Klacht: Misleid door medewerkster Oxxio aan telefoon en onduidelijke gang van zaken omtrent betaalafspraak

Vervelend_zeg op 04 oktober 2015 over Oxxio in de categorie Energieleveranciers

Nieuwe klacht
In behandeling
Klacht opgelost
Klacht afgesloten
Oxxio has resolved this complaint
Klacht opgelost op 9 oktober 2015
Reactie van het bedrijf:

Beste ‘Vervelend_zeg’, Zoals beloofd, kom ik graag terug op je klacht over de incassoprocedure en de telefonische contacten. We hebben besloten de incassoprocedure te staken en het dossier bij de deurwaarder kosteloos te sluiten. Ik ben het namelijk met je...

Bedrijf Oxxio
Status Opgelost
Datum 4 oktober 2015

Een klant van Oxxio ontving op 1 oktober 2015 een 'laatste kans' brief van Groenewegen Deurwaarders over een betaling, terwijl hij en zijn vrouw altijd op tijd betalen. Tijdens een telefonisch gesprek met een medewerkster van Oxxio bleek dat zij een betaalafspraak uit maart niet waren nagekomen, die betrekking had op de jaarafrekening van 2014. De klant was verrast, omdat hij dacht dat de afspraak om in twee termijnen te betalen geregeld was.

Mijn Klacht:

Op 1 oktober 2015 vonden mijn man en ik tot onze verbazing een brief van Groenewegen Deurwaarders op de deurmat met een ‘laatste kans’ melding over een betaling aan Oxxio. Daar wij trouwe klanten zijn en altijd netjes betalen hadden we geen idee wat er aan de hand was. Meteen Oxxio gebeld (1 oktober 17.25 uur, gesprek van 16 min) en gevraagd naar deze brief. Daar wist een vrouwelijke medewerker met een Limburgs accent ons te vertellen dat wij een betaalafspraak uit maart (!) niet waren nagekomen. Deze betaalafspraak had betrekking op de jaarafrekening 2014. Mijn man heeft toentertijd via de telefoon met Oxxio afgesproken dat deze in twee termijnen betaald zou mogen worden per automatische incasso, naast de reguliere maandelijkse afschrijvingen. Ervan uitgaande dat het daarmee geregeld zou zijn en deze termijnen allang geïncasseerd zouden zijn, zijn wij niet lang daarna verhuisd en hebben wij netjes ons nieuwe (lever- en correspondentie) adres doorgegeven aan Oxxio. De medewerkster aan de telefoon claimt echter dat de bevestiging van de betaalafspraak evenals de melding dat het dossier overgedragen zou worden aan een deurwaarder naar het oude adres en ons e-mailadres gegaan zou zijn. Zij voegde daaraan toe dat betaalafspraken aan een adres zijn gekoppeld en niet aan een klant, gek genoeg. Onderzoek wijst overigens uit dat er géén brieven op ons oude adres zijn aangekomen (we hebben contact gehad met de nieuwe bewoner) en tevens zijn er geen e-mails over een dossieroverdracht ontvangen. Wel hebben we een hoop e-mails over meterstanden en aanbiedingen van Oxxio. Daarnaast kwam de medewerkster erachter dat ons oude adres nog stond geregistreerd als correspondentieadres. Ze kon niet aangeven wanneer de e-mail was verstuurd, want het systeem had een storing. Samengevat: na het telefonisch overeen komen van de betaalafspraak in maart hebben wij niets, maar dan ook niets, van Oxxio vernomen over het uitblijven van de betaling. De laatste-kans brief van Groenewegen was het eerste bericht daarover. De medewerkster bood haar excuses aan voor het foute adres, waarop wij vroegen of zij dit gegeven wilde mailen aan ons zodat wij aan Groenewegen konden laten zien dat wij niet hadden kunnen weten dat het bedrag niet betaald zou zijn, aan de hand van communicatie met Oxxio. De medewerkster reageerde daarop door aan te geven dat zij deze mail direct zou versturen. Dit gesprek verliep overigens niet prettig, de medewerkster was bot, geïrriteerd en verschafte – achteraf gezien – informatie die niet klopte. Na advies ingewonnen te hebben van een familielid die bij een incassobureau werkt en het uitblijven van de beloofde e-mail, hebben we niet veel later opnieuw gebeld (1 oktober 18.47 uur, gesprek van 13 minuten) met de vraag of het dossier teruggenomen zou kunnen worden zodat we alsnog konden betalen maar dan zonder de hoge incassokosten. De medewerkster die we toen aan de lijn kregen, opvallend genoeg met exact dezelfde stem, zei dat ze dat zou proberen te regelen de volgende dag als de afdeling crediteuren bereikbaar zou zijn. Op mijn vraag of er in de memo genoteerd stond dat we een e-mail met excuses zouden krijgen, vertelde de medewerkster dat er niets stond over een e-mail. Met haar dus de afspraak gemaakt dat we op 2 oktober gebeld zouden worden over een mogelijke dossierterugname.
Helaas hoorden we op 2 oktober niets van Oxxio, waardoor we besloten wederom zelf te bellen in de avond (2 oktober 18.43 uur, gesprek van 23 minuten) en we een aardige en begripvolle dame aan de telefoon kregen. Zij wist, tot onze verbazing, te vertellen dat er in de vorige memo’s zowel niet was vermeld dat we een e-mail zouden krijgen als dat we teruggebeld zouden worden. We realiseerden ons toen dat we tijdens de eerste twee telefoongesprekken mogelijk een en dezelfde jongedame aan de lijn hadden gehad, die in beide gesprekken niet de intentie heeft gehad om tegemoet te komen aan de afspraken die ze met ons had gemaakt. In het derde gesprek kregen we te horen dat dossierterugname niet mogelijk zou zijn, maar dat Oxxio wel bereid zou zijn om op maandag 5 oktober (morgen dus) een e-mail te sturen met daarin een bevestiging dat het juiste correspondentieadres pas vorige week is aangepast en dat Oxxio daar een fout heeft gemaakt. We hopen dan ook dat deze e-mail niet uitblijft.

