe huis komen wonen en klant geworden van de NEM. De begin-meterstanden zijn genoteerd bij het betrekken van de woning. In 2010 ben ik niet gevraagd om meterstanden op te nemen….naar nu blijkt zijn de meterstanden toen door NEM zelf geschat.(volgens de factuur zouden ze zijn opgenomen door een medewerker, maar ik heb nooit iemand gezien). Ik hoefde niet bij te betalen, dus dan ben je in deze dure tijden ronduit tevreden. Hoe groot was de schok toen ik eind 2011 maar liefst €1350,– bij moest betalen en mijn maandelijks voorschot met bijna 50% werd verhoogd! Een herinnering en vele telefoontjes later (met telkens andere medewerkers die je telkens opnieuw het hele verhaal kunt doen) sta ik als alleenstaande moeder met een minimuminkomen voor de opgave om in totaal €1600,– op te hoesten. Volgens de ene medewerker is een betalingsregeling mogelijk in maximaal 6 termijnen, volgens een andere in 10 termijnen. Beide regelingen zijn voor mij niet toereikend. Natuurlijk betaal ik, de energie is immers ook verbruikt…maar ik kan een dergelijk bedrag niet zomaar maandelijks vrijmaken. Ik dien bij deze een klacht in omdat de NEM niet bereid is om een passende regeling met mij te treffen, terwijl ik onverwacht met een schuld wordt geconfronteerd doordat de NEM zelf mijn verbruik van 2009 -2010 extreem fout heeft ingeschat: electraverbruik 60% te laag en gasverbruik 50% te laag.
Ik ben graag bereid om tot een regeling te komen, maar dan wel 1 die past bij mijn mogelijkheden. Vanwege de misschatting van NEM zelf, verwacht ik begrip voor mijn situatie.
Gewenste Oplossing:
Een passende betalingsregeling. Daarnaast zou het, om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen, goed zijn wanneer de schattingen door NEM meer gebaseerd zijn op de realiteit.
