Klacht: Misleidende abonnementperiode

op 01 augustus 2016 over Sanoma in de categorie Media

In september vorig jaar een abonnement afgesloten voor VT wonen. Er werd geadverteerd met een abonnement voor een jaar; 12 nummers. Ik had destijds voor mezelf geagendeerd om op 1-8 te bellen om het blad op te zeggen, om te voorkomen dat het automatisch verlengd werd.

Afgelopen week – vlak voor de agendering om op te zeggen – ontving ik een acceptgiro i.v.m. verlenging van abonnement tot januari 2017.

Ik heb daarom vandaag direct met de klantenservice gebeld. Nu blijkt dat de frequentie van het verschijnen van het blad is gewijzigd naar 14 nummers per jaar. De abonnementstermijn van 12 nummers is dus afgelopen week verlopen en derhalve wordt mijn abonnement automatisch verlengd. Ik vind dit erg misleidend en verkeerde reclame. In de kleine lettertjes van de lezersservice achterin het blad is opgenomen dat het blad 14 keer per jaar verschijnt, maar daar wordt je 1. niet op gewezen en 2. er staat ook niet bij wanneer je het dan ontvangt (en dus weet je niet wanneer je dan op tijd bent om op te zeggen).

Mevrouw gaf telefonisch aan dat ze nu wel peer maand kan opzeggen, maar dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Dit staat NIET in de welkomstmail die ik vorig jaar ontving. Daarin staat dat het abonnement na verlopen maandelijks opzegbaar is. Maar er wordt niet gesproken over extra kosten die hieraan verbonden zijn.

Als ik nu direct wil opzeggen, dan betaal ik nog ca € 12,50. namelijk de kosten voor 1 maand verlenging en de extra kosten voor maandelijkse opzegging. Van dit geld zou ik in de winkel 2 losse nummers kunnen kopen. Een erg dure laatste maand dus!!

Daarnaast probeer de de telefoniste me nog een nieuw abonnement aan te smeren, door te zeggen dat ik dan voordeliger uit was. Als ik bv nu koos voor een Linda voor een half jaar voor € 28,- dan zou ik goedkoper zijn dan wanneer ik het komende hafl jaar 1x een los nummer zou kopen. Een simpele rekensom leert mij dat dit NIET het geval is. Verschil tussen de € 28,- die ik dan betaal en den € 12,50 die ik nu betaal om van ze af te komen, is toch écht fors meer dan het bedrag dat ik moet betalen voor 1 los nummer……

Oplichters zijn het!

Ik zou graag kosteloos mijn abonnement opzeggen; dus een creditnota ontvangen van de nieuwe factuur die ik n.a.v. mijn gesprek ga ontvangen voor de opzegging van het abonnement.

5 maanden geleden - Ik heb een email gestuurd naar Sanoma over deze klacht.

5 maanden geleden - Deze klacht is zojuist door Sanoma in behandeling genomen

5 maanden geleden - We hebben bericht ontvangen dat Sanoma een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Sanoma

Heeft op 03 augustus 2016 om 12:40 geantwoord

Beste mevrouw Van Wijngaarden,

Erg jammer dat het zo is gelopen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Wij hebben het voor u nagekeken en wij zien dat het abonnement per direct is stop gezet, zonder de kosten van €12,50. Er staat dus geen bedrag meer open.

Sanome Webcare Team

Alle klachten die gemeld zijn door Irene van Wijngaarden