Niet alleen voelen we ons bedonderd door de onvriendelijke dame van de eerste twee gesprekken omdat we door haar toedoen maar liefst 3 lange gesprekken met Oxxio hebben moeten voeren met hoge kosten, ook hebben we nog een aantal vragen die onbeantwoord zijn gebleven:

1) Waarom zijn de betalingen in eerste instantie niet door Oxxio geïncasseerd?
2) Hoe kan het dat Oxxio een betaalafspraak maakt maar op geen enkele manier contact zoekt als deze niet nagekomen worden? Kortom, kan Oxxio laten zien dat- en wanneer er brieven en e-mails zijn verstuurd?
3) Is het normaal beleid dat er een mailtje wordt verstuurd aan een klant met een mededeling dat het dossier naar een deurwaarder gaat?
4) In hoeverre is een betaalafspraak van kracht als er geen enkele vorm van bevestiging daarvan is gecommuniceerd?

Gewenste Oplossing:

- Als de medewerkster van de eerste twee gesprekken aangesproken wordt op haar uiterst onprofessionele en onbeschofte gedrag
- Als Oxxio kan laten zien wanneer en waarheen er berichten aan ons zijn verstuurd met herinneringen of aanmaningen of andere mededelingen over het uitblijven van de betalingen
- Als Oxxio het dossier terugneemt en ons het hoofdbedrag laat betalen zonder incassokosten, we blijven immers gewoon netjes betalende klanten en weten dat we dit hoofdbedrag schuldig zijn
- Als Oxxio de kosten voor het bellen naar een 0900 nummer voor tenminste twee gesprekken vergoed, aangezien het met één gesprek opgelost had kunnen zijn

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Ik heb een email gestuurd naar Oxxio over deze klacht.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door Oxxio in behandeling genomen

Bericht van Oxxio

10 jaren geleden - Beste 'Vervelend_zeg', Bedankt voor het delen van uw klacht. Ik kan me voorstellen dat u niet tevreden bent over de gang van zaken. Ik heb uw klacht in behandeling genomen. U ontvangt spoedig een reactie van ons. Met vriendelijke groet, Robin, medewerkster Oxxio

Reactie van de melder van de klacht

10 jaren geleden - Beste Robin. Fijn dat u de klacht in behandeling neemt. U mag daaraan toevoegen dat ook de jongedame uit het derde gesprek, haar belofte niet is nagekomen.

