Klacht: klantonvriendelijke situatie

op 27 januari 2014 over NS in de categorie Openbaar Vervoer

Woensdag 21 januari 2014 bracht ik voor mijn werk een bezoek aan Den Haag met de trein. Terug reisde ik rond 12.15 1e klasse (businesscard) van Den Haag HS naar Zaandam. Mijn mede-gespreksgenoot wilde 2e klasse reizen van Den Haag HS via Schiphol naar Amsterdam CS. Onze reis liep dan maar tot Leiden gezamenlijk en we zouden niet bij elkaar gaan zitten.
Echter, haar trein verviel door een wisselstoring, d.w.z. een aan NS gerelateerd incident. Daardoor werd het voor haar aantrekkelijker om met mij via Haarlem naar Sloterdijk te reizen en dat opende de mogelijkheid de vergadering goed na te bespreken.
Aangezien de trein inmiddels vertrok en de 2e klasse redelijk druk was, nodigde ik haar uit bij mij in de 1e klas te gaan zitten en het prijsverschil voor haar te betalen.
Heel spoedig verscheen de conductrice. We legden uit dat mijn reisgenoot reeds een 2e klas plaatsbewijs had en dat we wilden opplussen tot 1e klasse. Dat bleek niet mogelijk. Er restten 3 mogelijkheden: 1. Uit elkaar 2. Beiden naar de 2e klasse of 3. Een kaartje kopen van maar liefst 35 Euro. Dat was blijkbaar het schriktarief voor het kopen van een kaartje in de trein. Nee, ze kon niet blijven zitten, want ze had minder betaald dan de 1e klas-reizigers. Dat begrepen we, want we wilden immers opplussen. Wat deed ik moeilijk? Ik kon toch met haar naar de 2e klasse. Dat ik dan 1e klasse-tarief betaalde voor een 2e klasse-plaats was blijkbaar minder een probleem.

Ik wil klagen over de situatie dat met alle moderne technieken van controleren, ontwaarden (OV-chip-kaart) etc het blijkbaar niet mogelijk is in de trein alsnog een hogere klasse te gebruiken. Je bent bereid NS het hogere tarief van 1e klasse te betalen en kan niet iemand bij je uitnodigen mee te reizen. Een bijzonder klantontvriendelijke situatie en een achteruitgang ten opzichte van vroeger. Ik weet namelijk absoluut zeker dat dat vroeger wel kon, misschien met € 2,50 extra voor administratieve handelingen.

Een teleurgestelde reiziger,

Robert Linnekamp
Businesscardhouder via Gemeente Zaanstad

Opnieuw invoeren van de mogelijkheid om een kaartje, tegen betaling, in de trein op te waarderen van 2e naar 1e klasse.

3 jaren geleden - Deze klacht is zojuist door NS in behandeling genomen

3 jaren geleden - We hebben bericht ontvangen dat NS een oplossing geplaatst heeft bij deze klacht

NS

Heeft op 28 januari 2014 om 09:17 geantwoord

door het gebruik van de OV-Chipkaart is het niet mogelijk een papieren kaartje (overgangsbewijs) in de trein erbij te kopen.

Heeft op 28 januari 2014 om 10:43 geantwoord

Niet opgelost. Niet duidelijk waarom er wel een kaartje van € 35 uitgeschreven kan worden en geen pluskaartje.

3 jaren geleden - De melder van de klacht heeft zojuist de oplossing van NS beoordeeld.

Alle klachten die gemeld zijn door r.linnekamp