Klacht: Maandtraject met een anonieme OV-chipkaart

op 03 februari 2014 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Ik heb bij de NS een anonieme OV kaart gekocht. Met deze kaart heb ik aan de machine een maand traject gekocht. Hiervoor moest ik het nummer van de OV kaart opgeven. Dit ging verder allemaal prima, geen meldingen of wat dan ook.

Eenmaal in de trein zegt een conducteur dat dit niet mag. Een maand traject mag alleen worden aangeschaft met een persoonlijke OV kaart. Hier wordt NERGENS melding van gemaakt en de kaart machine accepteerde de code op de anonieme OV kaart. Ook wordt mij verteld dat ik de volgende keer of bij de conducteur een kaartje moet kopen of een boete krijg. Volgens de conducteur moet ik alsnog een persoonlijke OV kaart kopen en mijn gekochte maand traject moet ongeldig worden verklaard.

Ik vind dit nogal asociaal. Ik heb gewoon betaald en ik wens anoniem te blijven. Er wordt nergens aangegeven dat dit niet mag. Zelfs op de NS site zie ik dit nergens staan. Wat mij betreft heb ik gewoon betaald voor een vervoersbewijs en heb ik het recht anoniem te kunnen reizen. Als de NS perse wil dat ik een persoonlijke OV kaart gebruik in combinatie met een maand traject dan betaalt de NS ook maar een nieuwe. Ook het ongeldig laten maken van mijn bestaande maand traject vind ik totaal onbespreekbaar.

Er zit iemand in de trein en die laat een kaartje zien waar voor is betaald. Ingewikkelder dan dit behoord het niet te zijn. Wie heeft betaald en hoe, doet niet eens ter zake.

En wat ik dan helemaal bizar vind, is dat ik sinds september op deze manier reis en dat hier nog niemand wat van heeft gezegd.

Ricardo Minnaard

1. Of gewoon kunnen reizen met mijn gekochte anonieme OV-chipkaart en gekochte maand traject. Eventueel een schriftelijk bewijs welke ik aan de conducteur kan laten zien, mocht ik hem nog eens tegenkomen zodat ik geen boete krijg. Hij is de enige tot dusver die hier moeilijk over doet. Of hij nou gelijk heeft of niet, intern weet men het dus blijkbaar ook niet of wordt er door de andere conducteurs niet naar gehandeld.

2. Ik lever mijn anonieme OV-chipkaart en maand traject in en de NS voorziet mij van nieuwe. Ik ga dus niets ongeldig laten verklaren, ik heb er voor betaald, (voer hier een scheldwoord in)!! Verder moet dit duidelijk overal worden vermeld, niet alleen ergens verborgen op de site. Ook de kaart machine moet dit vermelden en als het mogelijk is blokkeren. Je kunt iemand niet een kaart en maand traject laten kopen en dan achteraf zeiken dat dit niet ok is.

Ik voel mij behoorlijk beledigt door de discussie met de conducteur. Ik ben een betalende klant en in feite heb ik meebetaald aan zijn salaris. En dan wordt mij verteld dat ik fout zit en eventuele schade aan mij is. En dat onder dreiging van een boete? No way!

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 04 februari 2014 om 09:15 geantwoord

een maandtrajectkaart is een persoonsgebonden abonnement. Dit abonnement mag dus alleen in combinatie met een persoonlijke OV-chipkaart gebruikt worden.

Heeft op 10 februari 2014 om 07:25 geantwoord

Ik vertel een heel verhaal waarin meerdere dingen misgaan en ik krijg een regel terug met een antwoord dat ik inmiddels al weet. Dit is dus GEEN oplossing, het probleem bestaat nog steeds. Verder is het behoorlijk irritant dat ik niet kan reageren op de e-mail die ik kreeg. Dan had dit inmiddels misschien wel al opgelost geweest.

3 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van NS beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door RMinnaard