Bericht van Robin van Klacht.nl

10 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat Oxxio een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

Oxxio

Heeft op 09 oktober 2015 om 09:44 geantwoord

Geboden Oplossing:

Beste ‘Vervelend_zeg’,

Zoals beloofd, kom ik graag terug op je klacht over de incassoprocedure en de telefonische contacten. We hebben besloten de incassoprocedure te staken en het dossier bij de deurwaarder kosteloos te sluiten.
Ik ben het namelijk met je eens dat het in deze situatie niet gepast is, om de procedure voort te zetten. Ik bied je ook onze excuses aan voor de manier waarop je bij ons te woord bent gestaan.

Het openstaande saldo bedraagt bij ons 107,81 euro. Dit is enkel het bedrag van de eindnota, zonder incassokosten. Om je tegemoet te komen in de telefoonkosten en ter compensatie van het ongemak, brengen we hierop 20 euro in mindering. Vriendelijk verzoek om het resterende bedrag van 87,81 euro zo snel mogelijk aan ons over te maken. Graag verneem ik wanneer je dit bedrag aan ons kunt voldoen, zodat ik daar rekening mee kan houden.

Ik hoop hiermee je klacht naar tevredenheid te hebben afgehandeld en zie je reactie graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Robin, medewerkster Oxxio

Reactie van de melder van de klacht

10 jaren geleden - Beste Robin, Omdat Groenendaal ons maximaal drie dagen heeft gegeven na ontvangst van de brief om te betalen, hebben wij - in afwachting van jullie reactie - hen betaald. We hadden namelijk geen vertrouwen meer in een snelle afhandeling van het dossier en wilde voorkomen dat er nog meer consequenties zouden zijn. U kunt zich voorstellen dat Groenendaal niet twee weken wacht vanwege een mededeling dat we een klacht hebben ingediend. Het zou dan ook fijn zijn als jullie de incassokosten, evenals een mindering van €20 zouden kunnen terugstorten naar onze rekening vanwege de telefoonkosten. Mocht u bevestigd willen zien dat we een betaling aan Groenendaal hebben gedaan, dan kunnen we u een printscreen doen toekomen. Ik vind dat u een goede oplossing hebt geboden, graag ontvang ik van u nog een reactie over dit bericht. Met dank.

Vervelend_zeg

Heeft op 12 oktober 2015 om 17:17 geantwoord

Goede oplossing, echter aan de late kant. Omdat (door Oxxio) niet aan de gerechtsdeurwaarder is doorgegeven dat een klacht van onze kant werd onderzocht door Oxxio, en we eerder te horen kregen van Oxxio dat een dossier niet teruggenomen kon worden hebben wij moeten betalen inclusief incassokosten om het niet verder op te laten lopen. Een oplossing is voor ons dan ook pas realistisch als we de incassokosten terugkrijgen evenals een tegemoetkoming in de telefoonkosten.

Reactie van de melder van de klacht

10 jaren geleden - Beste Oxxio, Ondanks dat door jullie is aangegeven dat de klacht is opgelost, is dat niet het geval. Graag ontvangen we nog een reactie van jullie op ons laatste bericht. Met dank.

Alle klachten die gemeld zijn door
💡

Tip van onze consumentenexpert

Bij geschillen met uw energieleverancier kunt u naar de Geschillencommissie Energie. Leveranciers mogen geen onredelijke opzegboetes rekenen en moeten transparant zijn over tarieven.

Bron: ACM / Geschillencommissie Energie